Grumliga linser. Skumt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • weeelin
    Användare
    • maj 2004
    • 105

    Grumliga linser. Skumt...

    Två av mina geophagus proximus har blivit helt hängiga över natten. Linserna i ögonen har blivit alldeles grumliga och ser utspända ut. Har kollat runt lite och det ser inte ut som det är som glosöga. Själva ögonen är fina och inte svullna men linsen inne i ögat grumlig.
    Någon som vet vad det kan vara? Behöver hjälp...
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Ser att du bor i växjö weeelin.
    Växjövattnet gör ibland riktigt ledsamma saker med våra fiskar.
    Salta karet med en gång. har du tillgång till Axalsalt så pluppa i 3tabl/100 liter vatten. Har du inte Axalsalt så häll i vanligtgrovsalt 0,3dl/100 liter vatten.
    Grumliga ögon kan bero på att fisken har problem med att hålla det osmotiska trycket. Saltet hjälper då till.

    det kan även va någon sjukdom men eftersom två blev drabbade samtidigt så skulle ja sätta en peng på vattnet.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Kan också vara att de blivit skrämda och skadat ögonen. Kan ju också uppträda samtidigt.

      Kommentar

      • weeelin
        Användare
        • maj 2004
        • 105

        #4
        Ja jag har hört att vattnet kan ha varierande kvalite. Hoppas det blir bättre med de nya vattenledningarna de drar nu. Det är dock första gången på över ett år som det blir så här. De har varit hur friska som helst, lekt flera gånger... kan ju vara försvagade pga det. Har discus i karet också så jag vill gärna inte att det ska bli någon epedemi.

        Kommentar

        • weeelin
          Användare
          • maj 2004
          • 105

          #5
          ögonen ser inte skadade ut på utsidan utan det är mer på insidan som de är grumliga... annars brukar de ibland få lite skråmor på ögonen

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Har kört med den låga saltdosen hur länge som helst i mitt SA-kar, så att de

            Jodå det nya vattnet ser ja verkligen fram emot. Vi har varit på besök i bygget. Det som ja är lite smyg på är vad 6-7 mil plaströr gör med akvarievattnet. Dessutom så verkar vattnet inte bli särsklit stabilt så att vi kommer garanterat att behöva buffra vattnet.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Mina Uaru blev precis som du beskriver ibland o som sagt det försvann med saltet.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Cichlidaholic
                Användare
                • juni 2005
                • 1103

                #8
                Har detta hänt i samband med vattenbyte? Kollat av PH värdet? Kan ju vara så att det blivit lägre och då kan de reagera på samma sätt att de får en PH shock! Testa o byt 25% igen tillsätt salt och bikarbonat. Så bör det försvinna om det inte är någon skada.
                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                Min Hemsida
                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                På min Zoon
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                Kommentar

                • weeelin
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 105

                  #9
                  LN brukar du använda bikarbonat för att buffra vattnet? Själv har jag inte provat med med. Vet du vart man kan köpa det här i växjö?

                  Kommentar

                  • weeelin
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 105

                    #10
                    Ursprungligen postat av Peckers
                    Har detta hänt i samband med vattenbyte? Kollat av PH värdet? Kan ju vara så att det blivit lägre och då kan de reagera på samma sätt att de får en PH shock! Testa o byt 25% igen tillsätt salt och bikarbonat. Så bör det försvinna om det inte är någon skada.
                    Bytte vatten för två dagar sedan så det kan ju vara något med det. Kollade precis pH och det verkade vara lite lägre kan dock vara samma har bara teststicka. Vad kan man göra om de fått en pHshock? Brukar de återhämta sig? Alla andra fiskar verkar må bra iaf.

                    Kommentar

                    • Cichlidaholic
                      Användare
                      • juni 2005
                      • 1103

                      #11
                      Vissa fiskar är ju känsligare en andra. Jag skulle byta vatten sen köra lite Bikarbonat och salt. Kolla även KH Värdet.
                      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                      Min Hemsida
                      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                      På min Zoon
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                      Kommentar

                      • weeelin
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 105

                        #12
                        Har köpt lite bikarbonat från Akvarieprofilen för att testa och se om jag kan få stabilare vatten. Hoppas allt lugnar ner sig.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Ursprungligen postat av weeelin
                          LN brukar du använda bikarbonat för att buffra vattnet? Själv har jag inte provat med med. Vet du vart man kan köpa det här i växjö?
                          Jepp Bikarbonat o lite salt.

                          Du kan få 1kg Bikarbonat o två kilo Axalsalt av mig så att du kan prova själv om det hjälper eller ej
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...