Malfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aqualux Frontosa
    Användare
    • september 2005
    • 48

    Malfrågor

    (blev lite långt men snälla orka läs)

    Hej igen gott folk, som många av er säkerligen vet så har jag mega problemet allan med mina anstistrus malar.
    Har de 3 senaste månaderna haft 3 malar kvar i mitt frontosa kar, en gammal albinohanne som verkar klara sig bra (typ 2 år nu) å 2 mindre albino som jag haft 2 3 månader som jag tro mår ganska hyffs &så.

    Även en större vanlig svart hanne som jag trott ska coola vilken dag som helst (precis som alla andra jag hafft) då han ser väldigt tjock ut & ligger nästan utslagen mellan grottan & bakgrunden & ser ut som en fotboll som har svårt med anningen. (har ej dåligt med syre i akvariet)

    Så i förrgår släppte jag i 2 hannar till (av samma säljare odlare) som vanligt....& idag när jag tände karet va de grumligt som fan & en av dom nya hannarna va döda!

    Tar bort den hannen & byter vatten, då jag ser att den gamla hannen som varit dålig nästan hela tiden &så har dött å blir uppkäkad.


    VA FAN! va e de för fel hela tiden....har hafft samma skit nu u flera år känns de som...jag VET att de inte är maten & att de inte är nitrat temp eller nått annt....

    Om nu dom nya jag släpper i karet dör inom en vecka oftast, & det inte är ovanstående fel, va finns de då kvar?

    Slår malarna ihjäl varan?
    Blir dom nya slaktade av mina (lätt aggresiva frontosor?
    Har även märkt att alla som vatt i karet ett tag blir av med sina "spröt" eller skägg som hannarna får efter ett tag.

    Dom visar sig även ALDRIG framme på dagarna eller ens vid typ skymning....dom ligger bara & pressar i en håla jämt.

    Är detta för att dom får stryk direkt dom visar sig & att dom nya hannarna inte hinner lära sig fören dom blir slaktade?

    Dom är endå ca 10-12 cm stora fullvuxna

    & vaför dog just den gamla kassa hannen sammtidigt som den nya jag släppte i igår???????

    Mina 2 3 albino klarar sig ofta bättre.....


    BLIR SÅ JÄVLA TRÖTT...dom e ju inte gratis heller


    SNÄLLA nån guru på detta ämne....Help me da fuck out!
    Söker AQUALUX!!
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av Aqualux Frontosa
    (blev lite långt men snälla orka läs)

    Hej igen gott folk, som många av er säkerligen vet så har jag mega problemet allan med mina anstistrus malar.
    Har de 3 senaste månaderna haft 3 malar kvar i mitt frontosa kar, en gammal albinohanne som verkar klara sig bra (typ 2 år nu) å 2 mindre albino som jag haft 2 3 månader som jag tro mår ganska hyffs &så.

    Även en större vanlig svart hanne som jag trott ska coola vilken dag som helst (precis som alla andra jag hafft) då han ser väldigt tjock ut & ligger nästan utslagen mellan grottan & bakgrunden & ser ut som en fotboll som har svårt med anningen. (har ej dåligt med syre i akvariet)

    Så i förrgår släppte jag i 2 hannar till (av samma säljare odlare) som vanligt....& idag när jag tände karet va de grumligt som fan & en av dom nya hannarna va döda!

    Tar bort den hannen & byter vatten, då jag ser att den gamla hannen som varit dålig nästan hela tiden &så har dött å blir uppkäkad.


    VA FAN! va e de för fel hela tiden....har hafft samma skit nu u flera år känns de som...jag VET att de inte är maten & att de inte är nitrat temp eller nått annt....

    Om nu dom nya jag släpper i karet dör inom en vecka oftast, & det inte är ovanstående fel, va finns de då kvar?

    Slår malarna ihjäl varan?
    Blir dom nya slaktade av mina (lätt aggresiva frontosor?
    Har även märkt att alla som vatt i karet ett tag blir av med sina "spröt" eller skägg som hannarna får efter ett tag.

    Dom visar sig även ALDRIG framme på dagarna eller ens vid typ skymning....dom ligger bara & pressar i en håla jämt.

    Är detta för att dom får stryk direkt dom visar sig & att dom nya hannarna inte hinner lära sig fören dom blir slaktade?

    Dom är endå ca 10-12 cm stora fullvuxna

    & vaför dog just den gamla kassa hannen sammtidigt som den nya jag släppte i igår???????

    Mina 2 3 albino klarar sig ofta bättre.....


    BLIR SÅ JÄVLA TRÖTT...dom e ju inte gratis heller


    SNÄLLA nån guru på detta ämne....Help me da fuck out!
    Ja nu ska jag inte verka dum, men det finns väl ett forum för dom som har malar, sök på malar så hittar du säkert något som kan mera om malar än vi kan.Janne

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Felsökningsmetodik...

      Plocka ur allt ur burken för att se om det slutar... stoppa sedan tillbaka en sak i taget udner en period för att se om/när problemet uppstår igen.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Stora ancistrus hannar brukar kunna fightas rejält men om det är felet i ditt kar? Har själv haft slagskämpar som jag fick sära på om du har dessa för algerna är det enkelt köp honor

        oavsett så lycka till

        Kommentar

        Arbetssätt...