Troffetråden 2007 - del2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stephan E
    Användare
    • februari 2005
    • 307

    #31
    Tropheus Brichardi Guld

    Gick in på Åleds hemsida efter allt skrivande på en annan tråd. I deras lagerlista så är Brichardi guld upptagen. Har aldrig hört talas om denna variant och jag har förlagt troffeboken. Har någon något foto på denna eller länk som är användbar.

    För övrigt så tycker jag att de har riktigt intressant fisk.
    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

    Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

    Kommentar

    • RobbanG
      Användare
      • januari 2004
      • 563

      #32
      Körde med Octozin igår, håller tummarna nu. Fick plocka upp 2 döda i morse, annars såg de flesta piggare ut. Tyckte dock att ett par hade börjat visa vissa tecken på soten.... då vet jag iaf vad det är suck!
      //Robert

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #33
        Ursprungligen postat av RobbanG
        Körde med Octozin igår, håller tummarna nu. Fick plocka upp 2 döda i morse, annars såg de flesta piggare ut. Tyckte dock att ett par hade börjat visa vissa tecken på soten.... då vet jag iaf vad det är suck!
        Vad är det verksamma ämnet i Octozin?? Om de börjar svälla upp skulle jag peta ner en laddning Metronidazole (seachem) + salt men Octozin funkar kanske även mot sk sot??
        Hoppas det löser sig!! Håller tummarna!!
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #34
          Nu är jag långt ifrån expert på området men är det inte så att Octozin är för utvärtes parasiter och inte invärtes? Man behandlar hål i huvudet med Octozin vet jag.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • robjo
            Användare
            • maj 2005
            • 330

            #35
            Jag har alltid kombinerat dessa två samtidigt i karet. Flagyl "metronidazol" och Baktupur direct1
            "nifurpirinol" detta har alltid fungerat på mina troffar.

            /Robban
            http://picasaweb.google.se/sipedon/

            Kommentar

            • fredrik-tern
              Användare
              • juli 2007
              • 75

              #36
              någon som vet någon bra bok om troffar o var man får tag på den?

              mvh fredde

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #37
                Ursprungligen postat av fredrik-tern
                någon som vet någon bra bok om troffar o var man får tag på den?

                mvh fredde
                Peter Schupkes bok om Tropheus anser jag vara mycket bra. Den heter "African Cichlids II, Tanganyika I, Tropheus". Utgivare är Aqualog. Det finns många foton även om fotona inte är av yppersta kvalitet. Hans teori om släktskapsband inom Tropheus är lite kontroversiell...men jag tycker absolut att boken är värd att ha om man är Tropheus intresserad.

                ISBN 3-936027-38-2

                Kommentar

                • fredrik-tern
                  Användare
                  • juli 2007
                  • 75

                  #38
                  vvet du var man får tag på den, kan den beställas?

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #39
                    Kanske finns det någon Zoobutik i din närhet som har den och du kan slå två flugor på smällen...haha...dvs bli medlem i NCS och sedan få dra av rabatt för köpet i Zoobutiken av boken.

                    Annars vet jag inte på rak arm vart man kan finna den...här ett foto dock på hur den ser ut och en liten recension.

                    Senast redigerad av StefanL; 08 november 2007, 21:22.

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #40
                      Steffen Lambrix har väl några, kollas på hans site
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      • elvin
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 252

                        #41
                        Ursprungligen postat av ozric
                        Jag har inga bra erfarenheter att ha Dubbar med andra troffar så jag hade köpt på mig flera. Tycker det är trevligare och man får ut mer av gruppen om den är stor och harmoniserande. Sen kan man peta ner lite Synodontis,Jullar,Hästnosar el vad man tycker verkar intressant.
                        Lavasten är nog inte optimalt heller då de oftast är vassa som de kan skära sig på när de jagas eller slåss,vilket händer tittsomtätt. Bättre med rundade stenar,gärna kalksten,inte nödvändigtvis från akvarie-affärn.
                        Tack för tipsen! Jag bestämde mig för Frontosor faktiskst, för att få lite variation, så nu är det 20 dubbar och 6 frontosor. Jag kanske införskaffar lite lavasten så småningom, men sålänge för lavasten duga. Tack som sagt!

                        /Anders
                        960 liter...snart!

                        Kommentar

                        • RobbanG
                          Användare
                          • januari 2004
                          • 563

                          #42
                          Ursprungligen postat av Robin
                          Nu är jag långt ifrån expert på området men är det inte så att Octozin är för utvärtes parasiter och inte invärtes? Man behandlar hål i huvudet med Octozin vet jag.
                          Octozin skall fungera mot bla soten och Malawisjukan?? Medlet skall fungera mot flagteller eller vad det heter.
                          //Robert

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #43
                            Ursprungligen postat av RobbanG
                            Octozin skall fungera mot bla soten och Malawisjukan?? Medlet skall fungera mot flagteller eller vad det heter.
                            Jag har också bättre erfarenhet utav octozin kontra typ aquamor.
                            Den hjälper i dom flesta fallen, mot tarminfektioner på malawi och tanganyika.Janne

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #44
                              Jag har inte alls samma känsla för Octozin även om jag tror att det kan vara ett bra medel för många sjukdomar. Jag kör utan tvekan med Flagyl om det är risk för bukvattensot. Det har fungerat bäst för mig vid de tillfällen jag behövt medicinera.

                              Octozin är också väldigt dyrt i förhållande till Flagyl..men också lättare att få tag på.

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #45
                                Ursprungligen postat av RobbanG
                                Octozin skall fungera mot bla soten och Malawisjukan?? Medlet skall fungera mot flagteller eller vad det heter.
                                Vad ar malawisjukan? Ar det mojligen "standing disease"?
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...