Hydor Koralia bakom filtermatta = hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flipper
    Användare
    • mars 2005
    • 143

    Hydor Koralia bakom filtermatta = hur?

    Finns det möjlighet att sätta en Koralia eller Tunze streamer bakom en filtermatta och ha ngn slags utblås till akvariet?

    Trä på ett plast-rör på halva pumpen som utblås?

    Någon som har provat eller redan har en lösning?
    Senast redigerad av Flipper; 23 november 2007, 14:24.
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    #2
    Det är inget bra ide då detta ä rmer en cirkulationspump som sätter fart på vattnet, den orka så mycket som en vanlig pump med samma effekt.
    Sedan med tanke på vilka problem det varit med dessa pumpar hade jag valt en mer driftsäker pump.

    Kommentar

    • patrickeriksson
      Användare
      • oktober 2007
      • 355

      #3
      Jag har en Hydor Koralia 2 och den funkar utmärkt som cirkulationspump men det vore nog krångligt att montera den bakom en filtermatta. Den hålls fast med en magnet på utsidan av akvariet.
      Patrick Eriksson

      Kommentar

      • jannemannen
        Användare
        • juli 2004
        • 306

        #4
        Jag tror att en Tunze Streamer skulle funka hyfsat bakom en filtermatta faktiskt ! Nu är dom ju inte gjorda för att driva filter eller trycka vatten, så dom kommer säkerligen tappa en del av sin effekt om den skall pumpa bort vatten bakom en filtermatta. Men det beror ju också på hur stor area det är på filtermattan också !

        Har man en filtermatta som har en tvärsnittsyta på kanske 20 x 60 cm mot akvariet så åker ju vattnet väldigt lätt genom filtermattan, och då tror jag det skulle fungera alldeles utmärkt faktiskt !

        Jag suger ut över 3000 L/h ur en av mina filterkammare, och det är ingen synbar nivåskillnad mellan vattnet i akvariet och det inne i filterkammaren. Och det betyder ju att vattnet passerar väldigt lätt förbi filtermattan ! Och då behöver man ju ingen "muskelpump". Eller hur ?

        Jag har själv funderat på att prova en av mina Nanostreamers bakom filtermattorna, men jag har bara inte orkat än...

        Mvh/Janne
        Senast redigerad av jannemannen; 24 november 2007, 14:16.
        Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

        Kommentar

        • Ricard
          Användare
          • augusti 2003
          • 476

          #5
          Jag känner också till att de inte är tänkta att driva filter men jag kan ändå inte förstå vari problemet ligger. Om kammaren som pumpen sitter i (filterkammare/modukl etc.) är vattenfylld, vad är då skillnaden på det och om pumpen sitter ute i akvariet och jobbar? Den får jag hela tiden vatten ...
          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Den här typen av pumpar, som i praktiken är "fläktar" inte pumpar, jobbar med mycket lågt tryck. Det är därför de har så låga effekter (bara ett par watt) trots att de flyttar stora mängder vatten.

            I och med att de jobbar med så lågt tryck så orkar de inte dra vatten genom filtermatta, dvs så snart filtermattan satt igen lite så kommer de bara att stå och tugga utan att flytta något vatten alls.

            Till den sortens jobb behöver du en "normal" cirkulationspump, som är baserad på impeller, inte propeller.

            Kommentar

            • jannemannen
              Användare
              • juli 2004
              • 306

              #7
              Ursprungligen postat av Mike_Noren
              Den här typen av pumpar, som i praktiken är "fläktar" inte pumpar, jobbar med mycket lågt tryck. Det är därför de har så låga effekter (bara ett par watt) trots att de flyttar stora mängder vatten.

              I och med att de jobbar med så lågt tryck så orkar de inte dra vatten genom filtermatta, dvs så snart filtermattan satt igen lite så kommer de bara att stå och tugga utan att flytta något vatten alls.

              Till den sortens jobb behöver du en "normal" cirkulationspump, som är baserad på impeller, inte propeller.
              Men behövs det så högt tryck genom filtermattan då ? Har du provat ?

              Som jag skrev tidigare så ser jag ingen nivåskillnad på vattnet inne i en av mina filterkammare. Och då pumpar jag ändå ut över 3000 L/h ur denna.

              Hade vattnet gått trögt genom filtermattan så hade det blivit en nivåskillnad.

              Jag tror att det skulle fungera iaf ! Är väldigt sugen på att prova kan jag säga !

              Mvh/Janne
              Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

              Kommentar

              • Ricard
                Användare
                • augusti 2003
                • 476

                #8
                ... jag tänker testa så fort jag får hem filtermatta från Patrick och Suss! HAr redan både K4 och Tunzee Nano (4500l/h). Återkommer. Är ej medlem så bilder blir det inga eftersom ja, jag är ju inte medlem. (Det blir visst en dubbel effekt på det där med medlemsförmåner ...)
                Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                Kommentar

                • jannemannen
                  Användare
                  • juli 2004
                  • 306

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ricard
                  ... jag tänker testa så fort jag får hem filtermatta från Patrick och Suss! HAr redan både K4 och Tunzee Nano (4500l/h). Återkommer. Är ej medlem så bilder blir det inga eftersom ja, jag är ju inte medlem. (Det blir visst en dubbel effekt på det där med medlemsförmåner ...)
                  Det skall bli mycket intressant att få höra om resultatet ! Prova gärna med Tunze'n först ! Det är sådana jag har också..

                  Mvh/Janne
                  Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                  Kommentar

                  • Ricard
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 476

                    #10
                    Hallå Jannemannen.

                    Jag kommer bara att köra Tinzee då det är den som man lättast gör detta med. Förklaringen är att insuget på både K & T sitter runt om hela pumpen. Om man trycker in pumpen i filtermatta, för att på så vis får ut utblåset genom mattan kommer en hel del insug att vara inbäddad i mattan. Känns så där och slöseri med effekt. Därför tänker jag mig att fästa en kort pvc-rörstump på utblåset (låter sig lättast göras på Tunzee) för att leda ut vattnet genom mattan - hängde'ru mé!?
                    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                    Kommentar

                    • Flipper
                      Användare
                      • mars 2005
                      • 143

                      #11
                      Hmm...

                      ...om man:
                      1. tar en plastbehållare med lock och skär ut en O i locket med diameter som utblåset på T eller K
                      2. skär en likadan insug vid botten på behållaren
                      3. fyller den med blåmatta och pumpen med utblåset i locket
                      4. ställer i akvariet och få den i gång...

                      Finns det risk att pumpen "kvävs" eller är det bara att tuta och köra?
                      Senast redigerad av Flipper; 29 november 2007, 13:53.

                      Kommentar

                      • jannemannen
                        Användare
                        • juli 2004
                        • 306

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ricard
                        Hallå Jannemannen.

                        Jag kommer bara att köra Tinzee då det är den som man lättast gör detta med. Förklaringen är att insuget på både K & T sitter runt om hela pumpen. Om man trycker in pumpen i filtermatta, för att på så vis får ut utblåset genom mattan kommer en hel del insug att vara inbäddad i mattan. Känns så där och slöseri med effekt. Därför tänker jag mig att fästa en kort pvc-rörstump på utblåset (låter sig lättast göras på Tunzee) för att leda ut vattnet genom mattan - hängde'ru mé!?
                        Japp ! Jag förstår precis !

                        Mvh/Janne
                        Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...