Vad är en fisk värd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    Vad är en fisk värd?

    Satt och funderade över något som Malawijanne skrev i tråden om GCGs auktion.
    Ja då är man hemma från auktionen, jag tackar göteborgs ciklidgrupp för en väl genomförd auktion, det var som vanligt proffsigt.
    Det som var nytt för detta året att utgångsbudet var 30 kr, det tyckte jag var kanon, för att det drev upp priserna en del.
    Ja vad köpte jag, 4 st Acei för endast 80 kr och 4 st maisonizebra för 40kr,det är nästan så man skäms.
    Ja tyvärr så kom malawi, som vanligt inte upp till vad dom är värda denna gången heller.
    Vad lämnade jag in till auktionen denna gången, tyvärr inget, men kanske nästa år ska jag ta med mig lite.Janne
    Vad är egentligen en fisk värd om inte det man får för den? Då menar jag inte Jannes nya fiskar utan rent generellt. Ta bara tv-programmet Lyxfällan på TV3. När de säljer alla svindyra hifi-prylar får man ju inte mer än vad folk vill betala. Det är väl så även med fisk? Drar du upp en kull med M.estherae eller C.caeruleus så blir väl dessa inte mer värda än vad köparen är beredd att betala?

    Vad tycker du?
    Mvh
    Robin
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Man får ju räkna ut framtagningskostnaden på det man producerar och sedan lägga på en del för vinnst. Man fastställer ju ett pris på vissa grunder så att säga och finns det ingen som vill betala det priset för den produkten så kommer den ju alldrig ut på någon marknad.
    Frågeställningen känns lite märklig tycker jag... ungefär som att någon skulle fråga -Är vatten blött eller är det bara så vi upplever det?

    Svaret på frågan blir ju både ja och nej =) Allt som säljs har ju sålts för en viss summa men hade man vänta längre för att hitta en annan köpare kanske man hade fått mycket mer, så vilket är riktpriset, det första eller andra?
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Gabbi
      Användare
      • april 2002
      • 897

      #3
      Ursprungligen postat av deelay
      Man får ju räkna ut framtagningskostnaden på det man producerar och sedan lägga på en del för vinnst. Man fastställer ju ett pris på vissa grunder så att säga och finns det ingen som vill betala det priset för den produkten så kommer den ju alldrig ut på någon marknad.
      ?
      Jo, det är priset ja, men är fisken VÄRD en viss summa om ingen är villig att betala den?
      Ta vilken genomsnittlig travhäst som helst tex. Den kostar multum att föda upp, träna, sko, gå till sjukan med osv, men den är ju inte per automatik VÄRD alla dessa summor sammanlagda bara för att den har kostat det.
      www.akvarielagret.se/akvarieboken

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        En fisk är inte värd mer än vad en köpare är villig att betala. Fisken kan däremot värderas högre av ägaren/säljaren pga de kostnader den uppbringat för inköp eller uppfödning...plus faktorer som raritet osv.

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Javisst, det är en otroligt luddig fråga men lite intressant att höra era åsikter om detta. Det är ju levande djur vi pratar om. Saker och ting kanske är helt annorlunda.
          Om inte fiskens värde uppnås och du måste få sålt den, ändras då fiskens värde eller gör köparen ett jätteklipp som får fiskar som är värda mycket mer riktigt billigt?

          För mig är ordet värde ett konkret ord - det faktiska värdet du får ut av fisken. Jag tror att många använder ordet som ett mer abstrakt målsättning, ex: Den här fisken är värd minst så här mycket där för siktar jag på att få sålt den för minst denna summan. Detta för mig vidare, längre in i djungeln och undrar, -kan en fisk bli övervärderad?

          Väldigt märkliga inlägg från min sida nu men jag tycker det är ganska intressant.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Ursprungligen postat av Gabbi
            Jo, det är priset ja, men är fisken VÄRD en viss summa om ingen är villig att betala den?
            Det skulle den ju kunna vara... som Robin säger senare i tråden så e ju frågan ganska luddig och det finns så många olika sätt att tänka angående hur man värderar något, i det här fallet en fisk.

            Skulle man värdera fisken på samma sätt som man värderar företag på börsen så vore ju ett par fiskar som producerat tex 100 yngel på ett år som du sålt för 50kr st värda minst 5000kr, ett par som inte genererat några pengar under samma år, utan enbart har en kostad för inköp, är ju inte värda ett skvatt och borde försättas i konkurs =)
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Ursprungligen postat av Robin
              Om inte fiskens värde uppnås och du måste få sålt den, ändras då fiskens värde eller gör köparen ett jätteklipp som får fiskar som är värda mycket mer riktigt billigt?
              Det låter ju ganska realistiskt, det handlar ju om försäljaren med, vissa kan ju inte sälja och ska man då gå efter deras priser så rasar väl hela marknaden =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #8
                Ta neontetra priset varierar mycket
                Bromma 10kr normalpris
                Vinsta 1,90kr extrapris för att locka kunder
                Östermalm 20kr ca
                Göteborg 6kr gissar jag
                Akvarieklubb 3kr kan man anta

                vad är billigt
                talar bara för min affär
                snabb service dvs fler anställda som kan något
                tar reda på mycket om kundens akvarium
                ger många nya tips (testar kundens vatten med glädje)
                ger bort skötselråd
                mycket skötsel av fiskarna i butiken (få sjuka)
                leverantörerna är skiträdda att leverera undermåliga fiskar till oss
                många leverantörer säkrar kvalite och priser
                och jag anser att en tia är billigt för detta

                minns en annan pryl som var billig och bara skulle öka i värde med tiden
                inplastade diamanter och folk köpte som galningar, det betyder att folk har lite mer pengar än dom vill visa

                hur det gick med diamanterna jättekonkurs
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  En fisk eller vad som helst, är värd så mycket som någon är beredd att betala för den. Så ser jag det. Om någon ska betala något överhuvudtaget så måste det finnas en marknad. Finns det ingen marknad kan jag sitta med firrar för 5000 kronor styck, och sura för mig själv eftersom ingen vill betala det priset (menar nu firrar som är sällsynta och attraktiva). Sedan är det en helt annan femma om jag köper samma firre på ett ställe även om de är dyrare, eftersom jag vet att det stället står för kvalitet och kunskap (eller om jag rent generellt vill gynna stället). Prisskillnaderna brukar dock inte handla om särdeles stora summor, rent generellt.

                  Jag har ju odlat en del fisk och det är bara att konstatera att en hel del firrar går fetbort om man ska dra in stålar på dem. Jag kommer t ex aldrig mer att odla jordätare i kommersiellt syfte, hur skoj firrar de än är. De går helt enkelt inte att tjäna pengar på. Fast det gäller många firrar iof.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Ni skriver om ekonomiskt värde. Jag har en del fiskar som har ett mycket högre värde än så.Det är, att för mig har de ett sådant värde att jag inte kan göra mig av med dem. T.ex red tail malen, jag blir mer och mer fäst vid den, den har blivit min kompis. Fiskar jag föder up för att säljas eller ges bort är förhoppningsvis lika mycket värda som de har kostat att föda upp.
                    Och den här är en av de oersättliga som går i mina akvarier.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Det låter ju ganska realistiskt, det handlar ju om försäljaren med, vissa kan ju inte sälja och ska man då gå efter deras priser så rasar väl hela marknaden =)
                      Ja så skulle jag också vilja summera det så.
                      Det är därför våra fiskar är så billiga i Sverige, att dom flesta hemmaodlare är nöjda med en tetraminburk, som betalning för fisken.
                      Och självklart så tycker jag att fisken är mera värd, än det hemmaodlaren får utav butiken.
                      Och det är ju klart en zooägare säger ju inte till hemmaodlaren, att han får betala mer för fisken när han köper utav en större odlare, eller grossist. Han vill ju tjäna några kronor till, för att han säljer ju inte fisken billigare, den som han köper utav hemmaodlaren.
                      så det är väl den så kallade marknaden som sagt sitt.Janne

                      Kommentar

                      • Hagge
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 432

                        #12
                        En fisk är värd (ekonomiskt) så mycket som den kan säljas för på den specifika marknad den utbjuds på...
                        /Fredrik

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          #13
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          .
                          Och självklart så tycker jag att fisken är mera värd, än det hemmaodlaren får utav butiken.
                          Ja det är den säkert, men då blir den ju övervärderad ut till kund och ingen vill köpa den. Eller har jag fel? Sen påverkas tyvärr får jag väl säga marknaden av all den billiga fisk som kan köpas från Tjeckien. Hur dålig eller bra den än är i kvalitet så syns bara priserna på listorna och helt plötsligt blir en malawi som kostar 30 kr in här i Sverige dyr i förhållande till den tjeckiska fisken som kanske inte alltid håller samma kvalitet men kostar halva priset.

                          Nu kom jag in på en sidoväg här och det är inte inköpspriser till butik tråden egentligen handlar om utan från privatperson till privatperson.
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • Hagge
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 432

                            #14
                            När det gäller privathandel så är det väl lite så inom akvariehobbyn att inom klubbar och på den lokala "privatmarknaden" blir det lite "kompispriser" som gäller... om jag kränger ex. en Malawigrupp grupp som jag odlat till någon annan ytligt bekant akvarist för 100kr (säg ca 10kr/st) så räknar jag med att kunna få köpa billig fisk av denne den dagen han/hon har något att erbjuda som jag önskar... Dessutom är jag kanske glad att bli av med lite om jag har platsbrist

                            Detta har då egentligen inget med varans egentliga ekonomiska värde på en tilltänkt salumarknad att göra!?
                            /Fredrik

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Jag säger som de gör på Wallstreet; location, location, location!!!
                              Om ngn lagt ut 1000 spänn på bensin för att åka och hämta en "uddafisk" för en tusenlapp så har han/hon medvetet/omedvetet med matematisk logik värderat fisken till 2000 spänn! Övrigt "besvär" undanräknat då om man värderar fisken strikt ekonomiskt...Den som kan hämta fisken på promenadavstånd har på samma sätt betingat fisken till 1000 kr.

                              Den köpare som är beredd att resa land och rike runt (ev. inkl. mat och logi) för att t.ex besöka en auktion och "ropa in" sin fisk kan ha kalkylerat med mycket större summor än den summa som fisken går för!

                              En fisk behöver inte kosta mkt pengar för att den är "ovanlig" och den behöver inte vara billig för att den är "vanlig".

                              Det geografiska förhållandet mellan köpare och vara är en av de allra viktigaste ekonomiska variablerna som inte bör förbises.

                              Mvh/Andreas.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...