nystart av ett 530liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hedstrom
    Användare
    • december 2006
    • 51

    nystart av ett 530liters

    jag har en fråga.

    jag har precis köpt ett 530liters akvarium med två eheim 2026 ytterfilter.
    de är fyllda med filtermaterial nu och vattnet är kvar, men jag kommer inte att starta det nya akvariumet förren (runt) den 17'e dec när jag flyttar.
    Ska jag krama ur filtren och tömma ur det gamla vattnet och sedan köra med Sera Nitrivec när jag startar upp det?

    en fråga till:

    jag hade tänkt att plantera växter, jag har beställt pmdd nu, ska jag plantera växterna direkt, sedan börja med vattenbyten 1vecka efter uppstart eller ska jag lugna mig med det? diskusarna som jag ska ha i kommer jag nog släppa ner i mellandagarna, malar tidigare.

    funderar på att även beställa Easy-Life FFM, funderar på att ha i det varje gång jag gör ett vattenbyte det vill säga en gång i veckan, låter min plan bra om jag gör ett 30% vattenbyte en gång i veckan och tillsätter den mängd pmdd och den mängs easy life FFM som är rekomenderat då?
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av Hedstrom
    jag har en fråga.

    jag har precis köpt ett 530liters akvarium med två eheim 2026 ytterfilter.
    de är fyllda med filtermaterial nu och vattnet är kvar, men jag kommer inte att starta det nya akvariumet förren (runt) den 17'e dec när jag flyttar.
    Ska jag krama ur filtren och tömma ur det gamla vattnet och sedan köra med Sera Nitrivec när jag startar upp det?

    en fråga till:

    jag hade tänkt att plantera växter, jag har beställt pmdd nu, ska jag plantera växterna direkt, sedan börja med vattenbyten 1vecka efter uppstart eller ska jag lugna mig med det? diskusarna som jag ska ha i kommer jag nog släppa ner i mellandagarna, malar tidigare.

    funderar på att även beställa Easy-Life FFM, funderar på att ha i det varje gång jag gör ett vattenbyte det vill säga en gång i veckan, låter min plan bra om jag gör ett 30% vattenbyte en gång i veckan och tillsätter den mängd pmdd och den mängs easy life FFM som är rekomenderat då?
    Välkommen till detta eminenta forum, låt dig inte skrämmas av tjurskallarna, självklart så tillhör jag inte någon av dom..
    Jag kan försöka att ta fråga ett, det är alldeles för lång tid att bevara bakteriekulturen, såvida att du inte tänker ha filtrerna igång med någon annan behållare.
    växter är jag alldeles för dålig på för att svara, men det kommer säkert fler svar.Janne

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • juni 2005
      • 1103

      #3
      Låt filtrena vara igång =) Kör dem i en hink eller nått bara de går runt =P
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • patrickeriksson
        Användare
        • oktober 2007
        • 355

        #4
        Ursprungligen postat av Peckers
        Låt filtrena vara igång =) Kör dem i en hink eller nått bara de går runt =P
        Jag håller med. Kör dom i en stor hink. Se till att mata bakterierna också annars svälter dom. Du kan ha i nån droppe ren ammonium varje dag.
        Patrick Eriksson

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Jepp en stor hink eller dunk. Sätt en blå filterkub på insuget o stryp flödet så mycket det går.
          Köp några Ancistrus som du har i hinken/dunken. Mata dom med algtabletter.
          Då håller du biologin igång hur lätt som helst. Sen har du mycket lättare när du ska starta det nya karet, o behöver inte krabba med en massa kem..

          O förresten välkommen till Ciklid.se
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Hedstrom
            Användare
            • december 2006
            • 51

            #6
            nu har jag inte haft i gång filtren på en 2 veckor, men det kanske bara är att dra i gång dem, har ett 65liters kar som jag har tomt, behöver jag byta vatten där i med? jag kan ju ha i en 2 malar eller något.
            ska jag sätta massa filtermatta på insuget för att strypa alltså?

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Ja delvis men mest för att du inte ska suga in dina fiskar i filtret.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Hedstrom
                Användare
                • december 2006
                • 51

                #8
                hur ska man bära åt sig för att strypa?
                antar att det blir en riktigt hård cirkulation om man kör två stora ytterfilter i ett 65liters kar

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Lättast att strypa flödet är att helt enkelt (nästan) koppla ihopinsug o utblås.
                  Har provat med ett vp-rör (gammalt elrör) som ja sågat bort en bit på mitten på "ovansidan" ca: 5cm så att röret ser ut som en kanot på mitten.
                  Börja med mindre och prova dig fram genom att placera röret(ihopkopplingen) strax under vattenytan. Får du en lagom rörlse på ytan då så är "kanot" öppningen tillräckligt stor o du får en viss liten omsättning av "nytt" vatten från karet. Sammtidigt så syresätter du karet(filtret).
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #10
                    Ursprungligen postat av Hedstrom
                    hur ska man bära åt sig för att strypa?
                    antar att det blir en riktigt hård cirkulation om man kör två stora ytterfilter i ett 65liters kar
                    Det är ju ett par Eheim 2026 om jag inte missuppfattat det hela, och då är det bara att fälla upp bygeln på locket så mycket man önskar strypa flödet.

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av Hedstrom
                      nu har jag inte haft i gång filtren på en 2 veckor, men det kanske bara är att dra i gång dem, har ett 65liters kar som jag har tomt, behöver jag byta vatten där i med? jag kan ju ha i en 2 malar eller något.
                      ska jag sätta massa filtermatta på insuget för att strypa alltså?
                      Ja nu är jag inte så jättebra på ytterfilter, på grund utav jag aldrig har använt sådana, men missar ni inget nu när ni säger till Hedström att det är bara att låta filtret gå i en annan balja.
                      Hedström säger ju att filtret stått still i 2 veckor, och om man nu drar igång det så lär det bli rätt så mycket amoniak som kommer ut.Janne

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        jojjo helt rätt Janne.
                        Innan man drar igång så måste filterna rengöras.
                        O precis som du påpekar så är filterna döa. Så att det kanske helt enkelt är enklast att vänta helt o hållet till 530 litaren körs igång.


                        Men ja gillar att krabba så att ja hade ialla fall kört igång en av pumparna i det lilla karet med ett par anc. i . Mest för att ju tidigare man kan få igång ett filter ju mindre riskerar man när man sätter i fisk i det stora karet.
                        Får en pump gå i mer än en månad med lite "fisklast" så kommer def. filtret att göra mera nytta i från början i det stora.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          Jag skulle göra rent filtermaterialet och låta det torka för att sedan dra igång dom på nytt. Det finns så bra preparat idag så man kan ta ett skutt ur 70talet fram tills idag med easylife och denitrol som exempel. Varför skaffa sig onödigt arbete =)
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • Hedstrom
                            Användare
                            • december 2006
                            • 51

                            #14
                            nu när jag äntligen dragit i gång filtren så skulle jag inte ha gjort det =)
                            drog i gång båda i mitt 65liters utan att rengöra dem, sprutade ut en massa vit goja i början som sedab sögs in igen, men om jag inte förstår fel, ska jag göra rent dem båda, låta dem torka till i morgon, sedan så kan jag dra i gång båda igen i mitt 65liters med ett par malar i, sedan vid flytt i mitten av dec så flyttar jag dem till mitt stora och i det kan jag hälla i en bakteriekultur för att bygga upp den lite extra?
                            även beställt easy life som jag kommer att använda mig av vid vattenbyten framöver.

                            Kommentar

                            • RobbanG
                              Användare
                              • januari 2004
                              • 563

                              #15
                              Ursprungligen postat av Hedstrom
                              nu när jag äntligen dragit i gång filtren så skulle jag inte ha gjort det =)
                              drog i gång båda i mitt 65liters utan att rengöra dem, sprutade ut en massa vit goja i början som sedab sögs in igen, men om jag inte förstår fel, ska jag göra rent dem båda, låta dem torka till i morgon, sedan så kan jag dra i gång båda igen i mitt 65liters med ett par malar i, sedan vid flytt i mitten av dec så flyttar jag dem till mitt stora och i det kan jag hälla i en bakteriekultur för att bygga upp den lite extra?
                              även beställt easy life som jag kommer att använda mig av vid vattenbyten framöver.
                              Jag vet inte om det är så jätte noga med att låta dem torka. Men rengör filtren riktigt ordentligt innan du drar igång dem igen ditt 65L.

                              Sedan går det att diskutera om du skall tillsätta en bakteriekultur redan nu eller när du startar upp det stora karet.
                              Jag hade nog gjort som du tänkt och tillsatt bakteriekulturen senare, då bakterierna inte har mycket att leva på fram tills dess. Tänk dock på att du inte har en fungerande bakteriestam i filtren fram tills dess.
                              //Robert

                              Kommentar

                              Arbetssätt...