Bikarbonat dosering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aqualux Frontosa
    Användare
    • september 2005
    • 48

    #16
    Ursprungligen postat av tezz
    Tanganjika sjön har ett ph på över 9 vill du ha så högt ph så får du använda natriumkarbonat(ph+ för pol)dock kräver detta att man vet vad man pyslar med
    Då lägger jag nog ner, risken e vel att man labbar ihjäl dom.

    En annan sak jag skulle fråga dig eller nån annan som läser detta, dom säger på djuraffären att man ska dosera med Nitriveck var gång man byter vatten....visst e detta bara ett försäljnings snack som egentligen e jävligt onödigt efter du fått igång akvariet å ytterfiltret jobbar som de ska......eller???
    Söker AQUALUX!!

    Kommentar

    • patrickeriksson
      Användare
      • oktober 2007
      • 355

      #17
      Ursprungligen postat av Aqualux Frontosa
      En annan sak jag skulle fråga dig eller nån annan som läser detta, dom säger på djuraffären att man ska dosera med Nitriveck var gång man byter vatten....visst e detta bara ett försäljnings snack som egentligen e jävligt onödigt efter du fått igång akvariet å ytterfiltret jobbar som de ska......eller???
      Helt onödigt. När karet väl är inkört så behöver du bara sköta vattenbytena för att hålla nitraten nere. Dom enda gångerna du bör hålla koll är om du tillsätter en massa ny fisk. Då tar det ett tag för bakterierna att hinna ikapp och du kan få ammonium eller nitrit. På tal om det, ammonium och nitrit är giftigare för fisken ju högre PH värdet är. Det kan vara nåt att tänka på om man absolut vill ha ett väldigt högt PH.
      Patrick Eriksson

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • januari 2003
        • 432

        #18
        pH kan bara höjas till en viss gräns (drygt med bikarbonat, dock räcker det väl till för de allra flesta fiskar som vill ha medelhårt -hårt vatten. Vill man ha högre d(gH) och pH får man filtera över kalk el dyl... Generellt sett tror jag på att måttliga tillsatser/förändringar av ens kranvatten fungerar bra, måste man drastiskt förändra sina vattenvärden med kemikalier så tenderar det inte fungera lika bra, antagligen för att det ibland tenderar bli sådana variationer vid vattenbyten och liknande innan miljön stabiliserats och tillsatserna löst sig... miljön förändras för drastiskt och fisken upplever stress! Jag tror att fisken mår bättre av ex. en stabil vattenmiljö med ej optimala vattenvärden för arten/arterna än ex. en miljö med för stora och snabba förändringar i samband med ex vattenbyte där man sedan gör tillsatser för att komma till "rätt vattenvärden". Skall man förändra mycket, skall det göras så att fisken i karet i minsta mån känner av förändringarna....

        Problemet med basiskt vatten är att det bildas Ammoniak i hög grad istället för den mindre giftiga ammoniumen som det istället blir i kväveprocessen med ett lägre pH. Ammoniak är mycket giftigt för fisken. Därför skall man ALDRIG tillsätta bikarbonat utan att ha fräscht vatten, det kan då bli en snabb förändring med höga Ammoniak-koncentrationer till följd...

        Mängden nitrosomonas och nitrobacter varierar hela tiden i karet, vid varje vattenbyte, filterrengöring och rengöring förändras balansen till det sämre. Med ett väl inkört/fungerande kar behöver man inte fundera över det dock, förutsatt att man inte har alldeles för hög belastning.
        /Fredrik

        Kommentar

        Arbetssätt...