Modul i polyuretanskum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flipper
    Användare
    • mars 2005
    • 143

    Modul i polyuretanskum

    Hej,

    Tänker såga av en plastlåda så jag får ett L med höjd 60, bred 40, djup 25.

    Sen vill jag spruta polyuretanskum "all over it" och forma det så det ser ut som en stenröse med grottor och måla med allmogefärg.

    Fråga nr.1:
    Fastnar skummet på plasten?

    Fråga nr.2:
    Räcker det att jag "bakar in" en sten på 3-4 kg som ska hålla allt på bottnet?
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Om man tänker att 3-4kg sten under vattnet väger lite drygt 1kg motsvarar kanske 1 liter skum i flytförmåga
    tror att det kommer misslyckas
    ev montera dit slimline som bara är en cm tjocka
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Joakim Draktoft
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 7334

      #3
      Som med alla typer av bakgrunder, hemmagjorda som köpta, så har de en stor flytkraft precis som Christer anger, och de flesta väljer därför att silikona fast bakgrunds modulen. Detta kräver då förstås att det görs utan vatten i karet, och det är kanske inte så som det ser ut i ditt fall.

      En annan åtgärd som kan minska flytkraften är förstås att enheten perforeras på ett sådant sätt att du inte får luftfickor som lyfter det hela, och där du sedan tar hjälp av ingjuten sten, eller kringliggande riktiga stenar som då hjälper till att hålal ned det hela.
      Joakim Draktoft
      f.d Webmaster Ciklid.se
      ____________________________________________

      Kommentar

      • Flipper
        Användare
        • mars 2005
        • 143

        #4
        hmm...jag kan använda strippes och binda ovandelen ihop med innerfiltret uppe vid insugen (Juwel Jumbo i ett Rio400) och ingjuta några stenar till i underdelen så det håller...

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Om du menar vanlig Polyuretanplastskum på spray-burk så släpper den gift! Å tur är väl det för annars så hade väl On the Rocks gått i KK för länge sen...
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Cichlidaholic
            Användare
            • juni 2005
            • 1103

            #6
            Ursprungligen postat av Flipper
            Hej,

            Tänker såga av en plastlåda så jag får ett L med höjd 60, bred 40, djup 25.

            Sen vill jag spruta polyuretanskum "all over it" och forma det så det ser ut som en stenröse med grottor och måla med allmogefärg.

            Fråga nr.1:
            Fastnar skummet på plasten?

            Fråga nr.2:
            Räcker det att jag "bakar in" en sten på 3-4 kg som ska hålla allt på bottnet?
            Tycker allt detta låter mycket invecklat =? Varför inte bara köpa en modul? Går ju såga till en så du får en egen modell om du är ute efter det. Och så vet du 100% att det inte är farligt för fiskarna. Tänk på dem..
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

            Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

            På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

            Kommentar

            • Malawi Micke
              Användare
              • oktober 2006
              • 167

              #7
              Håller fullständigt med föregående talare.. Köp moduler i stället då kan du vara 100% säker på att fiskarna inte tar någon skada utav det..
              malawi 4 life

              Kommentar

              • Flipper
                Användare
                • mars 2005
                • 143

                #8
                Visste inte att spray-skum är så farlig...då låter jag bli.
                Å andra sidan blev jag ihop med en tjej som gör skålar och blommkrukor i lera... guess what will be her next assignment


                Tack för svar.

                Kommentar

                • Carl
                  NCS Medlem
                  • maj 2002
                  • 374

                  #9
                  Jag har gjort moduler till två stora akvarier med Fogskum på sprejburk. Inga som heslt problem, jag har visseligen lacka och målat utsidan, men inte insidan. Alla fiskar har mått prima och förökat sig utan några som helst trassel. Jag byggde en hel inredning till ett 840-l, när det var splitter nytt hade jag i X.papillio "sunflower" som är en av dom petigast firrarna från Tanganyikasjön, dom har aldrig mått bättre!!
                  kanhända dom slääper nåt som kan vara farligt i stora mängder, polyuretan i sig är ju helt inert och ofarligt, å andra sidan så målar ju hälften av alla på detta forum med lack oxh färger som säkert också släpper lite grejer till vattnet men det funkar ju ändå.
                  OCH vad gäller era inlägg om att bara rekomendera BTN-moduler så förutsätter ni ju att alla vill ha akvarium som ser exakt likadana ut, och ser tydligen inte poängen med att skapa något eget.
                  Ös på "Flipper" det är kul att bygga eget



                  /Carl
                  www.stockholmsciklidklubb.com

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Intressant och mycket snyggt Carl!

                    Har du större foto på karen?

                    Kommentar

                    • johan eriksson
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 159

                      #11
                      Ursprungligen postat av Carl
                      Jag har gjort moduler till två stora akvarier med Fogskum på sprejburk. Inga som heslt problem, jag har visseligen lacka och målat utsidan, men inte insidan. Alla fiskar har mått prima och förökat sig utan några som helst trassel. Jag byggde en hel inredning till ett 840-l, när det var splitter nytt hade jag i X.papillio "sunflower" som är en av dom petigast firrarna från Tanganyikasjön, dom har aldrig mått bättre!!
                      kanhända dom slääper nåt som kan vara farligt i stora mängder, polyuretan i sig är ju helt inert och ofarligt, å andra sidan så målar ju hälften av alla på detta forum med lack oxh färger som säkert också släpper lite grejer till vattnet men det funkar ju ändå.
                      OCH vad gäller era inlägg om att bara rekomendera BTN-moduler så förutsätter ni ju att alla vill ha akvarium som ser exakt likadana ut, och ser tydligen inte poängen med att skapa något eget.
                      Ös på "Flipper" det är kul att bygga eget



                      /Carl
                      Låter väldigt intressant. Vilken sorts fogskum använde du?

                      Kommentar

                      • wofflan
                        NCS Medlem
                        • september 2003
                        • 660

                        #12
                        har du emr info om hur du gjorde, ser riktigt snyggt ut!
                        Mvh Fredrik

                        Kommentar

                        • Flipper
                          Användare
                          • mars 2005
                          • 143

                          #13
                          Tack Carl,

                          Det blir en utmaning att göra något själv och få "one of a kind".
                          Visst är det enkelt att köpa moduler och silicona fast dom, MEN to do it by myself and be proud of final result kan ingen BTN modul ersätta.

                          Vad för sorts skum på burk rekomenderar du?

                          Kommentar

                          • Carl
                            NCS Medlem
                            • maj 2002
                            • 374

                            #14
                            Hej.
                            Modulerna på bilderna är inte i polyuretanskum utan i Plastlaminat, vilket var skitmycket dyrare och svårare att hantera, ville mest visa att det är skoj att bygga eget, jag har bilder på fogskumsbakgrunder med förståss men inte tillgängliga just nu, ytbehandlingen är ju densamma, så man ser inte så mycket skillnad.
                            Fogskummet är lite som frigolit, alltså poröst och på sikt, ett par år drar det åt sig lite vatten och kan bli lite ostabilare efter ett par år kanske.
                            minns inte alls vad för skum jag använde, gick rakt in på nått byggvaruhus och passsade på att köpa en låda på rea...
                            /Carl
                            www.stockholmsciklidklubb.com

                            Kommentar

                            • Olorin
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 1554

                              #15
                              Intressant tråd, tyvärr slutade den när det blev intressant. Finns det någon annan tråd jag missat där Carl eller någon beråättar med om vilket skum eller polyesterplast man kan använda och hur man gör? Är lite freak på att göra egna lösningar så nyfiken som attan nu
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...