Tips på fisk till 720 Sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ola.lindeberg
    Användare
    • oktober 2007
    • 180

    Tips på fisk till 720 Sydamerika

    Fisk som jag har oc hhar beställt är: 1 par Blåciklid, 5st L333, 10st Corydoras Panda, 2st L120. Sen ett litet gäng Rödmunstetror på 4-5cm. Inte hela världen om dem går åt senare men funderar på byta ut dem.

    Vill ha iaf ett par av någon lite större Sa ciklid till. samt ett stort stim tetror.

    Men kan inte riktigt bestämma mig vad som passar bäst?

    Här är några arter som jag har funderat på:

    Chokladciklid.
    Hantelciklid.
    Guldsöm, antagligen för aggresiv.
    Trianglecikliden går inte för den äter växter vad jag vet.

    Vad tycker ni? Ser riktigt tomt ut för tillfället...
  • wenger
    Användare
    • februari 2003
    • 233

    #2
    Själv så tycker jag att balzanii är underbart snygg. Fast dom är tyvärr känsliga för hål i huvetsjukan.

    Annars varför inte Nyckelhålsciklid eller boliviansk fjärilsciklid.

    Hanteln äter väl växter oxå?
    Guldsöm för stor och aggresiv.
    Chokladen är snygg som liten till mellan men blir inte snygg som stor tycker jag.

    Älskar för övrigt Colombiatetran särskilt när den börjar bli fullvuxen då är den underbart snygg.

    För övrigt tycker jag det är snyggare med mindre fisksorter. Då kan man blanda lite mer tar man storlekar som Chokladciklid så blir det ganska stelt och svårare att blanda sorter.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av ola.lindeberg
      Fisk som jag har oc hhar beställt är: 1 par Blåciklid, 5st L333, 10st Corydoras Panda, 2st L120. Sen ett litet gäng Rödmunstetror på 4-5cm. Inte hela världen om dem går åt senare men funderar på byta ut dem.

      Vill ha iaf ett par av någon lite större Sa ciklid till. samt ett stort stim tetror.

      Men kan inte riktigt bestämma mig vad som passar bäst?

      Här är några arter som jag har funderat på:

      Chokladciklid.
      Hantelciklid.
      Guldsöm, antagligen för aggresiv.
      Trianglecikliden går inte för den äter växter vad jag vet.

      Vad tycker ni? Ser riktigt tomt ut för tillfället...
      Hantelciklider av alla de slag tillhör mina absoluta favoritfiskar men de äter i likhet med uarus upp det mesta i växtväg tyvärr...
      Sen skall man tänka på att de flesta större ciklider bökar runt mer eller mindre i akvariet så känsliga späda växter kan såklart ta stryk även om fisken inte är en utpräglad växtätare. Spelar ju ingen roll om en ciklid äter eller inte äter upp en växt om den ändå gräver upp och/eller river sönder växter i bitar titt som tätt. Har du välrotade rejäla plantor kanske några lugna jordätare vore ngt eller några flaggciklider om du vill ha ngt mer ytorienterat...
      Chokladciklider kan nog funka om du har hårda växter! De är ju trots sin storlek iaf ganska så lugna.

      Mvh/Andreas.

      Kommentar

      • ola.lindeberg
        Användare
        • oktober 2007
        • 180

        #4
        Har svärdsplantor förtillfället.
        Hade inte tänkt att proppa karet fullt med fisk på 20cm+ men hade varit kul att ha någon stor till iaf. Tycker 2st Blåciklider låter lite väl lite i ett 720.

        Håller med dig om att Chokladerna inte är lika snygga vuxna som när dem är ungdjur..

        Gillar Geopagus Altifrons, men blir rätt stor... Fiskarna får itne störa malarna på botten. Därför är jag lite orolig ang jordätare då dem är mycket på botten.
        Geohpagus Orangehead (kan inte hela namnet) är snygg med! Tror ni en liten grupp av dem hade gått bra?

        Nyper vanliga tetror på 5-8cm yngel i bra tackt? Mina blåciklider hade lekt efter bara 3-4dagar i mitt kar. Lär bli en jäädra massa yngel ju.

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Min erfarenhet av altifrons är inte att de stör malarna. De silar mycket grus men är inte aggressiva på något sätt. Vad jag har förstått är de i sinnelaget väldigt lika orangehead. Så om du är orolig för att de stör malarna så kan nog orangehead göra det också. Hur som helst intressanta fiskar. Mina 10 altifrons har gått här hemma i över ett år nu, och jag är helnöjd.

          /Jocke

          Kommentar

          • ola.lindeberg
            Användare
            • oktober 2007
            • 180

            #6
            10st.. hur stort kar har du dem i?
            Hur stor grupp skall man ha utav dem?

            Kommentar

            • firefox75
              Användare
              • april 2007
              • 234

              #7
              Multispinosa

              De borde funka eller kanske diadema cikliden
              Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
              16500liter odlingskar.
              3500liter vardagliga.
              6kbm tempererad damm.
              MvH
              Daniel
              0735-433428

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Mina är mellan 9-12 cm och går än så länge i en 375:a. Lokalen i källaren kommer att vara färdig om någon månad, och då kommer de att gå i ett 540-liters. När de börjar leka och så får jag nog minska gruppen något. Men än så länge fungerar det mycket bra. Jag tycker man ska ha minst 5 fiskar, men det finns säkert andra åsikter här på forumet.

                mvh Jocke

                Kommentar

                • ola.lindeberg
                  Användare
                  • oktober 2007
                  • 180

                  #9
                  okej.. får kolla upp altifrons. =)

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    Ursprungligen postat av Banderad
                    Mina är mellan 9-12 cm och går än så länge i en 375:a. Lokalen i källaren kommer att vara färdig om någon månad, och då kommer de att gå i ett 540-liters. När de börjar leka och så får jag nog minska gruppen något. Men än så länge fungerar det mycket bra. Jag tycker man ska ha minst 5 fiskar, men det finns säkert andra åsikter här på forumet.

                    mvh Jocke
                    Ja Jocke hur går det med ditt projekt i källaren, det var länge sedan vi såg några bilder.Janne

                    Kommentar

                    • Micke_720
                      Användare
                      • november 2003
                      • 368

                      #11
                      Hej jag har en grupp VF Geopagus Altifrons hanarna är ca 17cm är till antalet 3 och 3 honor. De går i ett 720 liters kar med 2 scalare par sam dolkstyngstetror och en massa malar Sterberi, L200, L066 x 22, L081, L018
                      Det går mkt bra Geopagus Altifrons har börjat leka nu utan att ta ihjäl någora kompisar...
                      Den är sedan helt fantastisk i färgerna när den kommer upp lite i storlek.
                      Lite lugnare än Orange Headen så om man vill ha lite mer rörelse skall man nog gå på den.

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #12
                        Det kommer bilder snart Janne. En kompis som är elektriker installerade elen i helgen, och nu när jag jobbar är svärfar i full gång att lägga klinkers. Så när jag kommer hem är det bara ner till källaren och assistera honom. Det går framåt, och efter plattorna är det bara vatten som ska dras in. Jag planera att börja fylla på vatten vid jul eller något sådant.

                        /Jocke

                        Kommentar

                        Arbetssätt...