Kungens tråd...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #31
    Ursprungligen postat av Malawe
    Konstiga? Simmar dom konstigt?

    Om du får utslag på pigmentdelar som du inte önskar så ta ned andelen astaxanthin nästa gång du gör räkmix. Till slut får du en bra balans där du ser att fiskarnas färger förstärks normalt och inte överdrivet. För mycket astaxanthin kan förstärka områden som har rött/gult/orange men som vanligtvis inte syns på arten.

    Har du mycket räkmix kvar som eventuellt är aningen för starkt doserat med astaxanthin så kan du ju göra som du tänkt..dvs dra ned på matningen med räkmixen och istället öka på de andra som du alternerar med.

    Vad har du för ålder på den som har mer gult i bläsen? Det kan inte vara en åldersgrej som är övergående?
    Det är väl fler som har sett att dom kan gulaktiga bläsar på ghosten, även om dom inte matar med astaxanthin.Janne

    Kommentar

    • Mattias777
      Användare
      • november 2006
      • 1493

      #32
      Ursprungligen postat av malawijanne
      Det är väl fler som har sett att dom kan gulaktiga bläsar på ghosten, även om dom inte matar med astaxanthin.Janne
      Mina är ca 7cm den ena hanen håller på o färga ut, blir båare o. blåare, Janne brukar det gula försvinna eller?


      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #33
        Ursprungligen postat av Mattias777
        Mina är ca 7cm den ena hanen håller på o färga ut, blir båare o. blåare, Janne brukar det gula försvinna eller?
        Ja tyvärr Mattias jag har aldrig haft den, men det finns en del här på foumet som har haft den, vi får väl hoppas att dom ser detta och skriver sina erfarenheter om ghosten.Janne

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #34
          Tjaa när vi snackar kungar så är här en av mina största kungar under åren (på alla sätt) han finns tyvärr inte längre, R.I.P.
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • JohanP
            Användare
            • september 2006
            • 118

            #35
            Jag har själv inte haft S. fryeri "ghost" men jag har sett många, och hos många olika akvarister. Min rent personliga åsikt är att de blir fulare och fulare ju äldre de blir dvs. det som skall eller kan kallas bläs breder ut sig neråt sidorna och gulnar. Jag tror iofs inte att det har så mycket med astaxantinet att göra utan mer att det är/kan vara en genetisk "defekt".

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • augusti 2006
              • 830

              #36
              Ursprungligen postat av Beast
              Tjaa när vi snackar kungar så är här en av mina största kungar under åren (på alla sätt) han finns tyvärr inte längre, R.I.P.
              Wow imponerande. Hur stor blev han Jocke?

              Kommentar

              • Mattias777
                Användare
                • november 2006
                • 1493

                #37
                Ursprungligen postat av habrosus
                Jag har själv inte haft S. fryeri "ghost" men jag har sett många, och hos många olika akvarister. Min rent personliga åsikt är att de blir fulare och fulare ju äldre de blir dvs. det som skall eller kan kallas bläs breder ut sig neråt sidorna och gulnar. Jag tror iofs inte att det har så mycket med astaxantinet att göra utan mer att det är/kan vara en genetisk "defekt".
                Låter inte så kul men jag får avakta o se, gohsten ser nästan otäck ut som en bödel, mina vekar vara klart tuffare än mina vanliga Fryeri. Den ledande lilla hannen har tagit revir och jagar bort mbunas i samma storlek som han själv o även sådana som är större än han, ser otroligt arg ut, fast vacker


                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 2964

                  #38
                  Ursprungligen postat av patriks155
                  Wow imponerande. Hur stor blev han Jocke?
                  Han var ca 35cm när jag sålde han..
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • JohanP
                    Användare
                    • september 2006
                    • 118

                    #39
                    Ursprungligen postat av Mattias777
                    Låter inte så kul men jag får avakta o se, gohsten ser nästan otäck ut som en bödel, mina vekar vara klart tuffare än mina vanliga Fryeri. Den ledande lilla hannen har tagit revir och jagar bort mbunas i samma storlek som han själv o även sådana som är större än han, ser otroligt arg ut, fast vacker
                    Klart du skall avvakta och se hur de blir. De jag har sett har varit "coola" upp till vuxen storlek sen har de succesivt urartat om det uttrycket går att använda om utseendet på en fisk. Det borde vara så, med tanke på hur de är framavlade att en del av dem förblir häftiga i utseendet hela sitt liv.
                    Hur som helst är det en häftig urvalsodling även om jag personligen är lite emot att - bygga om ett utseende

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #40
                      Kungen i lokalen...

                      ...är Channa gachua. Har fått ut ett lekpar av den kull jag hade, vilket känns himla bra då honan i förra paret drog upp i täckglaset, fick hjärnskakning och dog. Hannen på bilden är drygt 10 cm lång, honan är något mindre. Bilden är rätt kass och gör definitivt inte rättvisa åt hannens färger. När han är riktigt i stöten är kroppen djupt blåsvart, det orange i fenorna känns självlysande, och de blå strecken i fenorna gnistrar. De ser lugna och fina ut, men skenet bedrar - när jag gör rent karet flyttar jag numera firrarna till en hink, annars bits de och/eller hoppar ut. Tippar att max hopphöjd ligger på halvmetern (från stillastående, tar de fart vågar jag knappt gissa).

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Mattias777
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1493

                        #41
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        ...är Channa gachua. Har fått ut ett lekpar av den kull jag hade, vilket känns himla bra då honan i förra paret drog upp i täckglaset, fick hjärnskakning och dog. Hannen på bilden är drygt 10 cm lång, honan är något mindre. Bilden är rätt kass och gör definitivt inte rättvisa åt hannens färger. När han är riktigt i stöten är kroppen djupt blåsvart, det orange i fenorna känns självlysande, och de blå strecken i fenorna gnistrar. De ser lugna och fina ut, men skenet bedrar - när jag gör rent karet flyttar jag numera firrarna till en hink, annars bits de och/eller hoppar ut. Tippar att max hopphöjd ligger på halvmetern (från stillastående, tar de fart vågar jag knappt gissa).

                        Hilsen,

                        P
                        Ovanligt utseende. Ser som denna art gärna äter andra medinvånare om storleken är den rätta? Vilken del av världen lever den i?


                        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          #42
                          Ursprungligen postat av palleh
                          Undrar vad det är för bakgrunsplansch du har där och vart man får tag på den?
                          Bakgrunsplanch? Akvariumet är målat med "vanlig" väggfärg för inomhusbruk.
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • ojzoo
                            Användare
                            • juni 2007
                            • 39

                            #43
                            Ursprungligen postat av Johan F
                            Bakgrunsplanch? Akvariumet är målat med "vanlig" väggfärg för inomhusbruk.
                            Det var väl det jag tyckte med. Måttskuren bakgrundsfolie är ett smidigt alternativ till målning som jag varmt kan rekomendera till dom som vill ha enfärgad bakgrund.
                            http://www.ojzoo.se

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #44
                              Ursprungligen postat av Mattias777
                              Ovanligt utseende. Ser som denna art gärna äter andra medinvånare om storleken är den rätta? Vilken del av världen lever den i?
                              Allt annat som finns i karet ska det smakas på. Allt som är något mindre än firren själv och smakar ok, det sväljs. På stubinen, med mer eller mindre problem. Är det större än firren själv så smakar den och testar - t ex med en arm som ska rengöra karet. Helt klart rovfiskar. Kommer från de tropiska delarna av Asien. Mina är troligtvis från Thailand (beteckning TH 2003).

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • Mattias777
                                Användare
                                • november 2006
                                • 1493

                                #45
                                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                                Allt annat som finns i karet ska det smakas på. Allt som är något mindre än firren själv och smakar ok, det sväljs. På stubinen, med mer eller mindre problem. Är det större än firren själv så smakar den och testar - t ex med en arm som ska rengöra karet. Helt klart rovfiskar. Kommer från de tropiska delarna av Asien. Mina är troligtvis från Thailand (beteckning TH 2003).

                                Hilsen,

                                P
                                Verkar vara ene roliga galningar det där Har du dom går ensamma eller finns det några andra galenpanner i burken?


                                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                                Kommentar

                                Arbetssätt...