Problem med "Vinkelhakar" - insjunkna magar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jarnis
    Användare
    • november 2005
    • 415

    Problem med "Vinkelhakar" - insjunkna magar

    Jag har ett problem med några av mina Aulonocaror som ni kanske kan hjälpa mig att förstå. I ett 325 liters Malawikar har jag ungefär ett 25-tal fiskar, samtliga "Haplisar". Ibland dom går en grupp med A. koningsi 1+4, inköpta från två olika ställen. Samtliga har insjukna magar och det ser lite trist ut.

    Hanen färgar fint och allihop äter och skiter som dom ska, ingen vit och trådig avföring. Så här har det i princip sett ut sedan jag köpte dom för c:a 1 år sedan, i allafall honorna såg lite insjukna ut redan i affären. Jag trodde att det berodde på undernäring och tänkte att det fixar jag lätt, lite uppmatning bara... Några av honorna har lekt och jag bedömmer att dom är c:a 1 1/2 - 2år gamla.

    Jag matar på friskt och alla äter som sagt, det enda som händer är att medinvånarna börjar bli en aning överviktiga. Börjar likna ett Helan och Halvan akvarium. Kör räkmix varvat med A.N pellets.

    Erfarenheter och tips?
    Micke
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #2
    Ursprungligen postat av Jarnis
    Jag har ett problem med några av mina Aulonocaror som ni kanske kan hjälpa mig att förstå. I ett 325 liters Malawikar har jag ungefär ett 25-tal fiskar, samtliga "Haplisar". Ibland dom går en grupp med A. koningsi 1+4, inköpta från två olika ställen. Samtliga har insjukna magar och det ser lite trist ut.

    Hanen färgar fint och allihop äter och skiter som dom ska, ingen vit och trådig avföring. Så här har det i princip sett ut sedan jag köpte dom för c:a 1 år sedan, i allafall honorna såg lite insjukna ut redan i affären. Jag trodde att det berodde på undernäring och tänkte att det fixar jag lätt, lite uppmatning bara... Några av honorna har lekt och jag bedömmer att dom är c:a 1 1/2 - 2år gamla.

    Jag matar på friskt och alla äter som sagt, det enda som händer är att medinvånarna börjar bli en aning överviktiga. Börjar likna ett Helan och Halvan akvarium. Kör räkmix varvat med A.N pellets.

    Erfarenheter och tips?
    Ja tyvärr är det svårt att blanda auloncaror med haplisar, problemet är att honorna inte får i sig mat tillräckligt.Janne

    Kommentar

    • Jarnis
      Användare
      • november 2005
      • 415

      #3
      Det är lite lustigt/märkligt för att tillsammans med dom går det även 1+3 Aul. "Maulana" (ja, jag vet korsningsrisken ) och dom 3 honorna är verkligen som fotbollar. Inskaffade ungefär samtidigt och har gått tillsammans hela tiden.
      Micke

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Ursprungligen postat av Jarnis
        Det är lite lustigt/märkligt för att tillsammans med dom går det även 1+3 Aul. "Maulana" (ja, jag vet korsningsrisken ) och dom 3 honorna är verkligen som fotbollar. Inskaffade ungefär samtidigt och har gått tillsammans hela tiden.
        Ja ibland går det, och det beror säkert på att maulana är tuffare när det är matdags.
        Det finns inga så exakta direktiv vad som kan funka eller inte, sedan finns det även haplisar som är enklare att blanda med auloncaror.
        Du skrev inte vilka haplisar du blandar dom med.
        Men som jag skrev i första inlägget så är det troligtvis att dom är för klena dina auloncarar, förhållande till det fiskbestånd du har.Janne

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Kan vara så att de har lekt lite för tätt utan att ha hunnit lägga på sig om hullet mellan varven innan de hamnade hos dig och när de väl kom ner till dina övriga fiskar så "tar" de inte tillräckligt med plats. De tynar bort helt enkelt.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • diskus
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 276

            #6
            Aulonocara honor som vinkelhakar....

            ...jag har exakt detta problem med en av mina Al. honor som inte riktigt ätit upp sig efter leken. Jag har försökt att mata upp henne i storburken men har då sett tendensen att de andra fiskarna blir feta. Hon äter men får uppenbarligen inte i sig tillräckligt mycket mat.

            Jag funderar i banorna att sätta henne i separat burk och mata upp henne innan hon flyttar tillbaks till de andra.

            För Helan och Halvan är inget kul i ett akvarium iaf.

            Lycka till

            Björn
            Lite diskus, mal & malawi bilder
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

            Kommentar

            • Jarnis
              Användare
              • november 2005
              • 415

              #7
              Tack alla för dom snabba svaren. Det luriga är att även hanen har insjunken mage. Samtliga koningsi ser alltså hängiga ut sedan länge, maulanorna som dom går tillsammans med är "tjockisar". Koningsihanen dominerar klart över maulanahanen och är inte undergiven. Honorna från båda arterna håller ihop ganska mycket och jag har inte lagt märke till att koningsihonorna blir undanskuffade vid matdags.

              Vad tror ni om dåliga gener? Köpta från två olika butiker men i ungefär samma storlek så ursprungskällan kanske är den samma.
              Micke

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Ha dom i ett eget kar och mata upp dom. Blir dom inte bättre, så är nog fel på dom.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1493

                  #9
                  Jag har haft liknande problem nån gång, ibland hjälpte intensiv matning men det kan kanske vara nån bakterie i magen, nu är jag ute på hal is vet jag men hade en moorie hanne hade insjunken mage, badade honom i ett furanol bad separat i en hink i 4 dar. Han blev bra sen, magen växte ut normalt....


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  Arbetssätt...