Sniglar ! Ve och fasa...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cassandra
    Användare
    • december 2002
    • 152

    Sniglar ! Ve och fasa...

    I morse när jag tände akvariebelysningen i mitt malawiakvarium var det helt plötsligt invasion av sniglar (snäckor) !

    Har varit så glad över att ha sluppit dessa otyg i åtminstone detta akvarium, men nu är de där. Förmodligen för att jag använt samma håvar till alla akvarium. Eller så från mina nyinköpta Crinum. Nu är de i alla fall där. Finns det någon möjlighet att få bort dessa kräk ?

    Cassandra

  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    1. Varför ta bort dem? Har du inga växter så finns det ingen orsak så länge du inte har snäckfobi. Blir de alltför många så kan man avlägsna dem mekaniskt.
    2. Snäckätande fisk är effektiva. Det finns malawiarter som lever på enbart snäckor i naturen. T ex. Trematocranus placodon. Någon annan får ge förslag på arter som finns i handeln. Botior och kulfiskar äter snäckor.
    3. Det finns preparat (gift) i handeln.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Ibland kan tillsats av salt eller att man själv går igenom akvariet och tar bort ett stort antal. Var dock beredd på att göra vattenbyte efter att man antingen knäckt sniglarna så de dött eller om de dött av saltet.

      Vissa sniglar kan förgifta akvariet när de dör. Detta är troligtvis ingen fara om det inte skulle vara fråga om massdöd.
      Den snigel art som jag menar kan förgifta är den som får ett skal lika stor som en pingisboll (glömt namnet men vanlig hos Zoohandlare).

      Stefan, Skövde

      375L Frigobakgrund
      2st 100L
      Malawi

      Kommentar

      • Cassandra
        Användare
        • december 2002
        • 152

        #4
        Tack för alla svar !

        Tyvärr går det ej att få bort snäckorna med medlet som finns på marknaden idag.
        Får försöka med annan variant. Har ej snäckfobi men tycker att det inte ser estetiskt tilltalande ut.

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • april 2002
          • 880

          #5
          Kläm sönder dom så fort du ser en och låt fiskarna festa på resterna

          Kommentar

          Arbetssätt...