Malajsnäckor i filtret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • juni 2003
    • 456

    Malajsnäckor i filtret

    Under något halvår nu så har jag haft våldsamma problem med malajsnäckor i mitt filter! Jag har alltid haft dessa i akvariet och tycker att det har varit riktigt bra. Dom är inte direkt fula, dom gräver runt i gruset och städar foderrester och man ser dem nästan aldrig. Men plötsligt har det hamnat en massa såna i mitt stora hemmagjorda filter och där ställer dom till med mycket djäkelskap!

    I början sögs dom in och fastnade i pumpen så man fick plocka isär den nästan dagligen och pilla bort snäckor, det lösta jeg genom att sätta en bit filtermatta vid insuget från tunnan till pumpen, men det är ju mest en kortsiktig lösning eftersom den kladdar igen lite då och då.

    Men vad värre är att nu har snäckorna börjat pressa sig in vid locket på tunnan och där fastnar dom sedan så att packningen inte fungerar som den ska med påföljden att pumpen suger luft eller att tunnan läcker. När det suger luft tappar pumpen väldigt mycket kapacitet tyvärr.

    Hur fasen löser jag detta? att hälla i snigeldödarmedel i akvariet vill jag ju inte göra. Dom som är i själva karet har jag ju inga problem med alls, dom får mer än gärna vara där. Men hur får man kol på dom som bara är i filtret? Skulle man döda dem på nåt sätt så tar man säkert kol på alla nyttobakterier också och då är ju filtret värdelöst.

    Tips?
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Usch, en luring... har själv råkat ut för att filter stannat pga snäckor i dem (oftast malajer just). Enten får du plocka, plocka, plocka i lång tid (innebär rivning av i princip allt) eller så får du trixa med olika insugsskydd. Både och månne. Du kan försöka utrota dem i karet genom äppelmetoden, då lär de ju minska på sikt även i filtret (undantaget om de förökar sig i det). Har inte hittat något djur som är bra på att äta dem, kanske kulfiskar kan funka. Botia verkar inte rå på dem. Har ett svagt minne av att jullar kan klippa dem också men osvuret är bäst.

    Jag tror det är ett sisyfosarbete att verkligen bli av med dem, men önskar dig lycka till med det hela. Hittar du på något slugt så tipsa gärna om det.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Micke Jarhl
      Användare
      • april 2002
      • 2277

      #3
      Jag hade något liknande problem med mina ytterfilter för kanske 1 år sedan köpte mig en prakbotia+ en grön botia model större(tips av en kompis) efter 2-3 månader så hade dom desamerat antalet betydligt för jag kunde suga upp högar med tomma skal ovanpå min sand i karet...efter det gjorde jag en total rengörning av filterna med 1 månads mellan rum och peppar peppar än sålänge har inga sniglar fastnat pump huset för mig, har hållt sig ett halv år nu ska snart plocka ner en pump nu i dec för rengörning får jag se hur det ser ut..men helt rent från dom är tveksamt om man lyckas med utan det gäller hålla dom på en rimlig nivå.Kan tillägga att botiorna är stora kraftiga djur nu ...
      Micke Jarhl Med akvarium!

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Jo malajer i filtret är ju en klassiker.

        MEN: jag har svårt att tänka mig att malajerna pressar sig in vid packningen, utan antagligen kläms de fast när du rengjort filtret. Jag tror du kan lösa problemet helt enkelt genom att kolla så inga malajer sitter vid/på/under packningen när du sätter på locket. Att stryka lite vaselin på gummipackningen är heller aldrig fel - dels hjälper det till att hålla tätt, dels förlänger det livslängden på packningen... och dels får inte snäckor fotfäste på vaselin.

        Kommentar

        Arbetssätt...