Inköp av nya fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dala
    Användare
    • november 2007
    • 154

    Inköp av nya fiskar

    Ni som har sett min tidigare tråd efter hjälp med fiskar vet att de har dött.
    De dog för drygt en vecka sedan och nu är akvariet städat och rengjort och fått gå tomt sen dess.
    Tänkte idag åka ner och hämta 4 nya scalarer, undrar då om det går bra att samtidigt köpa ett gäng malar eller om man bör vänta mellan köpen?

    Är i ganska stort behov av malar då algerna blir mer o mer.
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Hur ofta gör du vattenbyte?

    Jag tycker du kan skaffa några ancistrus, men om man får för mycket alger så är det obalans i akvariet. Om du inte haft växter så gjorde det nog inget med att ha nedsläckt akvarium när du inte hade fiskar. En sak som du kan tänka på är att dra ned på tiden som du har akvariet belyst för det inverkar stort på algtillväxten.

    Kommentar

    • dala
      Användare
      • november 2007
      • 154

      #3
      Ursprungligen postat av Malawe
      Hur ofta gör du vattenbyte?

      Jag tycker du kan skaffa några ancistrus, men om man får för mycket alger så är det obalans i akvariet. Om du inte haft växter så gjorde det nog inget med att ha nedsläckt akvarium när du inte hade fiskar. En sak som du kan tänka på är att dra ned på tiden som du har akvariet belyst för det inverkar stort på algtillväxten.
      Okej, då blir det 2st sådana idag också. Vad gäller lyset så har det varit på då jag har växter i karet, men kanske kan dra ner från 12 till 10 timmar per dag.
      Det är inte så mycket alger, det mesta är på gruset under pumpen, sen ett tunt lager på lite rötter.
      Men tänkte bara så att man blir av med det och inte behöver vänta flera veckor på det.
      Jag rengör karet vanligtvis 1 gång per vecka när jag bara hade 4 fiskar, och nu när det har stått tomt har jag inte rengjort det någon mer gång efter den grundliga rengöringen.
      Men tänkte börja byta vatten 2 gånger per vecka så fort man får mer fisk i karet.
      Ska man ge malarna någon speciell mat?
      Har mygglarver och flingor till scalarerna, klarar de av att äta de med?

      //Patrik

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Om du inte har jättestora krav på ljus till växterna så räcker det gott med 10 timmar..kanske t om utslaget på två perioder under ett dygn.

        Jag brukar köra från kl 10-14 16-22.

        Kommentar

        • dala
          Användare
          • november 2007
          • 154

          #5
          Okej, då har jag fått de svar jag velat.
          Tack för hjälpen Malawe

          Kommentar

          • Laban
            NCS Medlem
            • januari 2013
            • 196

            #6
            Jag har tänt 14-22. Funkar kanon.
            Cheers,
            Laban

            "We Fear No Foe" MFC

            Kommentar

            • dala
              Användare
              • november 2007
              • 154

              #7
              Okej, men då har ni väl antagligen starka lysrör också. Jag har inte kommit dit riktigt än utan använder mig av osram glödlampa än så länge.
              Kollar på lysrör, men svider lite att lägga ut c:a 1000kr för armatur och rör nu lagom till jul.
              Så jag kommer testa Malawes förslag och se hur växterna mår utav de

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ursprungligen postat av dala
                Okej, men då har ni väl antagligen starka lysrör också. Jag har inte kommit dit riktigt än utan använder mig av osram glödlampa än så länge.
                Kollar på lysrör, men svider lite att lägga ut c:a 1000kr för armatur och rör nu lagom till jul.
                Så jag kommer testa Malawes förslag och se hur växterna mår utav de
                Kolla upp så du får tag i växter som fixar minimalt med ljus för de flesta växter nöjer sig inte med vanliga glödlampor...Synd att slösa pengar på växter som dör.

                Det finns tabletter att köpa till malarna!

                Lycka till den här gången!
                Mvh/Andreas.

                Kommentar

                • dala
                  Användare
                  • november 2007
                  • 154

                  #9
                  Okej, kanske bättre för dom då att ha 12 timmars ljus än så länge.
                  Jo, jag hoppas att växterna håller sig. I annat får de bli en ramp innan jul, men det återstår att se.
                  Har lagt ut en annons där jag söker en ramp så kanske kan få tag i en begagnat i så fall.

                  Hoppas också att det går bättre denna gång.
                  Tack för all hjälp

                  Kommentar

                  • dala
                    Användare
                    • november 2007
                    • 154

                    #10
                    Nu har jag införskaffat mig 6 nya fiskar, det ser bra ut förutom en av scalarerna som har ena ögat som står ut en jäkla massa. Efter att ha sökt efter de så borde de vara glosöga, undrar då vad de kan vara?
                    Alla såg ju så trivsamma ut i affären, fanns ett gäng så missade väl att kolla just denna.
                    Det borde väl då vara okej att kontakta försäljaren igen för detta, då den måste ha haft så redan när jag köpte den?
                    Senast redigerad av dala; 21 november 2007, 19:35.

                    Kommentar

                    • tjornpatrik
                      Användare
                      • augusti 2006
                      • 830

                      #11
                      Ursprungligen postat av dala
                      Nu har jag införskaffat mig 6 nya fiskar, det ser bra ut förutom en av scalarerna som har ena som står ut en jäkla massa.
                      Det borde väl då vara okej att kontakta försäljaren igen för detta, då den måste ha haft så redan när jag köpte den?
                      Menar du att fenan står ut mycket?
                      I så fall tycker jag gott du kan ringa till försäljaren och påpeka detta och i alf fråga vad han tror det är och om du får byta (om du nu vill det). Sen har jag ingen aning om vad det kan vara. Helt klart ska du ringa snarast iom du tänker göra det och inte vänta. Blir svårare att ringa om ett par veckor och säga att en fisk hade problem med fenan. Även om ni kommer överens om att avvakta är det bättre att han ialf vet om det från början om de nu inte skulle bli bättre.
                      Sen appropå belysningstid så har jag när jag kört växter i akvariumet haft max 11 timmar med lysrör+reflektorer. I de jag inte har växter i kör jag från 11.30-21.30 (10 timmar). Men sen varierar det ju hur ljuskrävande växterna är.

                      Har inte följt dina trådar innan men jag tycker absolut att du ska skaffa ett nitrit test och följa utvecklingen den första tiden. Eftersom du tydligen gjort rent hela akvariumet inom en veckas tid skulle jag mata försiktigt i början.

                      Har du mycket alger kanske du skulle prova med lite snabbväxande växter som ex Limnophila Sessiliflora (säg till om du vill ha bild på dessa). Sen finns det masor av andra snabbväxande också, men fråga någon som är bra på växter.

                      Lycka till!

                      ---------------------------------
                      EDIT

                      Såg att du redigerat och skrivit att det var ena ögat som stod ut. Kan ju vara ett bett som i sin tur orsakat en svullet öga. Hade själv en Jaguar hane som fått ett rejält bett av en annan för någon månad sen, blev normalt igen på ett par veckor. Men jag tycker du ska ringa i alf som jag tidigare skrev. Man kan ju salta lite extra nu om man är osäker.
                      Senast redigerad av tjornpatrik; 21 november 2007, 19:42.

                      Kommentar

                      • dala
                        Användare
                        • november 2007
                        • 154

                        #12
                        Hej Hej,
                        Okej, tack för hjälpen. Ska gå ner och prata med honom imorgon, tänkte även köpa medicin för prick sjukan i förebyggande. Nitrit test har jag så det kommer jag följa och får kolla på det där med en snabbväxande växt.

                        Tack för tipset.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Kolla upp H.polysperma, den brukar växa så det knakar om den trivs men behöver såklart tillräckligt med ljus. Man får hoppas att du får svar på din annons, annars tror jag inte att du skall behöva betala 1000 kr för en ny ramp om du prisjagar lite...

                          Mvh/Andreas.

                          Kommentar

                          • dala
                            Användare
                            • november 2007
                            • 154

                            #14
                            Ursprungligen postat av A C-son
                            Kolla upp H.polysperma, den brukar växa så det knakar om den trivs men behöver såklart tillräckligt med ljus. Man får hoppas att du får svar på din annons, annars tror jag inte att du skall behöva betala 1000 kr för en ny ramp om du prisjagar lite...

                            Mvh/Andreas.
                            Jo, jag får kolla efter den.
                            Men i och med att jag tänkt mig en ramo som tänker hela bredden dvs 90-110cm med 2 rör i så kostar en sådan c:a 8-900kr i butik och 750kr på web men då tillkommer ju frakt. Sen ska man ju ha rören till det också.
                            Jag har sökt hela internet och hittar inget begagnat, sen kollar jag på typ clas ohlsson och jula men vet inte vad man ska ha eller om man ens ska våga köpa någon där.
                            Men får du nyss om någon som vill sälja så får du gärna skicka ett pm eller mail

                            //Patrik

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              dala, du har precis fått ett pm!

                              Mvh/Andreas.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...