Uruguay resa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368
    Användare
    • september 2007
    • 890

    #91
    Ursprungligen postat av Pelle
    Jag har ju inte skickat artikeln av Wolfgang Staeck till dig, som jag lovade för ett bra tag sedan.
    Jag kunde dock inte skanna den i färg.

    Läs den, och sedan kan vi diskutera vidare

    Du har ett PM !

    Mvh/
    Hemligheter

    Kan man få ta del av dem?
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Pelle
      Användare
      • maj 2002
      • 387

      #92
      Ursprungligen postat av c90368
      Hemligheter

      Kan man få ta del av dem?
      Inga hemligheter!
      Kolla ditt PM!

      Kommentar

      • Pelle
        Användare
        • maj 2002
        • 387

        #93
        Ursprungligen postat av Pelle
        Kul att ni hittade Ap. Borellii också!! Var hittade ni dem? Vad det i närheten av Artigas? eller mer västerut?
        Jag har aldrig sett bilder på Borelliis fångade så långt söderut som i Uruguay.
        Så det skulle vara kanon om du kunde visa några bilder på hanarna.
        De borde vara av den mer ockra gula varianten som dominerar i Rio Uruguays flodsystem. Men naturligtvis så finns det även Opal färgade hanar i detta område också, Borellii är ju en polykromatisk art.
        Wolfgang Staeck har publicerat en del bilder på Borelliis fångade längre norrut på den Brasilianska sidan. Vid staden Sao Borjas. Och de fiskarna var av "Rio Uruguay typen"

        Såg ni till några Apistogramma Commbrae? De har ju fångats tidigare av medlemmar i Felipes fångst tripper i norra Uruguay.

        Mvh/

        Vill inte sabba figges uruguay tråd med att diskutera färgvarianternas "vara eller inte vara" av Borellii här.
        Mike och C90368, vi kan väl fortsätta diskussionen om det i dvärgciklid- tråden, eller hur?

        Men frågorna till Uruguay gänget om borellin kvarstår ju. Väntar med spänning på svaret!!

        Kommentar

        • B-mark
          Användare
          • oktober 2005
          • 95

          #94
          Ursprungligen postat av Pelle
          Kul att ni hittade Ap. Borellii också!! Var hittade ni dem? Vad det i närheten av Artigas? eller mer västerut?
          Jag har aldrig sett bilder på Borelliis fångade så långt söderut som i Uruguay.
          Så det skulle vara kanon om du kunde visa några bilder på hanarna.
          De borde vara av den mer ockra gula varianten som dominerar i Rio Uruguays flodsystem. Men naturligtvis så finns det även Opal färgade hanar i detta område också, Borellii är ju en polykromatisk art.
          Wolfgang Staeck har publicerat en del bilder på Borelliis fångade längre norrut på den Brasilianska sidan. Vid staden Sao Borjas. Och de fiskarna var av "Rio Uruguay typen"

          Såg ni till några Apistogramma Commbrae? De har ju fångats tidigare av medlemmar i Felipes fångst tripper i norra Uruguay.

          Mvh/
          Hej! Vi fångade Borelli och Commbrae i regionen Artigas, på väg mellan Bella Union och staden Artigas om jag inte minns fel. Ska kolla upp detta och återkommer om jag kan precisera exakta fångstplatsen mera. Bilder måste jag tyvärr vänta med att lägga in, då jag missat inbetalningen av NCSavgiften denna gång, haft mycket annat i tankarna inför resan. Foton kommer...
          / Stefan

          Kommentar

          • Ola Sjödin
            Användare
            • augusti 2003
            • 514

            #95
            Vi fångade några commbrae i Constitucion, resten i laguner norr om Bella Union. Borelli fångade vi bara i lagunerna norr om Bella Union. Båda ställena hör till Rio Uruguays vattensystem.
            De apistos vi fick upp var ganska små och klarade biltransporten tillbaka till Salinas ganska dåligt. Därför avstod jag och Danne från dem och endast Stefan tog hem ett gäng A. borelli.

            Kommentar

            • B-mark
              Användare
              • oktober 2005
              • 95

              #96
              Hej Figge! Hur har det gått med de fiskar du tog med hem? Och vilka arter har du tagit hem till Sverige? / Stefan
              Senast redigerad av B-mark; 30 mars 2008, 20:45.
              / Stefan

              Kommentar

              • B-mark
                Användare
                • oktober 2005
                • 95

                #97
                Halloj! Nu är jag med i matchen igen och kan ladda upp några bilder från resan.
                1) Vid ett stilla vattendrag i norra Uruguay
                2) Piraya (fångad med kastnät i en lagun vid Bella union)
                3) G. balzanii (fångad med not vid Constitucion)
                4) Pantaneiro

                / Stefan B
                Ps Pirayan bet hål stora som 50öringar i påsen då jag skulle packa den för resan till Sverige. Vattnet sprutade åt alla håll och pirayan blev kvar i sitt fädernesland
                Senast redigerad av B-mark; 04 april 2008, 18:14.
                / Stefan

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1055

                  #98
                  Feta bilder!! Fasen vad jagblir sugen, vet någon om de finns ngn prislista eller om man måste få offert?
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • salmberg
                    NCS Medlem
                    • oktober 2007
                    • 830

                    #99
                    Jäklar vilka firrar helt klar imponerad man blir helt klart sugen att sticka iväg, tror någon i malmö akvarieförening e iväg nu.. Hade det inte varit för att sambons hästar kostar så mycket pengar hade jag varit iväg för längesen
                    /Rickard

                    Kommentar

                    • Pelle
                      Användare
                      • maj 2002
                      • 387

                      B-Mark:
                      "Hej! Vi fångade Borelli och Commbrae i regionen Artigas, på väg mellan Bella Union och staden Artigas om jag inte minns fel. Ska kolla upp detta och återkommer om jag kan precisera exakta fångstplatsen mera. Bilder måste jag tyvärr vänta med att lägga in, då jag missat inbetalningen av NCSavgiften denna gång, haft mycket annat i tankarna inför resan. Foton kommer..."

                      Kan du beskriva fångstplatserna för Borelliin och Commbrae?
                      Vatten djup? Vatten växter? Botten karaktär? vad fångade ni tillsammans med dvärgcikliderna?
                      Det är den typen av information jag tycker är mest intressant när man är ute och fångar fisk så där!

                      Mvh/

                      Kommentar

                      • Danne_K
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 777

                        Ursprungligen postat av Pelle
                        B-Mark:
                        "Hej! Vi fångade Borelli och Commbrae i regionen Artigas, på väg mellan Bella Union och staden Artigas om jag inte minns fel. Ska kolla upp detta och återkommer om jag kan precisera exakta fångstplatsen mera. Bilder måste jag tyvärr vänta med att lägga in, då jag missat inbetalningen av NCSavgiften denna gång, haft mycket annat i tankarna inför resan. Foton kommer..."

                        Kan du beskriva fångstplatserna för Borelliin och Commbrae?
                        Vatten djup? Vatten växter? Botten karaktär? vad fångade ni tillsammans med dvärgcikliderna?
                        Det är den typen av information jag tycker är mest intressant när man är ute och fångar fisk så där!

                        Mvh/
                        lerig botten (jobbig att gå i sjunker ordentligt) massor med växter vi fick många med handnät just vid strandkanten 2-3 dm djup kanske? (kommer inte ihåg om vi fick några med noten har ni bättre koll?) på dom ställena vi fick apistorna fick vi väldigt mycket annat men dom flesta gick på betydligt djupare vatten än vad apistosarna rörde sig i.
                        Senast redigerad av Danne_K; 05 april 2008, 23:14.

                        Kommentar

                        • Danne_K
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 777

                          Ursprungligen postat av B-mark
                          Halloj! Nu är jag med i matchen igen och kan ladda upp några bilder från resan.
                          1) Vid ett stilla vattendrag i norra Uruguay
                          2) Piraya (fångad med kastnät i en lagun vid Bella union)
                          3) G. balzanii (fångad med not vid Constitucion)
                          4) Pantaneiro

                          / Stefan B
                          Ps Pirayan bet hål stora som 50öringar i påsen då jag skulle packa den för resan till Sverige. Vattnet sprutade åt alla håll och pirayan blev kvar i sitt fädernesland

                          Titta min Balzanii hane. han börjar dock se lite finare ut nu här hemma fenorna har vuxit tillbaka bra. Han är ganska piraya biten där tyvär.
                          Å vad jag skulle ha velat ha hem dom där pantaneirosarna men dom såg ju inte så pigga ut så jag tror att jag gjorde rätt som valde bort dom men grymma är dom...

                          Kommentar

                          • B-mark
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 95

                            Ursprungligen postat av Pelle

                            Kan du beskriva fångstplatserna för Borelliin och Commbrae?
                            Vatten djup? Vatten växter? Botten karaktär? vad fångade ni tillsammans med dvärgcikliderna?
                            Det är den typen av information jag tycker är mest intressant när man är ute och fångar fisk så där!

                            Mvh/
                            Lagunen vid Bella Union där vi fångade Apistos var full utav flytväxter och ganska grovstjälkade växter med blad som stack upp över vattenytan. Hunden som följde med oss trodde nog att det var land, istället för en lagun med flytväxter, då den sprang ut i vattnet. Ni skulle sett hundens förvånade min när den sjönk genom växtligheten. Tillsammans med Apistogrammorna fick vi även "Cichlasoma" pusillum (bild 1) och olika knivfiskar som befann sig i "växthelvetet" som någon uttryckte sig. I en annan del av samma lagun fick vi bl a Hyphesobrycon callistus (Serpaetetra bild 2) och Aphyocharax anisitsii blodfenstetra. Bild 3 o 4 visar Apistogramma borelli och bild 5: mitt 960 liters akvarium med Uruguayfisk!
                            /Stefan B
                            / Stefan

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 777

                              Ursprungligen postat av B-mark
                              Lagunen vid Bella Union där vi fångade Apistos var full utav flytväxter och ganska grovstjälkade växter med blad som stack upp över vattenytan. Hunden som följde med oss trodde nog att det var land, istället för en lagun med flytväxter, då den sprang ut i vattnet. Ni skulle sett hundens förvånade min när den sjönk genom växtligheten. Tillsammans med Apistogrammorna fick vi även "Cichlasoma" pusillum (bild 1) och olika knivfiskar som befann sig i "växthelvetet" som någon uttryckte sig. I en annan del av samma lagun fick vi bl a Hyphesobrycon callistus (Serpaetetra bild 2) och Aphyocharax anisitsii blodfenstetra. Bild 3 o 4 visar Apistogramma borelli och bild 5: mitt 960 liters akvarium med Uruguayfisk!
                              /Stefan B
                              inte att förglömma spindlarna som desutom bits, och en myrkoloni mitt ute bland växterna (även dessa bits). Detta var nog jobbigaste stället att fånga på tur att det var så mycket fräna fiskar att man inte hade tid att tänka på det

                              Kommentar

                              • Pelle
                                Användare
                                • maj 2002
                                • 387

                                Snygga bilder på snygga fiskar!!
                                Och akvariet ser riktigt läckert ut!

                                Borelli honorna ser ut precis så fina ut som vildfångade brukar göra.
                                Det är svårt att säga riktigt hur den där hanen kommer att utveckla sig. Han är ganska ung och inte helt utfärgad. Han har en hel del gult på gällocken.
                                Och jag skulle tro att det gula kommer att bli väldigt framträdande lite senare.
                                Tyvärr visar han upp en skrämsel teckning på fotot. Det skulle vara kul att se ett foto på honom i "neutral" sinnes stämning.

                                Hur kommer du att hålla temperaturen i ditt akvarium? Jag hade några vildfångade Gymnogeophagus Meridionalis "Sarandi" (från Uruguay) till för ett år sedan.
                                De lekte och producerade yngel också.
                                Jag tyckte att de var svåra att ge optimala förhållanden. Jag höll temperaturen så låg som möjligt under sommar halvåret. ca +20 till +22 C
                                Men kanske det inte räckte som "vinter temp".

                                Mvh/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...