Gissa fångstplats trewavasae?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi_alex
    Användare
    • oktober 2003
    • 21

    Gissa fångstplats trewavasae?

    Skulle behöva lite hjälp med en identifiering av en trewavasae, köpte två vildfångade par för 2,5 år sedan nu återstår en hanne och honorna varav en hona är helt svart den andra ob färgad med väldigt små ob prickar och mycket röda inslag.

    Kolla filmen så ser ni hur firren ser ut:

    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av malawi_alex
    Skulle behöva lite hjälp med en identifiering av en trewavasae, köpte två vildfångade par för 2,5 år sedan nu återstår en hanne och honorna varav en hona är helt svart den andra ob färgad med väldigt små ob prickar och mycket röda inslag.

    Kolla filmen så ser ni hur firren ser ut:

    http://www.youtube.com/watch?v=FpoI_0Z96jM
    Ja jag tror nog att du måste berätta vad det är för fiskar som går tillsammans med dom, annars så tror jag att det är omöjligt att identifera din fisk.
    Men samtidigt så tycker jag att du har en samling snygga fiskar.
    Dom enda jag kunde identifera det var att det var msoba magunga, och kanske att dom gula fiskarna är honorna till magungan.janne

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #3
      Ursprungligen postat av malawi_alex
      Skulle behöva lite hjälp med en identifiering av en trewavasae, köpte två vildfångade par för 2,5 år sedan nu återstår en hanne och honorna varav en hona är helt svart den andra ob färgad med väldigt små ob prickar och mycket röda inslag.

      Kolla filmen så ser ni hur firren ser ut:

      http://www.youtube.com/watch?v=FpoI_0Z96jM
      Ja det gick en rödzebra hona också, men min första reflektion det var att det var mycket hannar och få honor, så om du berättar vilka fiskar du har stoppat i från början så blir det lättare.Janne

      Kommentar

      • malawi_alex
        Användare
        • oktober 2003
        • 21

        #4
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Ja det gick en rödzebra hona också, men min första reflektion det var att det var mycket hannar och få honor, så om du berättar vilka fiskar du har stoppat i från början så blir det lättare.Janne
        Yes, mycket riktigt det finns några msoba magunga.... jag har koll på vilka firrar som är i burkarna förutom, MC trewavasae (hannen) kolla på filmen vid följande tid punkt: 01:15 så ser du vilken jag syftar på.

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          E det inte en "vanlig" Red Top-Trewavasae som har "ajslåmiginte-färger" !?
          Ta ur MC-hanarna å vips så blir han blå!
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av malawi_alex
            Yes, mycket riktigt det finns några msoba magunga.... jag har koll på vilka firrar som är i burkarna förutom, MC trewavasae (hannen) kolla på filmen vid följande tid punkt: 01:15 så ser du vilken jag syftar på.
            Ja det är en mc trewawase, men det är omöjligt att säga var den är fångad. men det är ju klart när du köpte den som vildfångad så borde väl den som sålde talat om vad den kommer ifrån, och om han inte kan säga var den kommer ifrån. så mitt bästa råd fråga den som sålde den som en VF trewavase, och vet inte han, ja då blir det besvärligt men inte omöjligt.Janne

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              Ursprungligen postat av ozric
              E det inte en "vanlig" Red Top-Trewavasae som har "ajslåmiginte-färger" !?
              Ta ur MC-hanarna å vips så blir han blå!
              Ja det är lite intressant en vanlig mc trewawase, ja du skrev inom citationstecken jag vet. Dom är ju inte så vanliga som vildfångade mc red top trewawase, så därför är min teori att det inte är en red top, sedan kan man också diskutera är den Vf eller inte, ja som sagt prata med den som sålde den.Janne

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Det är ju en "red top" i OB teckning, det ni pratar om när ni säger redtop är thumbi west vilket det inte behöver vara bara för att det är en redtop variant.
                Vart den kommer ifrån lär ju förbli en gåta =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • classe
                  NCS Medlem
                  • april 2007
                  • 1147

                  #9
                  Ursprungligen postat av deelay
                  Det är ju en "red top" i OB teckning, det ni pratar om när ni säger redtop är thumbi west vilket det inte behöver vara bara för att det är en redtop variant.
                  Vart den kommer ifrån lär ju förbli en gåta =)
                  jaaa jag håller dig så klart den så haft jag själv den innan så ingen disktura..
                  375 LITER Malawi arter..
                  74 Liter Malawi yngel...

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    Oops, läste slarvigt! Trodde ni menade den svarta som flashar förbi precis i början....

                    Ang MC Trewavasae så får man väl nästan utgå ifrån idag att det kan va flera varianter inblandade och då skall de bara kallas "MC/OB" alt "Red top MC", varken mer el mindre.Även fast de flesta (hanar) troligen kommer från Thumbi-regionen. Har man åas ett fångstplats-namn från början på dem får man väl lita blint på att det stämmer.
                    MC-hanarna på filmen var dock mkt snygga!
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • malawi_alex
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 21

                      #11
                      Ursprungligen postat av ozric
                      Oops, läste slarvigt! Trodde ni menade den svarta som flashar förbi precis i början....

                      Ang MC Trewavasae så får man väl nästan utgå ifrån idag att det kan va flera varianter inblandade och då skall de bara kallas "MC/OB" alt "Red top MC", varken mer el mindre.Även fast de flesta (hanar) troligen kommer från Thumbi-regionen. Har man åas ett fångstplats-namn från början på dem får man väl lita blint på att det stämmer.
                      MC-hanarna på filmen var dock mkt snygga!
                      Okey tack för svaret. Det som skilljer denna hannen från de "normalt tecknade mc hannarna" som går hemma är att ynglerna av denna blir helt random....
                      mörka honor, OB, helt blå hannar, ljusa/röda.... Något måste vara knasigt med generna?

                      Det var därför jag frågade efter fångstplats/specifikt artnamn?? Men som sagt det är ju inte helt enkelt.

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Tror inte det e så konstigt. Både mc-hanar och ob-honor från olika fångstplatser tror jag dessvärre är vanligt att de blandas ihop med den "vanliga" MC`n från Thumbi-omr.
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av malawi_alex
                          Okey tack för svaret. Det som skilljer denna hannen från de "normalt tecknade mc hannarna" som går hemma är att ynglerna av denna blir helt random....
                          mörka honor, OB, helt blå hannar, ljusa/röda.... Något måste vara knasigt med generna?

                          Det var därför jag frågade efter fångstplats/specifikt artnamn?? Men som sagt det är ju inte helt enkelt.
                          Att säga att det är fel på generna, det är nog fel väg att gå, du säger ju att den är VF, självklart så kan det gå fel, även i sjön.
                          Men även i sjön så finns det bruna honor, rosa honor, fläckiga honor, vanligt tecknade hannar, så är det red top så blir dom vanliga hannarna blå med röd ryggfena, det blir även Mc hannar blåfläckiga med rött insprängt i framförallt ryggfenan. Och det kan även bli ljusa hannar ja nästan vita med mer eller mindre rött i sig, det är den hannen som jag tycker bäst om, för att en del får ruskigt mycket rött i sig, och matar du den med rätt foder så kan du få fram en helt knallröd mc hanne
                          Senast redigerad av malawijanne; 24 november 2007, 18:06.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...