Nybörjar frågor om troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lunkan västerås
    Användare
    • november 2007
    • 8

    Nybörjar frågor om troffar

    Hej är en ganska nybliven ägare till ett 540 liters akvarium. Där det nu går lite olika tanganyika ciklider som jullar (4), leptosoma(3) och två tanganyika zebror.(2st). Vill fylla på med lite mer fiskar och har fått upp ögona för framförallt troffar (tack vare det här forumet). Vad jag har läst på om troffar, så är de svåreare än andra tanganyika fiskar, mycket tack vare att de behöver vegetariskt foder för sina tarmar. så till frågorna jag skulle vara tacksam om jag kunde få svar på. Kan man hålla troffar med andra tangayika ciklider, vad ska man tänka på osv. Black bemba eller masawa är det bara en smakfråga? Ett bra pris på ungdjur på dessa är?

    Gustav
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Välkommen till forumet.

    Det går bra att hålla Tropheus med andra Tanganyikaciklider. Rent generellt så är Tropheus moori, Pemba och Tropheus duboisi, Maswa ganska lika i beteende. Det sägs dock att "black"-varianterna är aningen aggressivare än övriga Tropheus grupper, men jag tror att det är mer beroende på individer än art.

    Ett bra pris på ungdjur brukar ligga på runt 50-60kr/st.

    Jag har personligen haft Tropheus tillsammans med jullar och prinsessor och det gick ganska bra förutom att prinsessorna var riktigt aggressiva vid sitt territorium. Alla arter är ju revirhävdande..förutom då Leptosoma som du har, så det kan bli lite bråk om plats. Ger du dom bara möjlighet till grottor och skydd så tror jag att det ordnar sig bra i ett 540 kar.
    Senast redigerad av StefanL; 16 november 2007, 12:29.

    Kommentar

    • lunkan västerås
      Användare
      • november 2007
      • 8

      #3
      tack för det snabba svaret.

      Men hugger inte troffarna på all mat jag stoppar i akvariet eller låter dom räkmixen vara ifred? Vill inte köpa troffar för en dyr peng. För att bara någon vecka senare upptäcka att dom är döda, för deras tarmar inte klara av maten de andra fiskarna skulle ha.

      Gustav

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Tja Lunkan!

        Troffarna hugger efter vad du än stoppar i tyvärr, så jag tycker att om man skall ha ett kar med tropheus så bör övriga invånare väljas efter troffarnas födo-krav. Jag föredrar räkmix till mina troffar men även lite pellets ibland (som jag även har i räkmixen).NLS cichlid formula & Aquatic Nature Excel small funkar ok för mig.
        Stora Neolamprologus sexfasciatus (om det e den du menar som T-Zebra?) behöver nog lite grövre mat,är jag rädd,än en mix som e anpassad till Tropheus. Men det kanske går... Om du inte hade tänkt att ta reda på några yngel kan de ju mumsa på dem!

        Ok medinvånare tycker jag är tex Leleupi,Jullar, Hästnos, Synodontis-malar.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • lunkan västerås
          Användare
          • november 2007
          • 8

          #5
          Ursprungligen postat av ozric
          Tja Lunkan!

          Troffarna hugger efter vad du än stoppar i tyvärr, så jag tycker att om man skall ha ett kar med tropheus så bör övriga invånare väljas efter troffarnas födo-krav. Jag föredrar räkmix till mina troffar men även lite pellets ibland (som jag även har i räkmixen).NLS cichlid formula & Aquatic Nature Excel small funkar ok för mig.
          Stora Neolamprologus sexfasciatus (om det e den du menar som T-Zebra?) behöver nog lite grövre mat,är jag rädd,än en mix som e anpassad till Tropheus. Men det kanske går... Om du inte hade tänkt att ta reda på några yngel kan de ju mumsa på dem!

          Ok medinvånare tycker jag är tex Leleupi,Jullar, Hästnos, Synodontis-malar.

          Men om jag har fiskbeståndet som ovan samt någon troffegrupp. Skulle bra basföda vara att mata 50/50 med vegetariskt flingfoder och fina fiskens räxmix. Och bara ibland lyxa till det med svartamygglarver och cycklops? hehe det finns fler som ser ut som zebror arten jag har heter Lamprologus tretocephalus.

          Gustav

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            personligen skulle jag använda uv-filter till Tropheus (som jag har) och som sagts tidigare skaffa en odlad yngelgrupp, helst bör troffarna gå med så få andra arter som möjligt optimalt är inga andra arter men det är min åsikt och det kan säkert gå bra med andra arter..
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Matz Karlsén
              Användare
              • februari 2004
              • 1127

              #7
              Ursprungligen postat av lunkan västerås
              Hej är en ganska nybliven ägare till ett 540 liters akvarium. Där det nu går lite olika tanganyika ciklider som jullar (4), leptosoma(3) och två tanganyika zebror.(2st). Vill fylla på med lite mer fiskar och har fått upp ögona för framförallt troffar (tack vare det här forumet). Vad jag har läst på om troffar, så är de svåreare än andra tanganyika fiskar, mycket tack vare att de behöver vegetariskt foder för sina tarmar. så till frågorna jag skulle vara tacksam om jag kunde få svar på. Kan man hålla troffar med andra tangayika ciklider, vad ska man tänka på osv. Black bemba eller masawa är det bara en smakfråga? Ett bra pris på ungdjur på dessa är?

              Gustav
              Jag skulle börja med maswa som är lite tåligare än andra troffar enligt min erfarenhet. Sen skulle jag utfodra med egengjord räkmix och ett bra spirulina flingfoder t ex tropicals superforte.
              To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av lunkan västerås
                Hej är en ganska nybliven ägare till ett 540 liters akvarium. Där det nu går lite olika tanganyika ciklider som jullar (4), leptosoma(3) och två tanganyika zebror.(2st). Vill fylla på med lite mer fiskar och har fått upp ögona för framförallt troffar (tack vare det här forumet). Vad jag har läst på om troffar, så är de svåreare än andra tanganyika fiskar, mycket tack vare att de behöver vegetariskt foder för sina tarmar. så till frågorna jag skulle vara tacksam om jag kunde få svar på. Kan man hålla troffar med andra tangayika ciklider, vad ska man tänka på osv. Black bemba eller masawa är det bara en smakfråga? Ett bra pris på ungdjur på dessa är?

                Gustav
                Ja det är kanon om ni svarar på lunkans frågor.
                Men jag ser det kanske på ett annat sett, men om någon frågar mig hur han, som nyss har köpt ett akvarium med div tanganyikaciklider ska göra, ska jag köpa troffar och blanda dom med sina fiskar.
                Då hade min fråga varit är du van att hålla ciklider i akvarium eller är du nybörjare.
                Och självklart om han nu är nybörjare så hade jag nog sagt till honom att troffar är inget för dig.Janne
                Senast redigerad av malawijanne; 16 november 2007, 22:52.

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Ja det är kanon om ni svarar på lunkans frågor.
                  Men jag ser det kanske på ett annat sett, men om någon frågar mig hur han, som nyss har köpt ett akvarium med div tanganyikaciklider ska göra, ska jag köpa troffar och blanda dom med mina fiskar.
                  Då hade min fråga varit är du van att hålla ciklider i akvarium eller är du nybörjare.
                  Och självklart om han nu är nybörjare så hade jag nog sagt till honom att troffar är inget för dig.Janne
                  Hade jag varit Lunkan å hört det där hade jag nog blivit lite stött i kanten,Janne!

                  Personligen utgår jag i blindo från att folk som vill ha nån typ av hjälp el råd vet vad de pysslar med. Och så väldigt mkt "expertis" behövs ju inte bara för att hålla troffar. Lite som Malawi fast med mindre svängrum i nogrannheten,typ.

                  Lunkan; du kan ju göra en egen ngt kraftigare mix på ärtor/räkor och vid matning ge typ cyclops efteråt. Sv. mygg vete fan om jag hade vågat mata med. NLS skulle funka bra tror jag också.
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    Ursprungligen postat av ozric
                    Hade jag varit Lunkan å hört det där hade jag nog blivit lite stött i kanten,Janne!

                    Personligen utgår jag i blindo från att folk som vill ha nån typ av hjälp el råd vet vad de pysslar med. Och så väldigt mkt "expertis" behövs ju inte bara för att hålla troffar. Lite som Malawi fast med mindre svängrum i nogrannheten,typ.

                    Lunkan; du kan ju göra en egen ngt kraftigare mix på ärtor/räkor och vid matning ge typ cyclops efteråt. Sv. mygg vete fan om jag hade vågat mata med. NLS skulle funka bra tror jag också.
                    Ja nu utgår jag inte i blindo att folk vet vad dom sysslar med när dom ger sig på troffar, så jag tycker att det är viktigt att dom får veta, att det är inte lika lätt att hålla jullar eller lamrologusar fast dom kommer från samma sjö.
                    Och jag har tyvärr sett så många som har blivit besvikna när troffarna dör.
                    Så min mening var att man kanske inte ska skaffa troffar när man är nybörjare. och är man inte nybörjare och känner för en utmaning som troffar,så kommer jag självklart med all min kunskap, hjälpa hon eller han på alla sätt och vis.Janne

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av ozric
                      Hade jag varit Lunkan å hört det där hade jag nog blivit lite stött i kanten,Janne!

                      Personligen utgår jag i blindo från att folk som vill ha nån typ av hjälp el råd vet vad de pysslar med. Och så väldigt mkt "expertis" behövs ju inte bara för att hålla troffar. Lite som Malawi fast med mindre svängrum i nogrannheten,typ.

                      Lunkan; du kan ju göra en egen ngt kraftigare mix på ärtor/räkor och vid matning ge typ cyclops efteråt. Sv. mygg vete fan om jag hade vågat mata med. NLS skulle funka bra tror jag också.
                      ja det är ju ett jävla gott råd ozric, hur i helvete kan du ge ett sådant dåligt råd som kraftigare mix ärtor och räkor och sedan spä på med cyclops efteråt.
                      Nej matar med det fodret som dom är vana vid så blir det så inne helvete bra, och sedan om du tycker att det känns fel med det fodret,och fan vet så vänj av dom vid det fodret sakta och sedan kan du vänja in dom vid det nya fodret som du tycker känns bra, för att du kan ju tyvärr inte prata med fiskarna vad dom tycker, så kommer det att bli jävligt bra. hoppas alla är nöjda med språket.Janne

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Lite onödigt Janne...du får fram bra vad du vill ha sagt annars också..på ett betydligt trevligare sätt. Jag tror att Ozric gav svaret för att ge ett fodertips till alla arter i hans akvarium som alla skulle må bra av...inte specifikt för Tropheus.

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av Malawe
                          Lite onödigt Janne...du får fram bra vad du vill ha sagt annars också..på ett betydligt trevligare sätt. Jag tror att Ozric gav svaret för att ge ett fodertips till alla arter i hans akvarium som alla skulle må bra av...inte specifikt för Tropheus.
                          Ja det kanske är så att jag är lite äldre, och jag är väldigt trött på att läsa svordomar, plus att det är från samma personer hela tiden.
                          Jag kan göra en jämförelse, den svordomen vissa gör här.
                          Det är det samma som att säga till en muslim att han liknar en gris.Janne

                          Kommentar

                          • lunkan västerås
                            Användare
                            • november 2007
                            • 8

                            #14
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Ja det kanske är så att jag är lite äldre, och jag är väldigt trött på att läsa svordomar, plus att det är från samma personer hela tiden.
                            Jag kan göra en jämförelse, den svordomen vissa gör här.
                            Det är det samma som att säga till en muslim att han liknar en gris.Janne
                            hehe här har det varit diskussion

                            ja det blir till att göra min egen räkmix. lite jobb men det blir bäst för både fiskarna och plånboken. Uv filter hade jag aldrig hört talas om tidigare, det blir ngt för framtiden. har fått bra svar om föda och sällskap och satsar på en unggrupp och ser hur det går. tack för alla tips

                            Gustav

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ursprungligen postat av lunkan västerås
                              hehe här har det varit diskussion

                              ja det blir till att göra min egen räkmix. lite jobb men det blir bäst för både fiskarna och plånboken. Uv filter hade jag aldrig hört talas om tidigare, det blir ngt för framtiden. har fått bra svar om föda och sällskap och satsar på en unggrupp och ser hur det går. tack för alla tips

                              Gustav
                              Ja lycka till. bry dig inte om, att jag har mina konflikter att vissa kanske har ett ordval som jag inte håller med om.
                              Och dom råd du fick det tycker jag är helt okej, för att det finns så många sätt att hålla troffar på,
                              Men som sagt bara fråga på.Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...