Vilka västafrikanska ciklider har ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael_Wolfbrandt
    Användare
    • oktober 2007
    • 14

    Vilka västafrikanska ciklider har ni?

    Hej!
    Är relativt ny här på forumet, men dock inte när det gäller akvaristik. Har inte skapat någon tråd tidigare och saknar lite trådar om västafrikanska ciklider(har säkert missat några) så jag tänkte att det skulle vara intressant och höra om det finns andra med västafrikaner. Själv har jag följande arter:

    nanochromis transvestitus
    hemichromis lifalili
    pelvicachromis pulcher
    steatocranus spec gombe

    Är också väldigt intresserad av att få tag i hemichromis frempongi så om någon har yngel av dessa är jag väldigt sugen på att köpa.
    trial and error
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    #2
    Hej och välkommen på forumet!

    Finns en och annan tråd om västafrikaner - men inte jättemånga. Jag har några - mest för att jag återstartade där efter många år borta från hobbyn - sedan upptäckte jag Victoria och tycker de är klart intressanta (även om jag bara har Victoriazebra & Nyererei) - men jag jobbar på det hela.

    Jag har: Pelvicachromis pulcher - Steatocranus casuarius (Lejonhuvud) och, den kanske roligaste, Psuedocrenilabrus nicholsi. Alla har lekt, inte minst nicholsin som jag dragit upp åtskilliga kulla från vid det här laget. Just nu simmar 25 casuariusyngel på 2-3 cm i ett separat kar här hemma med sian föräldrar - de sistnämnda blev helt "revirtokiga" när de fick smått.
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

    Kommentar

    • Mikael_Wolfbrandt
      Användare
      • oktober 2007
      • 14

      #3
      Kul att du håller viktoriazebra och nyererei, har utöver västafrikanska ciklider försökt att få tag på lite ciklider från viktoriasjön men utan resultat. Speciellt nyererei som jag tycker är en av det absolut snyggaste cikliderna alla kategorier. Har fått lek på alla mina ciklider utom steatocranus spec gombe.
      Har försökt att efterlikna miljön som för casaurius men dom vill inte riktigt komma igång. Har även testat sänka tempen något vid vattenbyte och sänka ph:t, men inget på gång ännu. Hur har du gjort för casaurius?
      trial and error

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Ciklider
        Pelvicachromis taeniatus, Nange
        Pelvicachromis taeniatus "Blue fin"
        Pelmatochromis nigrofasciatus
        Tilapia buttikoferi
        Steatochromis gibbiceps

        Sen har vi icke-ciklider
        Ctenopoma kingsleyae
        Ctenopoma acutirostre
        Microctenopoma congicum
        Microctenopoma ansorgi
        Aphyosemion australe, Cap Lopez
        Epiplatys dageti, Robertsport
        Senast redigerad av Robin; 14 november 2007, 23:47.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • juni 2006
          • 1451

          #5
          Ursprungligen postat av Mikael_Wolfbrandt
          Kul att du håller viktoriazebra och nyererei, har utöver västafrikanska ciklider försökt att få tag på lite ciklider från viktoriasjön men utan resultat. Speciellt nyererei som jag tycker är en av det absolut snyggaste cikliderna alla kategorier. Har fått lek på alla mina ciklider utom steatocranus spec gombe.
          Har försökt att efterlikna miljön som för casaurius men dom vill inte riktigt komma igång. Har även testat sänka tempen något vid vattenbyte och sänka ph:t, men inget på gång ännu. Hur har du gjort för casaurius?
          Helt ärligt gjorde jag inte något särskilt - och hade nästan gett upp på dem. Inte för att de inte lekte utan för att de grävde och byggde om snart sagt hela akvariet. Men jag strävade emot och byggde tillbaka och slutligen gav de sig och flyttade permanent in i en befintlig grotta. Allra först när de kom i karet så skapade jag några fler grottor/gömställen med uppochned vända lerkrukor. En av dessa blev slutligen en komplement till en stor stengrotta och så bara hände det. Till min stora förvåning...
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            P.S har du vägarna åt Göteborg nån gång så får du inte missa Ciklidhobby i Nol - där finns Sveriges (tror jag) bästa urval av Victoria. Dessutom kan du ta ett snack med endymion här på forumet - han håller mååånga victorior och kan myyycket om dem. D.S
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • Mikael_Wolfbrandt
              Användare
              • oktober 2007
              • 14

              #7
              tack för tipset! ska definitivt kolla upp det där. måste väl säga samma sak med steatocranus spec gombe när det gäller grävandet. Är ungefär som att se grävskopor vid ett sandtag har också testat att göra om miljön några gånger och kommer att fortsätta att pyssla tills dom förhoppningsvis leker. Tålamod är verkligen det viktigaste när man vill ha lek på fisk.
              trial and error

              Kommentar

              Arbetssätt...