Montera bakgrunder (typ slimline) ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Montera bakgrunder (typ slimline) ???

    Jag har nu läst flera instruktioner om hur man monterar bakgrunder.
    Många silikonar fast i bakrutan. Jag undrar om det inte går/är bättre att
    silikona kortsidan mot bottenglaset, ev sidorutan. Om man vill göra om, vända
    baksidan av akvariet fram så är det ju lättare att demontera en fog mot bottenglaset och man slipper silkon på rutan. Vad tror ni om detta ???
  • Hagge
    Användare
    • januari 2003
    • 432

    #2
    Borde fungera att bara ha silikon runt om hela rasket (och ev. i fogar om så önskas).. alltså mot botten, sidoruta och en smal sträng silikon mot bakrutan upptill. Eller endast som du vill, mot botten och sidoruta, bara botten funkar nog inte i längden...

    Den torde inte utsättas för några påtagliga krafter, så jag ser inte varför det inte skulle gå bra att göra som du vill. Man får ju lite vatten (stillastående) bakom, men det blir ju inga mängder precis om man haft bakgrunden fixerad i spänn när man lägger silikonet....
    /Fredrik

    Kommentar

    • Göran Å
      Användare
      • december 2005
      • 1295

      #3
      [QUOTE=HåkanM;708887]. Om man vill göra om, vända
      baksidan av akvariet fram QUOTE]

      Då ska man inte silikona mitt i glaset eftersom silikon etsar fast märken i glaset som inte går bort.

      Mitt senaste kar med alu-ram som jag satte simline i, punktlimmade jag endast i över och underkant ( döljs bakom alu-listen ) just med tanke att kunna vända karet ifall frontrutan skulle bli repskadad, samt att bakgrunden blir lättare att demontera om så vill.

      / Göran
      http://www.skovdeaf.se/
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
      http://www.skovdefagelklubb.se/

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #4
        Då tänker jag "punktlimma" slimline till mitt nya 253 liters, Skall sen berätta
        om resultatet. Tänker först testa med enbart mot botten och se hur det går.

        Kommentar

        • Hagge
          Användare
          • januari 2003
          • 432

          #5
          Väntar med spänning.... ska du ändå inte "punkta" på ngt ställe upptill oxå för att vara på den säkra sidan!?

          Lycka till, hoppas det går bra och att du blir nöjd med resultatet!
          /Fredrik

          Kommentar

          • andmob
            Användare
            • november 2003
            • 72

            #6
            Jag var ivrig när jag ville ha igång ett kar med Juwel Rock (liknar slimline). Det är 3 plattor (400-liters kar) och jag har bara silikonat i överkant med en sträng hela vägen, ovanför vattenytan. I underkant trycks bakgrunden in av bottensanden och det funkar finfint fortfarande efter några månader i alla fall. Satte en liten pinne som distans mellan tvärstagen och bakgrundens överkant för att den inte skulle glida upp av flytkraften när jag fyllde på vatten. Körde alltså igång karet direkt efter bakgrund och sand var på plats.
            Just det, sedan hade jag bakgrunden i spänn tills silikonet stelnat, pinnar och frigolitbitar mot frontrutan lite här och där..
            Senast redigerad av andmob; 14 november 2007, 12:08.

            Kommentar

            • Hagge
              Användare
              • januari 2003
              • 432

              #7
              Ursprungligen postat av andmob
              Jag var ivrig när jag ville ha igång ett kar med Juwel Rock (liknar slimline). Det är 3 plattor (400-liters kar) och jag har bara silikonat i överkant med en sträng hela vägen, ovanför vattenytan. I underkant trycks bakgrunden in av bottensanden och det funkar finfint fortfarande efter några månader i alla fall. Satte en liten pinne som distans mellan tvärstagen och bakgrundens överkant för att den inte skulle glida upp av flytkraften när jag fyllde på vatten. Körde alltså igång karet direkt efter bakgrund och sand var på plats.
              Just det, sedan hade jag bakgrunden i spänn tills silikonet stelnat, pinnar och frigolitbitar mot frontrutan lite här och där..
              Ok... men med Juwel rock så är det en "färdig" filterkammare och raster va!? Hur vet man att den drar vattnet genom filtermassan då? Fast det kanske inte har någon egentlig betydelse och större negativ strömningspåverkan genom filtret så länge detta inte är igensatt!
              /Fredrik

              Kommentar

              Arbetssätt...