Behövs växtnäring i Malawikar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blueartic
    Användare
    • november 2007
    • 91

    Behövs växtnäring i Malawikar?

    Hur är det behöver man ha växtnäring eller inte?Har ciklidgrus som bottenmatrial och två moderplantor Anubias och lite Vallisneria.Klarar dom sej åndå känns inte som jag vill hålla på att kladda med näring.
    Klarar dom sej i era kar?
    Mvh Stefan
    720l Malawi
    Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288
  • ryghar
    Användare
    • oktober 2002
    • 215

    #2
    Anubias har jag aldrig behövt växtnäring till men då har jag heller inte lyckats nå bra med Vallisneria. Anubias har alltid växt långsamt men bra för mig utan.
    Janne
    Min Zoon

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Det ser du väl. Blir vallisnerian liten och klen (och ofta rödaktig i färgen), med bleka blad, då behöver du göda. Är de stora, klargröna, och växer hårt och snabbt och måste gallras en gång i veckan för att inte ta över, ja då lider de nog inte svårt av näringsbrist...

      Kommentar

      • Blueartic
        Användare
        • november 2007
        • 91

        #4
        Ursprungligen postat av Mike_Noren
        Det ser du väl. Blir vallisnerian liten och klen (och ofta rödaktig i färgen), med bleka blad, då behöver du göda. Är de stora, klargröna, och växer hårt och snabbt och måste gallras en gång i veckan för att inte ta över, ja då lider de nog inte svårt av näringsbrist...


        Är helt ny med detta inom akvariehobby,skaffade nyss ett 720 l akvarium.Därav min fråga.Har inte en susning om akvarieväxter.
        Mvh Stefan
        720l Malawi
        Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          I ett väl etablerat kar så kan Vallisneria funka bra utan gödning, men det är sällsynt enligt min mening. De gynnas oftast, för att inte säga alltid, av gödning. I Malawiburkar brukar det vara rätt mycket fisk och därmed matas det flitigt, så en bra början är att köra med någon micronäring. Räcker oftast fint för att få lite fart på dem. En annan bra grej för just Vallisneria är att ha kalk i bottenlagret. Det gillar de skarpt. Om de växer bra eller inte beskriver Mike perfekt.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Jens_K
            Användare
            • januari 2007
            • 36

            #6
            Jag kör ibland med PMDD coh då blir det riktig fart på växterna, men nackdelen är att man måste gallra mycket om man vill ha plats till fiskarna också.

            PMDD är det billigaste alternativet vad gäller växtnäring, sök på google, så hittar du folk som säljer. Brukar kosta ca 100:- som räcker till 15 000 liter.
            540 l Malawi och 70 l yngelkar

            Kommentar

            • Laban
              NCS Medlem
              • januari 2013
              • 196

              #7
              Jag kör också PMDD men märker ingen skillnad, det växer lika uselt ändå!
              Cheers,
              Laban

              "We Fear No Foe" MFC

              Kommentar

              • Blueartic
                Användare
                • november 2007
                • 91

                #8
                Tackar alla för era bra svar..
                Mvh Stefan
                720l Malawi
                Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

                Kommentar

                • Blueartic
                  Användare
                  • november 2007
                  • 91

                  #9
                  Mer alger..

                  Hej!
                  Började med pmdd men tycker att det började komma massor av alger av detta.Ska det vara så till en början eller ska man strunta i pmdd,innan hadde jag nästan inga alger alls.
                  Mvh Stefan
                  720l Malawi
                  Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Kör du med hela kitet PMDD, dvs nitrat, fosfat och micro? I hårdvattenburkar brukar jag skippa nitrat/fosfat till en början, brukar räcka med att underdosera micro vid varje vattenbyte (om man byter en gång i veckan som jag gör). Ibland uppstår det brister efter ett tag och växterna stuntar - då brukar jag lägga på nitrat och en halv fosfatdos. Skickas det dåligt med utlöpare så brukar det hjälpa med att gå upp i fosfat.

                    Du kan ha varit lite flitig med gödningen - har du mätt något i karet?

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Blueartic
                      Användare
                      • november 2007
                      • 91

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Kör du med hela kitet PMDD, dvs nitrat, fosfat och micro? I hårdvattenburkar brukar jag skippa nitrat/fosfat till en början, brukar räcka med att underdosera micro vid varje vattenbyte (om man byter en gång i veckan som jag gör). Ibland uppstår det brister efter ett tag och växterna stuntar - då brukar jag lägga på nitrat och en halv fosfatdos. Skickas det dåligt med utlöpare så brukar det hjälpa med att gå upp i fosfat.

                      Du kan ha varit lite flitig med gödningen - har du mätt något i karet?

                      Hilsen,

                      P
                      Hej!
                      Jag körde med hela kitet.Vallisnerian skickar utlöpare men nybildade skott är rödaktiga.
                      Ska pröva med bara micro nästa gång,nä dom ända mätningar jag gör är med mätsticka.Hur mycket underdoserar du?Hur ser din dosering ut?
                      Mvh Stefan
                      720l Malawi
                      Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

                      Kommentar

                      • Blueartic
                        Användare
                        • november 2007
                        • 91

                        #12
                        Glömde säga att jag doserade enl.anvisningar,10ml per 100l av alla tre flaskor.
                        Mvh Stefan
                        720l Malawi
                        Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Oki. Jag kör med halv rekommenderad dos av mikro, räcker finfint enligt mig. Med rödaktiga Vallisneria så hade jag mätt nitrat, och ligger det under 10 mg/l så hade jag pytsat i lite mer nitrat. Bra riktvärden är mellan 10-20 mg/l. Fosfatet kan du skippa i nuläget. Ha i halva rekommenderade dosen om Vallisneriorna slutar skicka utlöpare. Att jag rekommenderar mindre gödning i sjöciklidkar handlar om att man oftast har rätt mycket fisk i sådana kar, och därmed matar en hel del. De flesta makroämnen, t ex kväve och fosfor, finns oftast redan i karet/botten.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Blueartic
                            Användare
                            • november 2007
                            • 91

                            #14
                            Konstig Vallisneria..

                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Oki. Jag kör med halv rekommenderad dos av mikro, räcker finfint enligt mig. Med rödaktiga Vallisneria så hade jag mätt nitrat, och ligger det under 10 mg/l så hade jag pytsat i lite mer nitrat. Bra riktvärden är mellan 10-20 mg/l. Fosfatet kan du skippa i nuläget. Ha i halva rekommenderade dosen om Vallisneriorna slutar skicka utlöpare. Att jag rekommenderar mindre gödning i sjöciklidkar handlar om att man oftast har rätt mycket fisk i sådana kar, och därmed matar en hel del. De flesta makroämnen, t ex kväve och fosfor, finns oftast redan i karet/botten.

                            Hilsen,

                            P
                            Hej!
                            Blir inte klok på mina Vallisneria,slutade med nitrat och fosfat kör halva dosen av micro.Mina anubias växer så det knakar kommer nya blad hela tiden,skaffade även vattenpest dessa skickar nya skott som är knall gröna,men vallisnerian växer också, inte så fort dock och skickar flera utlöpare
                            men den gröna färgen saknas på alla blad dom är väldigt bleka men en svag nyans av grönt kan ses.Vad i hela friden kan detta bero på?Ska jag ha i mer micro gödning kanske upp i full dos?men är samtidigt väldigt rädd att överdosera detta eftersom jag hört att man kan få problem med pensel alger.
                            Mvh Stefan
                            720l Malawi
                            Min Zon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1732288

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #15
                              Min erfarenhet är att Vallisneria som först blir röda och senare bleka (får kloros) har nitratbrist.
                              Detta baserat på mina erfarenheter av ett överbefolkat Tanganyika-liknande kar där en djup sandbädd tydligen är fasansfullt effektiv på att ta bort nitrat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...