Ang. Biltemas Aluminiumsilikat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elaine
    Användare
    • juli 2007
    • 8

    Ang. Biltemas Aluminiumsilikat

    Hej!

    Jag vill bara upplysa alla er som vill ha SVART sand att inte köpa Biltemas Aluminiumsilikat för den är INTE svart, den är BRUN!
    Mörkbrun förvisso, men den är i alla fall inte svart, bara så att ni vet det.
    Hälsningar Elaine
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Jag vet inte om jag hade vågat stoppa i Aluminiumsilikat i akvariet...
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Lutt
      Användare
      • oktober 2005
      • 1919

      #3
      Aluminium är ju giftigt för människor och det borde det även vara för firrarna.

      Nått jag undrat över är svart råda och biltemas aluminiumsilikat samma sak, någon som vet?

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Ursprungligen postat av Lutt
        Aluminium är ju giftigt för människor och det borde det även vara för firrarna.

        Nått jag undrat över är svart råda och biltemas aluminiumsilikat samma sak, någon som vet?
        Det är något kopparslagg tror jag.. ringde och hörde med Råda Sand någon gång men kommer inte ihåg vad de sa. Vad jag kommer ihåg dock var att ha sa att "det är inte så bra att ha i vattnet". Det var alltså farligt det också. Många på Zoopet har haft fiskar som dött mystiskt när de haft rådas svarta.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • andmob
          Användare
          • november 2003
          • 72

          #5
          Jag har faktiskt haft biltemas aluminiumsilikat med alla möjliga fiskar t ex Malawiciklider, pansarmalar, räkor m.m. m.m. och aldrig haft några som helst problem som skulle kunna kopplas till sanden.
          Kanske bara tur? Eller att den har mer långtidsverkande giftighet så att de dör i förtid (vilket jag dock inte märkt), men det verkar åtminstone inte vara något med aluminiumsilikatet som är direkt giftigt.

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Citerar mig själv:
            Kan säga att sanden ni pratar om är direkt farlig för fiskar och allt levande i karet. Den innehåller kopparslagg och järnsulfat. Framställs i Boliden.
            Pratade med Råda Sand om detta och den är olämplig som akvariesand.

            Akvarielagret har slutat sälja den. Jag hoppas verkligen att fler butiker följer samma spår.
            Kommer från en tråd på zoopet.
            Har byt ut mitt grus till svart rådasand köpt på pwss, är den bra? dålig? Let me know. Rådasand är det blästersand igentligen? Det stod bläster nånting på påsen. /bobbyfuller
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • spazm
              Användare
              • februari 2007
              • 38

              #7
              Ursprungligen postat av Lutt
              Aluminium är ju giftigt för människor och det borde det även vara för firrarna.
              Men det är inte aluminium utan aluminiumsilikat. Inte samma sak. Tänk på alla aluminium ram akvarium, där är aluminium eloxerad (oxiderad med hjälp av el) och blir då helt ofarlig för fisken.

              Al2SiO5 är benämningen för aluminiumsilikat och säljer man något under namnet aluminiumsilikat bör det inte innehålla varken järnsulfat eller kopparslagg. Känns inte som om Aluminium, Kisel och Syre i den kombinationen borde vara farligt för varken fiskar eller människor.

              Har själv tidigare kört med Aluminiumsilikat i mitt akvarium (dock så kom den inte ifrån råda/biltema) och hade ingen fisk död eller problem med sjukdommar. Dock så bör man nog tänka på att skall man ha corydoras så får man välja annan sand så att det inte sliter upp sina skäggtömmar.

              Jens

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                Ursprungligen postat av spazm
                Tänk på alla aluminium ram akvarium, där är aluminium eloxerad (oxiderad med hjälp av el) och blir då helt ofarlig för fisken.
                Fast en aluram på karet betyder inte att ramen kommer i kontakt med vattnet. Inte i standardutförandet iaf. Möjligtvis vid skvätt annar är karet "helt" inuti ramen... vad jag förstått.

                Sen blandas två olika substrat ihop nu.. Biltemas aluminiumsilikat och rådas svarta med järnsulfat och kopparslagg. Inget aluminiumsilikat med järnsulfat och kopparslagg alltså.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Lutt
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 1919

                  #9
                  Ursprungligen postat av spazm
                  Men det är inte aluminium utan aluminiumsilikat. Inte samma sak.
                  Det är inte samma sak som ren alu men silikatet innehåller fortfarande alu.

                  Men fråga är om det verkligen är bra för fiskarna, verkar vara 50/50 av fallen där fisk dör. Jag själv skulle inte använda det för det är alldeles för vasst.

                  Kommentar

                  • Bilbo
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 1159

                    #10
                    I mitt 720 har fiskarna gått med Rådas svarta sand (blästersilikat står det på påsen, köpt i akvarieaffär) i över ett år utan några märkliga dödsfall eller utfällningar från sanden eller konstiga gaser. Det fungerar kanon. Jag har Corys med långa fina skäggtömmar (sanden är inte vass), ancistrusarna leker (troligen ingen utfällning av metaller), scalarerna leker och växterna växer.
                    Men troligen har jag bara haft tur då (*ironi*).
                    Om sanden är aluminiumsilikat är det ett av världens stabilaste ämnen.
                    Läs lite om silikater här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Silikat
                    // Magnus Arvidsson

                    Kommentar

                    • Gabbi
                      Användare
                      • april 2002
                      • 897

                      #11
                      Den enda svarta Råda vi har kvar i butiken är hunden!
                      www.akvarielagret.se/akvarieboken

                      Kommentar

                      • Pantani
                        Användare
                        • oktober 2006
                        • 14

                        #12
                        Som andra har nämnt, att aluminium är giftigt betyder inte att aluminiumsilikat är giftigt. Nu vet jag inte exakt men är ganska säker på att aluminiumsilikat är MYCKET obenägen att jonisera sig i vatten.

                        Aluminiumsilikat ingår för övrigt i både gnejs, granit och basalt, för att nämna några. Och du skulle nog ha de flesta metaller om du skulle börja analysera innehållet i vanlig rådasand.

                        Det är så det är, stenar är mineraler och mineraler är i princip metallsalter.

                        Och för övrigt behöver inte ett ämne som är giftigt i större doser vara skadligt i mindre doser, t.ex. så ingår kvicksilver i mycket små mängder i kroppens naturliga system. Detta enligt en gammal lärare som var professor i cellbiologi eller något sådant iallafall.

                        Kommentar

                        • Cichlidaholic
                          Användare
                          • juni 2005
                          • 1103

                          #13
                          Kan bara av egen erfarenhet berätta om en bekant som skaffade denna svarta blästersand,vilket jag avråde honom ifrån. men eftersom han köpte den på en djuraffär "Kalmar trakten" så sa han att jag inte alls visste vad jag pratade om de hade ju sagt det fungerade i djuraffären.
                          Efter hans sandbyte så gick det inte lång tid förns alla hans ancistrusar dog antagligen då de brukar äta en del sand för o hålla magen i trim eller så skärde de sönder sig, var även lite andra fiskar som strök med där. tillslut insåg han detta och gjorde som jag sade och bytte sand. Detta borde väll nästan vara ersättningsbart från handlarens sida?
                          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                          Min Hemsida
                          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                          På min Zoon
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                          Kommentar

                          Arbetssätt...