Framtida monsterkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yonaz
    Användare
    • januari 2006
    • 227

    Framtida monsterkar

    Jag har börjat skissa lite på ett monsterkar som jag tänkt bygga en bra bit in i framtiden. Men tänkte redan nu börja planera för att få det så bra som möjligt. Tanken är att jag ska bygga det helt i betong(ca 15 cm tjocka väggar) förutom två glasskivor som vardera är på 220x70 cm och 14 mm glas. Dessa glasskivor sätter jag på ena långsidan med ett svetsat mittstag emellan. Betongdelen blir 450 långt x 200 djupt x 80 högt hade jag tänkt mig. Alltså 7200 liter. Detta tänkte jag sedan isolera med 20-30 cm isolering både längst sidorna, botten och taket då betongdelen kommer stå utomhus. Sedan gör jag en lucka i taket så jag kan stoppa ned fisk, rötter och dylikt. Kommer också bli en liten lucka ovanför de två glasskivorna så jag kan komma åt att mata därifrån(innifrån huset).

    Fiskvalen känns som det får vänta då jag säkert kommer ångra mig tusen gånger om innan projektet blir klart. Dock lutar det lite åt kallvattenfisk då det annars kan bli dyrt att värma upp, men det beror iofs hur bra jag lyckas isolera det hela.

    Vad tror ni om detta? Tankar och tips uppskattas!
    5000 liter hemma!
    http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    #2
    Låter som ett omfattande projekt som kan bli jättebra om man tänker till på hur man vill ha allting.

    Spontan fråga om placeringen av luckor. Du nämner att betongdelen kommer att stå utomhus och att du skall ha en större lucka i taket (utomhus) för att hantera inredning och en mindre lucka (inomhus) för matning.

    Vilka möjligheter medgör luckan inomhus för att hantera fisk? Kan bli ganska kallt att stå utomhus, vissa perioder på året, för att göra detta.

    Har du en skiss (grafiskt) att dela med dig av?
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • Yonaz
      Användare
      • januari 2006
      • 227

      #3
      Jag hade tänkt att luckan inomhus skall vara uppdelad i tre sektioner á 150x40 cm vardera. På det sättet kommer jag åt hela fronten inomhus. Den stora luckan unomhus kommer vara uppdelad i två delar á 450x100 cm för att jag skall kunna komma åt hela karet. Vill tex inte krångla med att stoppa ned rötter genom en liten lucka.

      Fiskhanteringen kommer bli svårast då jag beräknar att jag kommer måsta tömma karet om jag vill få upp fisk från karet som jag redan stoppat ned.
      5000 liter hemma!
      http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Härligt Yonaz

        Vilket projekt.
        Har du lagt någon budget?
        Där finns en hel del kul att detaljer att jobba med i ett sådant bygge.
        Filtrering, belysning, pumpar och bottenmaterial o annat kul.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • augusti 2006
          • 830

          #5
          7200 LITER!!!!!!!!!!!!!!!!!! WOW! Skulle ju kunna ha arowana, cichlor, Marmorarusmalar å andra monster i det. Hur kul som helst! Vilket dröm kar. Hur har du tänkt med filtrering, misstänker damm / poolpumpar?

          Kommentar

          • Yonaz
            Användare
            • januari 2006
            • 227

            #6
            Jo filtreringen har jag funderat en del över. Tror att någon typ av dammpump är det bästa, sedan kompletterat med några cirkulationspumpar bara för att få vattnet i rörelse. Hade tänkt göra en rejäl filterkammar på kanske 1000 liter längst bak i karet. Insug finns både i mitten och vid ytan och botten, liksom utblåsen.

            Men karet är väldigt mycket i planeringsstadiet. Blir kanske till att börja kolla lite på exakt placering till sommaren åsså blir bygget nästa sommar skulle jag kunna tippa på. Men den som väntar på något gott!
            5000 liter hemma!
            http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • oktober 2003
              • 3615

              #7
              Får man boka in ett besök redan nu?

              Du skriver att du funderade på kallvattensfisk. Guldfisk ? Jag tror att ifall du isolerar det rätt så ska du nog kunna hålla värmen uppe nog för att kunna ha tåliga ciklider. CA? Givet! Kör hårt
              Mvh Alex

              Kommentar

              • Styrsö
                Användare
                • november 2004
                • 343

                #8
                Jo tänka mycket innan är bra. och vara flexibel under bygget. Min burk roade mig i tre år, med massor av runtomkring projekt som inte alls hade med burken att göra, men massor av kul.

                Om det är något man alltid underskattar så är det runtomkringplatsen e.g. plats brevid och ovanför. Jag tyckte jag tog i, men sen har man satt upp lite MH lampor, buggt lite filter, ventilationskanaler etc, sen är det plötsligt fullt överallt.

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 1639

                  #9
                  kan inte ett skvatt om detta MEN, jag hade nog tittat lite på att nyttja...solkraft för uppvärmning? Eller faktiskt en värmepump på något sätt. Idag kostar ett system runt 10.000:-, och är man finnurlig, tor jag i min enfald att detta skulle vara det billigaste sättet att väma upp vattnet på....utan jämnförelse!

                  DD - bara rakt ut i luften *asg*
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  • Wonko
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 23

                    #10
                    Hmmm.. intressant. Kanske ett sätt att kunna hålla diskus utan att det kostar skjortan i el
                    Nån som kan nått om ämnet?
                    _____________________________________
                    MVH
                    Stefan Axling

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Hej!

                      Hej!
                      MYcket roligt man borde silikona hela lägenheten och ha det som akvarium,Mvh Ann-Mari

                      Kommentar

                      • Danne_K
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 777

                        #12
                        Ursprungligen postat av deathdealer
                        kan inte ett skvatt om detta MEN, jag hade nog tittat lite på att nyttja...solkraft för uppvärmning? Eller faktiskt en värmepump på något sätt. Idag kostar ett system runt 10.000:-, och är man finnurlig, tor jag i min enfald att detta skulle vara det billigaste sättet att väma upp vattnet på....utan jämnförelse!

                        DD - bara rakt ut i luften *asg*
                        Har faktiskt haft lite liknande ideer. Är dock lite orolig över att man lätt kan råka koka fisken. Men får bli ett senare projekt i sånt fall. just nu har man fullt upp med att få akvarierummet att fungera någorlunda till uruguay resan, så att min sambon ska ha det så enkelt som möjligt när jag är borta.
                        Senast redigerad av Danne_K; 09 december 2007, 14:07.

                        Kommentar

                        • Yonaz
                          Användare
                          • januari 2006
                          • 227

                          #13
                          Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                          Får man boka in ett besök redan nu?

                          Du skriver att du funderade på kallvattensfisk. Guldfisk ? Jag tror att ifall du isolerar det rätt så ska du nog kunna hålla värmen uppe nog för att kunna ha tåliga ciklider. CA? Givet! Kör hårt
                          Jo guldfisk som foder hehe. Nä det är klart, helst så vill jag köra på antigen en stor SA biotop med skednosar, redtails, arowana och stora feta festaes Eller så köra på kanske 4 st par med viejor och någon alligatorgädda i en ca biotop. Får isolera ordentligt och sen får jag utvärdera efter en vinter helt enkelt

                          Sen till frågan om solenerig så är det ju så att om man bor i norra Sverige så är solen typ uppe 2 timmar om dagen när det är som kallast. Å då kanske det inte hjälper så mycket... Men tanken har slagit mig, samma med någon form av värmesystem. Har tex funderat mycket på luftvärmepump som skulle kunna få värma upp luften runt om karet. Då borde ju karet hålla sig varmt också tycker man. Finns luftvärmepumpar som lätt klarar att hålla en 50-60kvadrat stor lokal 25 grader varmt. Å då borde det fungera att hålla kanske 10 kvadrat varmt runt om karet. Eller?
                          Senast redigerad av Yonaz; 10 december 2007, 10:49.
                          5000 liter hemma!
                          http://www.akvarielexikonet.se/medlem/Yonaz
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=613471

                          Kommentar

                          • Danne_K
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 777

                            #14
                            Ursprungligen postat av Yonaz
                            Jo guldfisk som foder hehe. Nä det är klart, helst så vill jag köra på antigen en stor SA biotop med skednosar, redtails, arowana och stora feta festaes Eller så köra på kanske 4 st par med viejor och någon alligatorgädda i en ca biotop. Får isolera ordentligt och sen får jag utvärdera efter en vinter helt enkelt

                            Sen till frågan om solenerig så är det ju så att om man bor i norra Sverige så är solen typ uppe 2 timmar om dagen när det är som kallast. Å då kanske det inte hjälper så mycket... Men tanken har slagit mig, samma med någon form av värmesystem. Har tex funderat mycket på luftvärmepump som skulle kunna få värma upp luften runt om karet. Då borde ju karet hålla sig varmt också tycker man. Finns luftvärmepumpar som lätt klarar att hålla en 50-60kvadrat stor lokal 25 grader varmt. Å då borde det fungera att hålla kanske 10 kvadrat varmt runt om karet. Eller?
                            frågan är ju om det är så bra att ha den att blåsa på tanken, Det bör bli så att du kyler tanken pga att förmodligen kommer du att ha varmare i tanken än vad luften är som du blåser på tanken, vilket gör att du kyler ner tanken istället för att värma den om du nu inte har varmare i luften än i tanken då funkar det ju, men då är ju frågan om man vill ha så varmt i rummet?

                            Men det finns ju värme pumpar för hus med vattenburen värme frågan är ju om man kan modifiera en sådan?

                            Kommentar

                            • Janne E
                              Användare
                              • april 2002
                              • 382

                              #15
                              Pool-luftvärmepump http://www.energisparcentrum.se/shop...999a7da4cd1750 finns i många storlekar och kanske vore ett bättre alternativ.

                              Mvh Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...