Nystart, hur länge vänta med växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ola.lindeberg
    Användare
    • oktober 2007
    • 180

    Nystart, hur länge vänta med växter?

    Hej,

    Håller på att fylla mitt nya 720kar just nu=)

    Fisken får vänta en vecka till ungefär men växterna? Klarar dem av helt nytt vatten?

    Bäst pris på växter i Malmö?

    Mvh Ola
  • Vic
    Användare
    • september 2006
    • 94

    #2
    Du kan lägga i växterna med en gång.

    Kommentar

    • ola.lindeberg
      Användare
      • oktober 2007
      • 180

      #3
      Okej,

      Tack för svaret.

      Men växterna kan inte trivas lika bra i ett nyuppstartat kar som ett som har varit igång ett bra tag?

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Ursprungligen postat av ola.lindeberg
        Okej,

        Tack för svaret.

        Men växterna kan inte trivas lika bra i ett nyuppstartat kar som ett som har varit igång ett bra tag?
        Ja nu har jag inte lust att trassla in mig för mycket med med växter, det är säkert många andra som vet bättre.
        Men om du vill ha ett kar med växter så är det aldrig fel att börja med snabbväxande växt som cabomba och det kan du göra i ett nyuppstartat akvarium.Janne

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Men om du vill ha ett kar med växter så är det aldrig fel att börja med snabbväxande växt som cabomba och det kan du göra i ett nyuppstartat akvarium.
          Jamen Janne, det visste du ju jättebra!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Lägg ett par sju kulor i botten vid var rot så får växterna en ok start i den sterila botten.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #7
              En annan bra växt är Hornsärv passar även till ciklider och utedammar
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Växterna kan åka i med en gång, men det kan vara bra att boosta med lite PMDD för att de inte ska svälta ihjäl på studs. Växter trivs helt klart bättre i ett kar som varit igång ett tag, om man nu inte göder och använder koldioxid från starten - då funkar de i princip lika bra från start som senare.

                Sorry Janne, men jag rekommenderar inte Cabomba som första växt i karet, det är relativt svåra växter. Hornsärv är attans mycket bättre, eller Najas. Snabbväxare båda två, och de brukar oftast klara en näringsfattig start. Andra alternativ är flytväxter, t ex Ceratopteris eller snabbväxaren Hygrophila polysperma. När fisken är i och matningen/filtren är igång kan man köra ner lite mer näringskrävande växter i bottenlagret och gallra ut snabbväxare.

                Bäst pris på växter i Malmö vet jag inte, men Akvarietjänst på St Knuts torg har klart bäst utbud i allafall.

                Hilsen,

                P
                Senast redigerad av PatrikMalmo; 03 november 2007, 09:38.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • ola.lindeberg
                  Användare
                  • oktober 2007
                  • 180

                  #9
                  Hade tänkt mig ett gång svärdsplanta.. sen lite flytväxter.

                  Undra om där är öppet en dag som denna bara..:

                  Kommentar

                  • tjornpatrik
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 830

                    #10
                    Limnophila Sessiliflora är en växt jag är barnsligt förtjust i och lyckats med över förväntan trots standardbelysning med Aquarelle rör och minimalt med växtnäring. Växte som ogräs, rensade minst 1 gång / vecka. Dessutom gillar inte mina växtätande ciklider (med undantag för Bocourtin) sessilifloran.




                    Sen kan jag även rekommenderadessa svärplantor:



                    Ozelot samt Osiris, växte också något fruktansvärt i mina karoch blev fina.
                    Senast redigerad av tjornpatrik; 03 november 2007, 10:44.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Börja med flytväxterna och kör ner svärdplantorna efter någon månad. Helt sant att sessiliflora är en bra nystartsväxt, glömde den i mitt förra inlägg. Akvarietjänst är inte öppet idag, vad jag vet.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Växterna kan åka i med en gång, men det kan vara bra att boosta med lite PMDD för att de inte ska svälta ihjäl på studs. Växter trivs helt klart bättre i ett kar som varit igång ett tag, om man nu inte göder och använder koldioxid från starten - då funkar de i princip lika bra från start som senare.

                        Sorry Janne, men jag rekommenderar inte Cabomba som första växt i karet, det är relativt svåra växter. Hornsärv är attans mycket bättre, eller Najas. Snabbväxare båda två, och de brukar oftast klara en näringsfattig start. Andra alternativ är flytväxter, t ex Ceratopteris eller snabbväxaren Hygrophila polysperma. När fisken är i och matningen/filtren är igång kan man köra ner lite mer näringskrävande växter i bottenlagret och gallra ut snabbväxare.

                        Bäst pris på växter i Malmö vet jag inte, men Akvarietjänst på St Knuts torg har klart bäst utbud i allafall.

                        Hilsen,

                        P
                        Ja jag kände på mig det redan när jag skrev svaret, att nu trasslar du bara in dig i något som jag tyvärr inte är så påläst påJanne

                        Kommentar

                        • Mattias777
                          Användare
                          • november 2006
                          • 1493

                          #13
                          Nån som vet varför inte cikliderna äter upp hornsäven? Det ser ut som den skall bli uppäten på en gång när man ser den men de låter den vara ifred.Man kan tillockmed ha den med malawi! Fast det ser lite konstigt ut tycker jag, har det mest i mina yngel kar


                          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #14
                            Känn på hornsäven, så kan man förstå varför fiskar inte vill ha den i munnen.
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              H. Polysperma som PatrikMalmo föreslog kan t o m jag som inte är särskilt växtkunnig rekomendera om man vill ha en riktig snabbväxare som tar sig lätt! Fick en gång 2 små spetor som 3 månader senare fyllde upp ett 152-liters fullständigt! Fick gallra varje vecka för att se fiskarna.
                              Dock så kunde jag efter att ha flyttat de till större kar med växtätande ciklider konstatera att de tydligen smakar väldigt gott...
                              Mvh/Andreas.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...