Lite tankar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • juni 2004
    • 851

    Lite tankar...

    Har tänkt på detta ett tag.
    Jag tycker man får så mycket för den lilla peng man lägger, på att vara medlem här på ciklid.
    Man får medlemstidningar i topp klass, ett forum där man kan stort sätt fråga om allt, kompentensen är enorm hög. Erbjudanden i många affärer, stipendien till lovande akvarister som förr vår hobby framåt.
    Man får så mycket tycker jag, så man vill ge tillbaks något.
    Så vad kan man ge tillbaks?
    En tanke är kanske att höja medlemsavgiften 10-20 Kr och skänka till något projekt för fiskarna eller naturen, där vi får vår fisk ifrån.
    Typ räddat några träd i amazonas varje år och stått i nordiskaciklidföreningens namn, eller något i Malawi, osv vad man kan hitta på.

    Bara lite tankar.
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    #2
    Bra tänk!

    Kan gärna betala en 20:a mer så att vi kan köpa lite regnskog!
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #3
      Hej vänner

      Tycker det här låter som en både bra och trevlig idé. Vi tar upp det i styrelsen och ser om/hur vi kunde genomföra något i den stilen.

      Tack för initiativet!
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av Mikael W
        Hej vänner

        Tycker det här låter som en både bra och trevlig idé. Vi tar upp det i styrelsen och ser om/hur vi kunde genomföra något i den stilen.

        Tack för initiativet!
        Hinner medlemsavgiften för 2008 påverkas då? I exemplet på NCS/Bli medlem anges 250 kr för år 2006! För min del så spelar det ingen som helst roll om det blir 250+20 eller ngn liknande summa för discusreds förslag är VÄLDIGT bra tycker jag. Men min fråga är retorisk och jag vill ju gärna betala in rätt summa när jag gör min medlemsansökan! Kanske tar tid att genomföra en sådan förändring, OM den accepteras? Tacksam för svar då jag vill vara ute i god tid. Gäller 250 kr för 2008 eller har priset höjts?
        Mvh/Andreas.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Höjningen kan inte bli förräns 2009. Avgiften bestäms på årsmötet för nästkommande år. (så brukar det vara i föreningar)
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Joakim Draktoft
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 7334

            #6
            I mina ögon så tror jag inte på att lägga något generellt pålägg till medlemsavgiften för att stötta ett projekt. Dessutom så reglerar stadgar vad som gäller hur medlemsavgift beslutas, vilket görs på årsmöte.

            Idén är dock superbra och bör då vara på frivillig basis.

            Formerna och eventuella projekt får vi diskutera i styrelsen, men har någon några konkreta projekt som de vet pågår eller är planerade, meddela gärna styrelsen om detta på adressen: styrelsen[at]ciklid[dot]se

            Så Andreas, betala du in som normalt för 2008, så meddelar vi sedan hur ett kommande upplägg kommer att fungera.
            Joakim Draktoft
            f.d Webmaster Ciklid.se
            ____________________________________________

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Höjningen kan inte bli förräns 2009. Avgiften bestäms på årsmötet för nästkommande år. (så brukar det vara i föreningar)
              Säkert och om man redan är medlem i en förening så vet man när årsmötet har varit och vad som där bestämts!
              Mvh/Andreas.

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                I mina ögon så tror jag inte på att lägga något generellt pålägg till medlemsavgiften för att stötta ett projekt. Dessutom så reglerar stadgar vad som gäller hur medlemsavgift beslutas, vilket görs på årsmöte.

                Idén är dock superbra och bör då vara på frivillig basis.

                Formerna och eventuella projekt får vi diskutera i styrelsen, men har någon några konkreta projekt som de vet pågår eller är planerade, meddela gärna styrelsen om detta på adressen: styrelsen[at]ciklid[dot]se

                Så Andreas, betala du in som normalt för 2008, så meddelar vi sedan hur ett kommande upplägg kommer att fungera.
                Okej, tack så mycket! Jag lär vara frivillig...
                Mvh/Andreas.

                Kommentar

                • Leopoldi
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1082

                  #9
                  Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                  I mina ögon så tror jag inte på att lägga något generellt pålägg till medlemsavgiften för att stötta ett projekt. Dessutom så reglerar stadgar vad som gäller hur medlemsavgift beslutas, vilket görs på årsmöte.
                  Det är väl bara att ändra stadgarna vid årsmötet.
                  Tycker att det är en kanon idé och är nu nästan förundrad över att ingen kläckt den tidigare.

                  Kommentar

                  • maltandis
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 1567

                    #10
                    Jag betalade in 275:- för 2007. Tycker väl att de som lägger ner så mycket tid ska ha lite fikabröd eller nåt :-)
                    Jag betalar gärna in mera om det går till ngt av de som nämns här ovan.
                    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                    Kommentar

                    • Christian Alfredsson
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 4122

                      #11
                      Det kan ju bli sport och betala inte lite olika belopp så kassören får lite att jobba med ;-)

                      Tror det bästa är att betala in rätt belopp. Sedan kan NCS kanske tex sälja vykort från Malawi (var på tal om det på en Ciklidstämma)
                      Christian Alfredsson
                      http://www.zoopet.com
                      http://www.christianalfredsson.com

                      Kommentar

                      • discusred
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 851

                        #12
                        Är det inte enkelt att i medlemsavin som kommer.
                        Att göra så man kan fylla i med typ 20 kroner till frivilligt, eller ett fritt belopp, alltså 3 sätt och betala.
                        Sen tycker jag att det inte skall vara en tävlig vem som betalar eller hur mycket. Det kan vara anonymt.
                        En stapel på hemsidan bara, hur mycket pengar som går till projektet, och i medlemstidningen.
                        Är det inte ett enkelt sätt och lösa?

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          På en del sajter finns det en menyknapp som man kan klicka på som styr en till en sida där man kan välja att skänka en slant till sajten genom att göra en betalning via Paypal eller liknande.

                          Det skulle sitta fint med en sådan menyknapp här där personer kunde skänka en slant för att sponsra sajten eller föreningen utöver medlemsavgiften. Det skulle också vara helt valfritt utan någon höjning av medlemsavgift som alla kanske inte är så glada över.

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ja det låter bra med att skänka pengar till något bra men

                            1. Det byråkratiska arbetet som någon i styrelsen får göra kommer att vara större än intäkterna.
                            2. Det har redan sålts hantverk på ciklidstämmorna för en god sak (typ skola o Miljö) visst dom fick säkert in hundra kronor

                            3. Vi som har varit med i denna klubb sedan ...
                            (det enda dataspel som fanns Ping Pong)

                            och då startade vi en insamling i klubben
                            som var en dator till Lasse Forsberg vår President.
                            slutet var i alla fall ett års tiggande och bedjande till medlemmarna gav ungefär ett par hundra kronor,
                            varför ska vi samla pengar när så många inte ens vill betala medlemsavgiften ?
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8598

                              #15
                              Ursprungligen postat av A C-son
                              Hinner medlemsavgiften för 2008 påverkas då? I exemplet på NCS/Bli medlem anges 250 kr för år 2006!

                              Tacksam för svar då jag vill vara ute i god tid. Gäller 250 kr för 2008 eller har priset höjts?
                              Mvh/Andreas.
                              Aj aj. Nå, tack för påpekandet, nu är texten i Bli medlen rättad och up to date.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...