Vilken Crenicichla???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    Vilken Crenicichla???

    Hej!

    Jag köpte den här snygga Crenicichlan idag. I affären trodde de att den hette johanna men vad jag vet har johanna inte några prickar på huvudet, jag själv trodde att det var marmorata men nu när ja kollar runt på bilder blir jag osäker.

    Någon som vet.
    Senast redigerad av Lutt; 28 december 2010, 00:13.
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Ungfisk av Crenicichla lenticulata
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Lutt
      Användare
      • oktober 2005
      • 1919

      #3
      Det verkar stämma, tack

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • augusti 2006
        • 830

        #4
        Den var ju skit läcker!! Någon som har mer information om areten som längd, hur vanlig den är mm? Hur stor är din nu Lutt?

        Själv har jag funderat på att skaffa Marmorata. Hade en fullvuxen Johanna för ett tag sedan med mindre bra resultat. Just nu har jag Cr Venezuela sp och Lepidota men kan tänka mig att komplettera med en art i mitt 720.

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Nu snor jag tråden lite här... Riktigt snygg fisk! Tror ni någon Chrenicihla skulle fungera med scalarer och geophagusar (altifrons)? Hur rovgiriga är de? Slukar de till exempel medelhöga tetror (typ Svart fantomtetra)? Har som ni märker ingen erfarenhet alls av dessa firrar. Men intressanta och snygga verkar de onekligen....

          /Jocke

          Kommentar

          • Yonaz
            Användare
            • januari 2006
            • 227

            #6
            Min venezuela skulle nog sluka allt som är under 10 cm. Sen spelar det ingen roll om de är höga eller inte, allt går ned
            5000 liter hemma!
            http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Det beror ju väldigt mycket på vilken Crenicichla det är, det är stor skillnad på vad en compressiceps och en vittata kan äta upp...

              Fast vad jag sett är allihop, inklusive småttarna, riktigt elaka fiskar, och jag undrar om nån av dem egentligen går ihop med snällare ciklider som scalare.

              Kommentar

              • tjornpatrik
                Användare
                • augusti 2006
                • 830

                #8
                Beror nog på vilken Crenicichla du väljer som Mike säger. Mina erfarenheter av de Crenicichlor jag har och har haft är att de är enormt rovgiriga och orädda. Hade en Johanna som jag fick göra mig av efter 1 vecka då den tog över halva 1200 karet, fiskarna hade inte en chans och var livrädda för henne (var nog bara ett skräckexempel).
                De Venezuela jag har nu har växt ENORMT snabbt, aldrig sett maken till liknande, mina snabbväxande jaguarer ligger klart i lä. Även om dom inte har rört några mindre fiskar i dagsläget tror jag inte dom skulle dra sig för det om dom fick chansen. Men jag är ialf störtkär i Crenicihla och ska köpa hem ytterligare ett par av någon art, troligtvis Marmoratus eller den Lutt hittat om jag får tag på ett par. Crenicichla phaiospilus är annars en som är ruskigt snygg, vet däremot inte hur lätt den är att få tag på. Någon som vet? tydligen ska den dock stanna på knappt 25 trots vad som står på den länkade sidan.
                Senast redigerad av tjornpatrik; 27 november 2007, 16:03.

                Kommentar

                • Lutt
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 1919

                  #9
                  Ursprungligen postat av patriks155
                  Den var ju skit läcker!! Någon som har mer information om areten som längd, hur vanlig den är mm? Hur stor är din nu Lutt?

                  Själv har jag funderat på att skaffa Marmorata. Hade en fullvuxen Johanna för ett tag sedan med mindre bra resultat. Just nu har jag Cr Venezuela sp och Lepidota men kan tänka mig att komplettera med en art i mitt 720.
                  Dom är ca 18-20cm med ögonmått och jag hoppas på att det är ett par, jag ser iaf inte skillnad på dom. Läste någonstans att de blir 40cm som fullvuxna.

                  marmorata är ju skitsnygga de med, var nära att köpa några fö ca ett år sen.

                  Kommentar

                  • xandersx
                    Användare
                    • september 2005
                    • 72

                    #10
                    Riktigt snygg! Var fick du tag i dem?

                    Kommentar

                    • Lutt
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 1919

                      #11
                      Ursprungligen postat av xandersx
                      Riktigt snygg! Var fick du tag i dem?
                      Djurmagazinet i Jönköping, var en kund som hade lämnat in dom.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...