Altolamprologus hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matrixman
    Användare
    • januari 2007
    • 2

    Altolamprologus hjälp

    Hej

    Jag hade tänkt skaffa mig ett par Altolamprologus calvus "black" och compressiceps "yellow" till mitt 375 liters och skulle behöva lite hjälp.

    Akvariet är uppstartat för ca 6 veckor sedan, vattnet i kranen där jag bor har ett ph på 8 och temperaturen ligger på ~27 grader. Jag har monterat 2 pumpar med blå filtermatta, en aquaclear 110/3800 l/h och en Hydor Koralia/1500 l/h så det är bra skjuts på vattnet.

    Är det något jag bör tänka på innan jag låter dom flytta in? Jag har inte så stor erfarenhet av dessa små liv.

    Jag hade tänkt att starta med totalt 10 st Altolamprologus (5 av varje), är det en "lagom" grupp att börja med? Går det att könsbestämma storlekarna 3-4 cm? och i så fall vilken konstallation bör man välja?
    Slutligen, är priset på ca 100kr stycket normalt.

    Skulle verkligen uppskatta hjälp från experisen.
    Mvh Oskar Kvarnesjö
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Kolla vattnet är ju aldrig fel i ett nystartat kar. Om du inte har fisk i redan och inte har "fått igång" filtrena kan det finnas risk för nitrit. Det brukar iofs vara lugnt om man tar det försiktigt med maten i början.

    Firrarna du har tänkt dig har jag ingen koll på direkt så det lämnar jag åt dom som har...

    Kommentar

    • matrixman
      Användare
      • januari 2007
      • 2

      #3
      Hej

      Är det ingen gammal räv som sitter på lite bra info, eller kanske erfarenheter? Jag skulle verkligen vilja höra om andra som håller dessa. Jag har nu gjort min första beställning och väntar hem dom till torsdag. Det blir 5 av varje med vad jag antar är blandat kön... hoppas att det inte blir krig.

      /Oskar

      Kommentar

      • Rasmus Pedersen
        Användare
        • september 2006
        • 304

        #4
        Ursprungligen postat av matrixman
        Hej

        Är det ingen gammal räv som sitter på lite bra info, eller kanske erfarenheter? Jag skulle verkligen vilja höra om andra som håller dessa. Jag har nu gjort min första beställning och väntar hem dom till torsdag. Det blir 5 av varje med vad jag antar är blandat kön... hoppas att det inte blir krig.

        /Oskar
        Jag har båda arterna (ett par av varje), och jag tycker att calvus är snällast av dem. Compressicepshanen är lite elak mot honan. Men mina compressiceps är också större i storleken än vad calvusarna är, så calvusarna kanske blir lite aggressivare när de blir större. De går i olika kar, så jag vet inte hur det går att blanda dem.

        Bild 1: Compressicepshanen
        Bild 2: Calvusarna
        MVH

        Kommentar

        Arbetssätt...