Angånde dom vi köper fisk av.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pontus
    Användare
    • oktober 2003
    • 514

    Angånde dom vi köper fisk av.

    jag har följt hela debaten om peters köp på åleds, jag är full av sympati och förundran över trådens utveckling. jag har själv varigt med om ett tillfälle när jag kännde mig överkörd, och jag köpte fisk för nästan tio tusen kroner. men vid tillfällen som man själv inte kanske är vi sina sinnens fulla bruk "för att man vill bara ha hem firrarna"så kan man se förbi massa saker. ... det vet ni alla..
    jag ska berätta min lilla historia oxå...

    Jag hade väntat på VF körsbär i kanske 6 år, det va det jag ville ha.Kent i nol "jag gillar kenta" kunde erbjuda mig det , och jag var över lycklig . Det här var det jag hade ventat på sen jag började med tropheus -92. mina första tropheus köpte jag av Roger Persson, som ännu i mina ögon är en av dom stora innom hobbyn. "dom växte mycket dåligt"men det var ett glatt gäng Moliro som var i fin kondition.etc efter den dagen då jag var hemma hos roger och såg hans kar och det sättet han skötte sina firrar , det va då jag tänkte att detta är nog det jag ska hålla på med.
    det har runnit många liter sen dess, och jag har läst forumet , men inte skrivit så mycket, man nu känner jag att det är dax att säga något....
    När jag köpte min grupp med VF Körsbär " som kent i nol plockade ut" så va jag så nöjd , jag hade aldrig sett en finare grupp mad körsbär en va jag hade då, och jag hade inte någon bissar fördelning lr nå. jag tror att jag kan säga att det va den finaste körsbärs grupp någon satt ihop...
    jag va otroligt nöjd jag ringde alla jag kännde som höll på med tropheus, tex, Tyrone söderman som var en av dom första som fick lek på Tropheus Ikola, i Sverige, han kom o kolla på firrarn jag köppt och va otroligt avunsjuk.

    Jag har hållt på med trophes länge...
    Jag har hållt på met Petrochromis länge oxå....

    för att inte dra detta för långt så ska jag komma till sak.
    Denna fina"SUPER FINA"grupp hade inte gått i karantän . det sas att dom hade gått i karantän , men det var bar a i 4 dagar och det va utan mat, men när jag fick hem dessa firra såg dom ut o bara må fino fino manarino, sen tog det 12 dagar sen va ALLA döda.....................
    vad skulle jag säga , vem skule jag vända mig till,.... jag va så ledssen att jag knappt kunnde snacka med min fru om det. " det känns ju aldrig kul att bäretta att man blivit blåst på nästan tio-tusen kronor..
    så jag ringde till Malawi AB och bäretta vad som hade hänt, och dom skulle vidabefodra detta till kent, " vilket dom inte gjorde sorjligt nog" så ingen visste igentligen om vad som hade hänt. Firrarna hade inte gått i karantän , .. dom hade någon sorts svamp-infektion på eller i huvudet , dom började simma upp och nr o grejjer....
    ... som sagt alla dog efter två veckor, ....
    jag måste tilägga att jag är limnolog och fiske-biolog i grunden , jag har inte tagit en lector examen , men tro mig , jag vet vad jag snackar om....
    mär jag pratade med kent om detta för typ 4 månader sedan så hade han inte hört det ta av någon,,, .... jag har aldrig sagt något om det för att när detta hände så la jag ner akvarie hobbyn , för jag blev så ledsen ooch besviken,,

    men nu har jag börjat igen o jag vet att ajg alltid kommer holla på med detta , och dom som känner mig eller har haft med mig och gjöra vet att jag är ingen dåre...

    deta var den finaste lösning om jag har varit med om iaf....
    kent säger
    kent-va,det har inte jag hört något om
    jag-ja men så va det iallafall.
    kent- men då kan jag försöka grejja en VF grupp till dig för mitt inköps pris om du vill ha det ?...

    jag-jag har inte plats just nu , men gud va glad jag är att du fattar vad som hänt etc."kent jag kommer fortfarande hålla dig till det löftet!!!!"
    det kallar kag ansvar och kund-mentalitet.

    som svar på hela peters debat om Åled så kan jag bara säga såhär.

    -om åled tar lite ansvar o visar vägen , så kommer många att följa dom,om inte dom gör det så är det ju deras förlust,...
    om vi ska hård dra detta så ka vi ju alla komma överens om att om man är villig att åka 60 mil för att köpa Oseda-firrar så kanske man ska ta hand om dom kunderna om man inte gjör det så borde man inre hålla på med en sådan verksamhet det är i alla fall min uppfattnign. men vi är ju alla olika ,,, så är det ju , men om alla skakar om lill-knoppen så ser man ganska snart vad det är som händer .................
    förlåt om jag låter elak , bitter, eller kall. men det är så jag är och det är derför det kommer ut så ;[]

    och snälla sluta försök vara några riddare ni som bara har hålt på med tropheus i några år , vad bara ödmjuka ni vet vilka ni är ;D ps jag har stavat dåligt nu , jag är lit tött hoppas ni har litr övrsende med det ds"



    CV .

    dom vi köpre fiskar, av ska vi kunna lita på , om vi inte kan göra det, hur ska dom då kunna få våra tiotusentals kronor?

    MVH / Pontus
    Senast redigerad av pontus; 10 november 2007, 05:30.
    Passenger on Planet Earth:
    Pet.macro nsumbu
    Pet.moshi ikola
    Pet.Trewavasae
    Pet.Bulu-Point "Red"
    Pet.orthognathus tricolor mvuna
    Pet.Longola
    Tr.Ilangi
    Tr.Muzi
    Tr.Katonga
    Neo.Leleupi
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Hua, kan ana hur det måste ha känts för dig...
    Liknande höll på att hända för mig för några år sen. Hade efter lång och stor vånda sålt min vinylsamling för 15 papp (rena vrakpriset) och skulle satsa på VF Nkonde för 305 spänn styck. Alla fanns inte att tillgå samtidigt så jag fick köpa dem i två omgångar. Några veckor eft ihopslagning började katastrofen... En eft en tacklade de av och dog och fisken svarade inte på medicering. Inte förrän jag fick tag på kristalliserad Metronidazole kunde jag häva skiten. Då hade 9 st gått hädan och jag förbannade mitt beslut att kränga mina kära vinyl-platter som jag hade bytt och köpt på mig under hela min uppväxt.Stor stor ånger var det enda jag kände då!

    Men det positiva (?) med det hela så vet jag ju nu hur det kan gå och jag tror jag har en djupare respekt för denna typ av fiskar idag iom att jag hade otur med dessa.Men det är ju lite av charmen också med Tropheus, de kräver lite mer av sina ägare...men det gör väldans ont när oturen är framme.

    Och apropå Kent i Nol, verkar vara en hyvens kille att ha att göra med!

    Oz the knight
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      en fråga!? Finns det nån som inte har haft negativa upplevelser med Tropheus?,vore isåfall intressant att höra, för mej var det en stor grupp Bemba som försvann på nån vecka..allihopa
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • wenger
        Användare
        • februari 2003
        • 233

        #4
        Det kallar jag kundvård. Skönt att höra att Kent är en hyvens kille. Har alltid velat besöka hans affär men har tyvärr aldrig blivit av.

        Kommentar

        Arbetssätt...