Syntetisk start av burk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    Syntetisk start av burk

    Halloj

    Jag tänkte bara berätta hur det går med en syntetisk start av en 1 kubiks burk.

    Dag 1, Fyllde på vatten och stoppade ner filtermedia, tillsatte även esylife.
    Dag 2, Inget
    Dag 3, Denitrol tillsattes, dos enligt förpackning för nystart av burk.
    Dag 4, Denitrol enligt produktangivelse, tillsatte även Tropical marin pro-cichlid minerals, dos enligt anvisning.
    Dag 5, Denitrol enligt produktangivelse
    Dag 6, Denitrol enligt produktangivelse och 14st fiskar kom i.
    Dag 7, Denitrol enligt produktangivelse, 2 fiskar tillsattes.
    Dag 8, Denitrol enligt produktangivelse
    Dag 9, Denitrol enligt produktangivelse
    Dag 10, Denitrol enligt produktangivelse
    Dag 11, Denitrol enligt produktangivelse

    Än så länge har inget vattenbyte skett.
    Fisken är superpigg(än så länge), inga halter av amonium eller nitrit har uppmätts, däremot svaga halter av nitrat.
    10 fiskar till kommer att tillsättas inom 2dygn.
    Jag kommer fortsätta mäta vattnet i ytterligare ca 25 dagar och om några värden stiger kommer det att upplysas om här.

    Filtrering består av,
    1 filtermattat PPI 10 som är 10cm tjock 22cm bred och 55cm hög, 1000L/T passerar där... sedan står det ett Eheim 2252 med 3 st filterbehållare till. Allt filter var helt nytt/rent så det är en helt ren start.


    Subjektiv bedömning,
    Det verkar vara en ganska säker väg att gå om man är osäker och har lite känslig eller ovanlig fisk som man inte vill chansa med. Vattnet "ser" klart och fint ut, inte perfekt men väldigt bra med tanke på den korta tiden som det varit igång.
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Oj, vad mycket denitrol. Behövs verkligen det?
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Är skeptisk till biologi på burk, så att det ska bli spännande att följa om du får Nitrit eller ej.
      Det bästa är naturligt vis om ja har fel i min skeptisism och att du lyckas.
      Det som är riktigt bra är att du testar så att vi alla kan lära oss om det verkligen funkar eller ej.

      Ja kan riktigt höra mitt "vad va det ja sa" om en månad
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • patrickeriksson
        Användare
        • oktober 2007
        • 355

        #4
        Jag har själv startat upp ett par kar "syntetiskt" med bra resultat. Jag har inte tillgång till samma produkter men det är nog ganska lika innehåll i flaskorna. Jag var dock "feg" (litade inte på bakterier på flaska) och simulerade fisk med ren ammonium. På sjätte dagen klarade karet att bryta ner 5ml ammonium på 12 timmar, och då stoppade jag i alla fiskar (16st 4-6cm i ett 340L). Jag mätte ammonium, nitirit och nitrat varje dag från dagen jag fyllde upp vatten tills ett par veckor efter att jag stoppade i fiskarna. Jag såg aldrig tillstymmelse till nitirit. Jag fick förståss en del nitrat på grund av all ammonium som tillsattes men det fixades lätt med vattenbyten.
        Patrick Eriksson

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Hur går det Deelay????????
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Ursprungligen postat av LN
            Hur går det Deelay????????
            Det gick så bra så =) klockrent är nog ett annat ord man kan använda.
            Inga konstigheter alls blev det så detta fungerar verkligen =)

            Nu ska jag skapa onödigt höga halter av nitrit i en annan burk och sedan köra Denitrol i den utan att göra vattenbyte för att se hur effektivt det är i det läget.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Bra att höra.

              Vad kostade det att köra igång 1000 liters akvarium på det sättet??
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Ursprungligen postat av LN
                Bra att höra.

                Vad kostade det att köra igång 1000 liters akvarium på det sättet??
                Allt som allt med mineraler och Easylife och Denitrol landar man väl på max 500kr totalt, kör man enbart Denitrolen så ca 180kr. Kanske inte värden med ekonomiska start men i vissa lägen vill man ju vara säker och då kan det vara värt det, ungefär så tänkte jag =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Mats
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 804

                  #9
                  Hej.
                  Har du inte provat att ta ca.1 L. jord från trädgården till 10L. vatten och rör runt,låt stå ett dygn och sila bort jorden,häll vattnet i akvariet..Det är ett gammalt och beprövat sätt.
                  mvh Mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  • JohanP
                    Användare
                    • september 2006
                    • 118

                    #10
                    Mycket intressant läsning skulle jag vilja säga, tack Deelay.
                    Det är alltid kul att lära sig lite udda knep och experiment.

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Helt ok med en 500 hundring.

                      Håller med habrosus, sådana här tips är ju kanon.

                      Det enda ja är lite knäckt på är att ja inte fick skrika va va de...........
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Nu har det ju gått en tid... Jag har fortsatt med easylife och tropic marin riftlake minerals hela tiden utan att hoppa över.
                        Jag har även kört seras fishtamin varje vecka ungefär på fodret, resultatet.

                        Allmänt bättre skick på fisken skulle jag vilja påstå att det har blivit, fint lyster i fjällen och fenor och kroppar ser bra ut.

                        Jag gjorde ju detta för att se om man överhuvudtaget kunde märka någon skillnad på fisken efter ett tag, min slutsats är att fisken helt enkelt kliver upp en nivå, den ser helt enkelt snäppet mer vital ut.

                        Det är nog många som undrat/undrar om detta verkligen utgör någon skillnad vilket även jag gjorde och därav denna test.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Hagge
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 432

                          #13
                          deelay: jag är av den "gamla skolan" och vet inte ens vad "easylife" och "denitrol" är.. pratar vi om att denitrol är motsvarande nitrivec som produkt eller???

                          Intressant är det iaf. även om jag gott nöjer mig med gamla hederliga metoder, mest för att de är gratis och det uppenbarligen funkar bra! Däremot har jag själv kört med BLOMSTRA krukväxtnäring nu för att få igång ett kar... mest för att prova mina egna tankar och funderingar!
                          /Fredrik

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Ursprungligen postat av Hagge
                            deelay: jag är av den "gamla skolan" och vet inte ens vad "easylife" och "denitrol" är.. pratar vi om att denitrol är motsvarande nitrivec som produkt eller???
                            Det stämmer bra det.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...