1200 liters. Hur många arter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #16
    Ursprungligen postat av Peckers
    Rovisar är väldigt lugna och svävar runt majestätiskt att de fått dåligt rykte tror jag beror på att många köper fel antal individer o håller dem i för små kar, annars i sättet är de lugnare en Mbuna. Har Några T.thropheops makokola reef gåendes i mitt ena rovkar och det är snyggt =)
    De brukar inte vara så lugna när det gäller honorna . Men med rätt blandning kan det säkert funka bra. Jag kände dock att mitt 1225 L var för litet när jag hade T. Macrostoma + Champsochromis tillsammans med F. Rostratus.

    Personligen tycker jag att det blir mer rörelse och mer intressant med mindre fisk, speciellt i stora burkar. Stora fiskar gör inte så mycket, förutom när de ska mörda sina tjejer då förstås...

    Kommentar

    • unger
      Användare
      • februari 2005
      • 216

      #17
      På väg att fastna för mina tre mbunas grupper och en 2+3 av någon typ av copadichromis eller haplis.....samt ev ev ev någon aulonocara

      Kommentar

      • unger
        Användare
        • februari 2005
        • 216

        #18
        men behöver tips på ovanliga och vackra stora icke mbunas som komplement

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #19
          ...då finns det bara en; Hinderi!! ...men de funkar med Chilumba-zebra!!
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #20
            Ursprungligen postat av unger
            men behöver tips på ovanliga och vackra stora icke mbunas som komplement
            Copadichromis arter är ju ofta lite tuffare. Sedan finns det ju en del Mylochromis eller Lethrinops som kanske skulle passa mycket bra med en väl avvägd mbuna stam.

            Vad har du tänkt att ha för mbunas?

            Jag har lite förkärlek till dessa arter för närvarande:

            Copadichromis virginalis, Firecrest Mloto


            Mylochromis lateristriga


            Finns ju fler arter när man väl startar att leta...

            Kommentar

            • Cichlidaholic
              Användare
              • juni 2005
              • 1103

              #21
              Copadichromis är ganska känsliga =/


              Sora fiskar C.Moorii alias Hump head/delfinciklid filtrerar smuts på botten bra fisk som håller rent
              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

              Min Hemsida
              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

              På min Zoon
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

              Kommentar

              • unger
                Användare
                • februari 2005
                • 216

                #22
                ska inte virginalis gå i ett större stim??

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #23
                  Ursprungligen postat av ozric
                  I "Show-karet" (2ooo l) just nu på AM i Örebro har de 2 par Maisoni-Zebror + en massa Haplisar/rovfisk som va 20 cm +. Fett snyggt även om rovisarna påminner mer om discus till sättet (iaf just den dan =)) . Å kolla då in fenorna på Zebra-hanen till höger i karet - bättre än så kan nog inte Maisoni bli va!!?

                  Vad du än väljer Unger så är mitt starkaste tips en gr av nån Chilumba-zebra-variant!! Ok, de lär behöva dominera minst en meter av karet men du lär också få det vackraste och mest iögonfallande man kan få från Malawi-sjön!! Å bli inte skrämt av revirbehovet av dem. Troligen funkar alla Melanochromis, L.Trewavasae och de mindre Mbunasen att färga ut i samma del av karet (egen erfarenhet). De är faktiskt ganska snälla men de behöver få dominera!
                  ja vet zebrahannen du menar, en fantastiskt fin ciklid och ja tycker att den arten bara passar i ett riktigt stor kar så 1200 liter vore ju perfekt
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...