Flera Melanochromis i samma kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Flera Melanochromis i samma kar?

    Vad tror ni om denna uppsättning i ett 660 liters kar?

    Melanochromis auratus
    Melanochromis cyaneorhabdos
    Melanochromis joanjohnsonae


    ca 10 fiskar av varje art.

    Det varnas ju ibland för detta att blanda Melonochromis arter. Är det enbart för korsningsriken eller är sannolikheten mycket stor att det helt enkelt bara blir några stycken M. Auratus kvar i karet till slut?
    Min zoon
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Nu är jag ingen expert på mbunas direkt men jag tror att auratusen kommer att jaga resten av fiskarna. Det sägs att den är aggressiv mot fiskar med samma längsgående band som den själv. Sen är korsningsrisken överhängande stor det tror jag.

    Som sagt, jag är ingen expert men det är vad jag tror.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      #3
      Har haft M- Johannii och M. Auratus ihop under många år och den kombinationen fungerade fint. Just ditt förslag har jag ingen erfarenhet av då jag aldrig provat på den.
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #4
        De här tre som jag räknar upp har ju iaf lite olika färger och honorna är inte alls lika varandra. Det är därför som jag kanske är beredd att pröva ändå.
        Om nu ingen snabbt kommer och övertygar mig att, "det där går åt helvete, å det snabbt också."
        Fler synpunkter önskas! Vad tror ni, om kombinationen?
        Min zoon

        Kommentar

        • Havs
          Användare
          • december 2004
          • 607

          #5
          Ursprungligen postat av Robin
          Nu är jag ingen expert på mbunas direkt men jag tror att auratusen kommer att jaga resten av fiskarna. Det sägs att den är aggressiv mot fiskar med samma längsgående band som den själv. Sen är korsningsrisken överhängande stor det tror jag.

          Som sagt, jag är ingen expert men det är vad jag tror.
          Jag skulle kunna tänka mig, att antalet säg 10, kan göra att aggresiviteten kommer att mestadels att finnas inom den egna arten.
          Nu vet jag ju att M. Aurutus kan vara en verklig tyrann, så lite tur med sinnelaget där, måste man nog ha.
          Min zoon

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            #6
            Ursprungligen postat av HazelCR
            Jag skulle kunna tänka mig, att antalet säg 10, kan göra att aggresiviteten kommer att mestadels att finnas inom den egna arten.
            Nu vet jag ju att M. Aurutus kan vara en verklig tyrann, så lite tur med sinnelaget där, måste man nog ha.
            Visst är det så att man måste ha lite tur med och få en "snäll" kung. Även fast någon annan har misslyckas med kombinationen så är det inte givet att man själv misslyckas. Inte för att jag känner någon som har misslyckats eller lyckats med denna kombination.
            Om du känner för kombinationen så är det bara prova. Och visst är det så desto fler av samma art desto större chans att aggresiviteten hålls inom egna arten och att dom väljer en partner inom egna arten.
            Lycka till!
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              har haft M.Auratus,M.Parallelus och M.Johanni tillsammans i nästan två år och det var inte nån korsning där,I den gruppen var det en parallelus hanne som styrde, det mesta gick bra och min erfarenhet att blanda olika mellisar är enbart positiv (Auratus är aggressiv mot alla arter oavsett ränder mm)
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • december 2004
                • 607

                #8
                Okey, jag ska ge dem 3 en chans att gå tillsammans.
                Ev. kryddat med ngn art till, kanske Röd Zebra.
                Min zoon

                Kommentar

                • classe
                  NCS Medlem
                  • april 2007
                  • 1147

                  #9
                  Ursprungligen postat av HazelCR
                  Vad tror ni om denna uppsättning i ett 660 liters kar?

                  Melanochromis auratus
                  Melanochromis cyaneorhabdos
                  Melanochromis joanjohnsonae


                  ca 10 fiskar av varje art.

                  Det varnas ju ibland för detta att blanda Melonochromis arter. Är det enbart för korsningsriken eller är sannolikheten mycket stor att det helt enkelt bara blir några stycken M. Auratus kvar i karet till slut?
                  JA SÅ KLART DEN M.AURATUS ÄR FÖR STARKARE SLUT DOM HJÄL.. MEN SAMMA MED M. CHIPOKAE OXÅÅ SÅ KLART STARKARE OXÅÅ.. SÅ JAG HAFT DEN TESTA MED DOM SÅ FÖRRA LÄNGE.. INTE BRA DEN.... DEN KAN HÄNT.. MEN BÄST MED BLANDA ANNAN MBUNA ARTER FISKAR DÄR..
                  375 LITER Malawi arter..
                  74 Liter Malawi yngel...

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #10
                    Ursprungligen postat av classe
                    JA SÅ KLART DEN M.AURATUS ÄR FÖR STARKARE SLUT DOM HJÄL.. MEN SAMMA MED M. CHIPOKAE OXÅÅ SÅ KLART STARKARE OXÅÅ.. SÅ JAG HAFT DEN TESTA MED DOM SÅ FÖRRA LÄNGE.. INTE BRA DEN.... DEN KAN HÄNT.. MEN BÄST MED BLANDA ANNAN MBUNA ARTER FISKAR DÄR..
                    hmm..Ja och Nej! större grupper med de mer agggressiva enligt kaosteorin fungerar ibland! personligen det enda sättet att hålla hardcore mbunas i det långa loppet...
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • classe
                      NCS Medlem
                      • april 2007
                      • 1147

                      #11
                      Ursprungligen postat av specmats
                      hmm..Ja och Nej! större grupper med de mer agggressiva enligt kaosteorin fungerar ibland! personligen det enda sättet att hålla hardcore mbunas i det långa loppet...
                      jasåå. så jag har inte testa den så själv men har gjort med auratus och chipokae där så den hårt aggressiv där så jagar mkt så min auratus vinner över den slut strid för den.. men bra veta om den olika på samma släkt.. ojj. det är olika så klart men inte stor risk för johanni mm.. så den har jag aldrig testa på mitt akvarium karet själv bara den chipokae o auratur längsen många år.. klart den är tufft fiskar.. som klassisk metria.lombordoi..
                      375 LITER Malawi arter..
                      74 Liter Malawi yngel...

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        håller verkligen med! men i större grupper tycker jag att de flesta melanochromisar fungerar bäst, men M.chipokae som är en "cross-over" till rovis som oxå är extremt aggressiv är en art som jag inte rekommenderar till en novis, när hannarna tar revir så gör dom det! inget slagsmål inget hot, dom tar! en snygg art men tyvärr tycker jag inte att den är en lämplig akvariefisk. (min åsikt),
                        visst ett artakvarium som för tropheus el. petrochromis går det säkert bra..
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...