Svärdsplantorna dör?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ola.lindeberg
    Användare
    • oktober 2007
    • 180

    Svärdsplantorna dör?!

    Köpte dem igår. Köpte även till 7st kulor för järnet osv.

    Planterat dem i lerkrukor med 2st kulor / kruka och växt. MEN de har redan börjat bli lite bruna... Vad kan man göra? Hoppas att dem tar sig bara?

    Aldrig sett någon skillnad med växt näring och så här. Hade ett 222l kar med säkert 70st Blåciklid yngel i. där växte det så det knaka!

    Suck...
  • Gäst

    #2
    Ursprungligen postat av ola.lindeberg
    Köpte dem igår. Köpte även till 7st kulor för järnet osv.

    Planterat dem i lerkrukor med 2st kulor / kruka och växt. MEN de har redan börjat bli lite bruna... Vad kan man göra? Hoppas att dem tar sig bara?

    Aldrig sett någon skillnad med växt näring och så här. Hade ett 222l kar med säkert 70st Blåciklid yngel i. där växte det så det knaka!

    Suck...
    Tja, de bör inte vara döende så snabbt Ola! Blev de möjligtvis rejält nedkylda när du fraktade hem dem? Hursomhelst så får du nog ge dem lite tid, de behöver acklimatiseras. Att plantor växte bra i 222litarn utan tillsatt näring berodde nog på att de redan fick tillräckligt med näring t.ex pga de 70 blåciklidernas skit/mat etc etc.
    De kommer nog ta sig när de parerat invänjningen se bara till att de får tillräckligt med ljus. Lycka till!
    Mvh/Andreas.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Ja råkar oxå ut för att just svärdplanator vissnar ner precis när dom är köpta.
      Men för att sprida lite hopp så repar dom sig alltid och sätter helt nya blad efter någon vecka.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Låter kvickt för dem att dö, så det tror jag inte. Troligen är det så att de ställer om sig från övervattensväxt till undervattensväxt. De allra flesta svärdsplantor dras upp på sump, och behöver en omställningsperiod i starten. Inte alls dåligt, eftersom de har en massa kraft i sig när de växt på sump. Vänta och se, är mitt tips. Skjuter de inga nya blad inom några veckor så kan man börja fundera på att göra saker.

        Hilsen,

        /P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • ola.lindeberg
          Användare
          • oktober 2007
          • 180

          #5
          Okej,

          De börjar bli mer och mer bruna. Kan ju inte vara bra iaf... hehe.

          Kommentar

          • MagArne
            Användare
            • december 2006
            • 263

            #6
            Använder du någon mer gödning till växterna än lerkulorna?

            Kommentar

            • zebra
              Användare
              • december 2002
              • 15

              #7
              Svärdsplanta

              Jag antar att de driver upp dem på ett särskilt sätt.Det är ett mysterium att en del får dem att gå,men de flesta går ej.Kanske kranvattnet ell....? Förr gick de iaf jättebra på 60-70-talet. mvh En gammal gubb-akvarist.
              Senast redigerad av zebra; 09 november 2007, 22:45.

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av ola.lindeberg
                Köpte dem igår. Köpte även till 7st kulor för järnet osv.

                Planterat dem i lerkrukor med 2st kulor / kruka och växt. MEN de har redan börjat bli lite bruna... Vad kan man göra? Hoppas att dem tar sig bara?

                Aldrig sett någon skillnad med växt näring och så här. Hade ett 222l kar med säkert 70st Blåciklid yngel i. där växte det så det knaka!

                Suck...
                Oftast så är det tidsbrist, man hinner inte berätta att typ 90% är odlade ovan vatten och dom går ner sig ordentligt efteråt
                men om man tar en svärdplanta från affären
                så har den ca 10 blad 6 är fint gröna och 3-5 blad är ljysgröna pyttesmå blad dvs det är dom som överlever och det gör inget om man klipper bort dom andra
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • nils42
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 931

                  #9
                  Hej!
                  Bra fråga om svärdsplantor.
                  Jag har hållit på med akvaristik i bra många år och aldrig lyckats få dessa plantor att växa.
                  Jag har också varit förundrad över dem, som lyckats.
                  Berätta gärna era knep också för mig.
                  Hälsn Nils

                  Kommentar

                  • pontus
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 514

                    #10
                    Ursprungligen postat av ola.lindeberg
                    Köpte dem igår. Köpte även till 7st kulor för järnet osv.

                    Planterat dem i lerkrukor med 2st kulor / kruka och växt. MEN de har redan börjat bli lite bruna... Vad kan man göra? Hoppas att dem tar sig bara?

                    Aldrig sett någon skillnad med växt näring och så här. Hade ett 222l kar med säkert 70st Blåciklid yngel i. där växte det så det knaka!

                    Suck...
                    ja det tycer jag med.
                    Passenger on Planet Earth:
                    Pet.macro nsumbu
                    Pet.moshi ikola
                    Pet.Trewavasae
                    Pet.Bulu-Point "Red"
                    Pet.orthognathus tricolor mvuna
                    Pet.Longola
                    Tr.Ilangi
                    Tr.Muzi
                    Tr.Katonga
                    Neo.Leleupi

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Lyckas inte med svärdsplantor? De hör till de enklare växterna, funkar finfint hemma hos mig. Nu använder jag PMDD-gödning, vilket gör en hel del. Trist nog är det många som köper växter och bara stoppar ner dem i ett kar och tror att de ska växa enbart av fiskskiten - det gör de oftast inte. Liksom fiskarna behöver växterna mat, så gödning är bra. Matar man växterna så växer de - oftast. Att det växte bra i karet med blåcikliderna handlar troligen om matningen - med yngel matar man ofta och mycket, vilket kan ge fin effekt även på växterna. Alla växter föredrar ammonium som kvävekälla, vilket kan vara en förklaring till att de växer bättre i kar där man matar mycket. I helt nystartade kar har växter oftast svårt att ta sig, det brukar funka bäst med växter i etablerade, väl inkörda kar.

                      Näringskulor tar lite tid på sig innan de ger effekt, rötterna måste hinna ta sig in i leran först. Leran innehåller mineraler/spårämnen, vilket är bra i ett normalt kar eftersom det oftast är brist på dessa ämnen. Macroämnena kväve, fosfor och kalium brukar däremot finnas i överflöd. Som tillägg kan man köpa Tropicas Mastergrow (TMG) och använda vid vattenbyten, enligt rekommendation på flaskan. Funkar oftast bra att köra med halv dos också. TMG ger snabbare effekt än lerkulor eftersom växterna kan ta upp näringen direkt via bladen.

                      Svärdsplantor trivs oftast bäst i lite hårdare vatten. Man kan testa att dra ner några bitar kalk i bottenlagret bredvid rötterna, kan ge en bra effekt (likaså på Vallisneria). Svärdsplantor gillar även rätt bra med ljus, så man kan testa att öka antalet watt i belysningen. Är karet högt (50-60 cm) och det enbart är ett lysrör ovanför så är det oftast för lite - då växer det inte.

                      Är man normal akvarist så använder man sällan koldioxid för växternas skull, vilket innebär att man får utrusta sig med tålamod. Utan koldioxid växer nästan alla växter långsamt, även om de har bra med ljus. Kommer det ett nytt blad från svärdsplantan per varannan vecka så får man vara nöjd. Jag rekommenderar att man låter bladen vara kvar och bli bruna när man köper svärdsplantor. En del näringsämnen kan transporteras från gamla blad till nya, vilket växten använder när den ställer om sig från övervattensväxt till undervattensväxt. Att de gamla övervattensbladen blir bruna är helt normalt, enligt mig.

                      Hilsen,

                      P
                      Senast redigerad av PatrikMalmo; 10 november 2007, 09:21.
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...