Hot mot flodbestånd i Thailand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Hot mot flodbestånd i Thailand

    Från min sambo har jag fått veta att denna art håller på att rensa hela det naturliga beståndet i Thailands mindre floder.

    Det är en art av Hypostromus Plecostomus och enligt texten så har dessa importerats in i landet av akvarister som sedan valt att släppa ut den i landets egna flodsystem. Detta har medfört att en hel del arter fått ge efter då malen övertagit stora delar av floder på vissa platser.

    När problemet uppdagades med litet fiskbestånd på vissa arter fann man denna mal som inte finns naturligt i Thailand och man har gjort undersökningar på hur den livnär sig. Dess vanliga föda består av alger, men arten ger sig även på rom...och även fiskar! Detta har setts i experiment utförda i Thailand för att utröna vad som kan ha skett.

    Enligt min sambo så har nu myndigheterna startat en kampanj att döda så många av denna art som dom kan för att försöka utrota den eller minimera stammen och på detta sätt få tillbaka det normala beståndet i landets flodsystem.

    Tyvärr kan jag inte översätta artikeln direkt utan texten är på Thai. Ett foto på arten finns dock...

    Om någon kan Thai så får ni gärna översätta det ni kan.

  • Janne E
    Användare
    • april 2002
    • 382

    #2
    Även om jag inte kan thailändska så är malen på bilden ingen Hypostomus, däremot så är det en Leporacanthicus joselimai. Jag har inte hört talas om att den arten skulle vara förvildad varken i Thailand eller något annat asiatiskt land däremot så börjar det bli gott om Pterygoplichthys pardalis i flera floder i Asien och troligen även i Thailand då dessa odlas kommersiellt för akvariehobbyn.

    Att de skriver Hypostomus plecostomus beror antagligen på att de inte känner till något annat namn för "pleco" så det är inte konstigt att de säljs som dessa också trots att den arten aldrig odlats kommersiellt.

    Mvh Janne

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Vad jag vet är det Pterygoplichthys pardalis och Pterygoplichthys disjunctivus som finns förvildade lite överallt i sydostasien.

      Jag tror inte man skall måla fan på väggen - de har säkert impact, men den är garanterat mindre än den alla de tilapia, clarias, guldfiskar, oscar och flowerhorns som planterats ut överallt har. Att döma av hur P. pardalis och P. disjunctivus uppträtt på andra håll där de förvildats, t.ex. i Indonesien och Florida, torde de ha relativt begränsad effekt på de inhemska fiskarna.

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Jag hade en gibbiceps som var rena mördarmaskinen, så nog kan det nog bli så att de kan påverka i ekosystem

        Kommentar

        • daniel60
          Användare
          • mars 2003
          • 527

          #5
          Här är tre pardalis, fångade i Chao Phraya mitt i Bangkok.
          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
          Mina fiskar & burkar

          Kommentar

          • Jarnis
            Användare
            • november 2005
            • 415

            #6
            Ursprungligen postat av Mike_Noren
            Vad jag vet är det Pterygoplichthys pardalis och Pterygoplichthys disjunctivus som finns förvildade lite överallt i sydostasien.

            Jag tror inte man skall måla fan på väggen - de har säkert impact, men den är garanterat mindre än den alla de tilapia, clarias, guldfiskar, oscar och flowerhorns som planterats ut överallt har. Att döma av hur P. pardalis och P. disjunctivus uppträtt på andra håll där de förvildats, t.ex. i Indonesien och Florida, torde de ha relativt begränsad effekt på de inhemska fiskarna.
            Här finns en intressant artikel om dom "förvildade" arterna i Florida
            Micke

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              #7
              Malawe: Då kan de ju skänka sådana till oss om de ändå ska avliva dem. Grymt snygg mal.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Ja det tycker jag med. Men de kanske inte vet att de är så eftertraktade som akvariefiskar...hehe...bönderna kanske skulle tjäna mer på de där malarna än vad de gör på riskornen.

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jarnis
                  Här finns en intressant artikel om dom "förvildade" arterna i Florida
                  http://myfwc.com/fishing/fishes/non-native.html
                  Florida är knökfullt med förvildad fisk; praktiskt taget allt som hålls i akvarium verkar ha släppts lös där. Såg att det t.o.m. finns "fångstguider" för att fånga rödciklid, midas etc där till sitt akvarium.

                  Ang. just de förvildade loricarider den här tråden handlar om:

                  Kommentar

                  Arbetssätt...