Rowmalawi, Dimidiochromis compressiceps ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Rowmalawi, Dimidiochromis compressiceps ?

    Jag har planer på att ha lite större malawiarter i mitt 720, men har ingen erfarenhet av större Malwi än Dlå Delfiner sedan tidigare. Frågorna dyker upp.

    Hur glupska är Dimidiochromis compressiceps ?
    Sätter de i sig en 10 cm fisk, t.ex. Golden, P. Saulosi ?

    Eller går gränsen vid P. Demasoni ?

    Och S. Fryeri är den mindre glupsk än Dimidiochromiscompressiceps eller är de likvärdiga som ungfiskätare?

    Hoppsan, två frågor på en gång
    Min zoon
  • Markus_A
    Användare
    • december 2005
    • 418

    #2
    Mina erfarenheter av Dimidiochromis compressiceps är att den inte är en så utpräglad fiskätare. Jag har haft den med både sauloi och demasoni (från 5 cm) utan problem i både 720L och 350L. De enda fiskar dom åt upp var när jag försökte med en koloni Lamprologus multifasciatus, men det visste jag var en chansning. Dom har ett roligt jaktbeteende; smyger fram med huvudet 45 grader nedåtvinklat för att avsluta med ett blixtanfall. När dom skall leka tar dock hanen ett stort revir.

    Fryeri har jag haft med diverse små fisk utan några problem. Skall tillägga att mine exemplar av båda arter har ej vart VF eller F1, det kan ju påverka jaktlusten.


    Off topic, har du kvar leulupina du köpte av mig? Är dom som producerar alla dina yngel?

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • december 2004
      • 607

      #3
      Ursprungligen postat av Markus_A
      Mina erfarenheter av Dimidiochromis compressiceps är att den inte är en så utpräglad fiskätare. Jag har haft den med både sauloi och demasoni (från 5 cm) utan problem i både 720L och 350L. De enda fiskar dom åt upp var när jag försökte med en koloni Lamprologus multifasciatus, men det visste jag var en chansning. Dom har ett roligt jaktbeteende; smyger fram med huvudet 45 grader nedåtvinklat för att avsluta med ett blixtanfall. När dom skall leka tar dock hanen ett stort revir.

      Fryeri har jag haft med diverse små fisk utan några problem. Skall tillägga att mine exemplar av båda arter har ej vart VF eller F1, det kan ju påverka jaktlusten.


      Off topic, har du kvar leulupina du köpte av mig? Är dom som producerar alla dina yngel?
      Tack för det snabba svaret, då kan jag fortsätta med mitt "flytta runt alla fiskarna till nya kar", som jag startade med igår.

      (Japp, det är ditt gamla N. Leleupipar som producerar en kull då och då. Ska de bli lite yngel som klarar sig, så måste jag flytta yngel till ett annat kar och det gör jag ibland. Paret gör verkligen skäl för namnet Apelsinciklid, för de är verkligen Apelsinfärgade. Ynglen är dock gulare, åtminstone till att börja med.)
      Senast redigerad av Havs; 04 november 2007, 10:17.
      Min zoon

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #4
        Ett kar som borde se häftigt ut är Rovmalawi OCH de kvicka små P. Demasoni. Kanske läge för ett försök inom en snar framtid. Jag har ca 25 st Demasoni på tillväxt.
        Min zoon

        Kommentar

        • Markus_A
          Användare
          • december 2005
          • 418

          #5
          Ursprungligen postat av HazelCR
          Ett kar som borde se häftigt ut är Rovmalawi OCH de kvicka små P. Demasoni. Kanske läge för ett försök inom en snar framtid. Jag har ca 25 st Demasoni på tillväxt.
          Ja absolut. Hur stort kar är det? Som jag skrev innan, hos mig har det gått bra men det finns säkert andra som det har gått sämre för. Ha uppsikt i början.

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Ursprungligen postat av Markus_A
            Ja absolut. Hur stort kar är det? Som jag skrev innan, hos mig har det gått bra men det finns säkert andra som det har gått sämre för. Ha uppsikt i början.
            Ett 720 är vad jag har i åtanke.
            Min zoon

            Kommentar

            • Cichlidaholic
              Användare
              • juni 2005
              • 1103

              #7
              Kul att se att det finns intresse för rovmalawi =)

              Fina fiskar med ett dåligt rykte, D.Compressiceps är en snäll fisk och lika harmlös som fryeri de enda de kan vara elaka mot är sina egna honor, för många honor är inte heller bra utan lagom med 2-3st

              En liknande fisk med lite mer sting i är D.Strigatus gillar den mer en Compressiceps, denna art har jag lyckats odla bra på och finns intresse är du välkommen att kika och se hur de är i karet. Den går även att ha med mindre fisk bara de är 3cm så är det inga problem.

              En fisk du ska passa dig för bara är T.Nigriventer och T.Macrostoma de äter ganska stora fiskar upp till 13cm gluffsa mina hanar i sig.
              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

              Min Hemsida
              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

              På min Zoon
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

              Kommentar

              • Cichlidaholic
                Användare
                • juni 2005
                • 1103

                #8


                Min ena rovbalja
                Går ett par utav strigatus där =)


                O.B.S skitdålig bildkvalitet men man ser Strigatus hanen där iaf, Den som vill är välkommen att komma o kolla o prata lite =)
                Senast redigerad av Cichlidaholic; 04 november 2007, 20:49.
                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                Min Hemsida
                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                På min Zoon
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                Kommentar

                Arbetssätt...