KH -hårdhet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    KH -hårdhet

    Jag är inte fena (ha,ha) på detta med vattenkemi, men mäter då och då. KH senaste mätningen var på de tre kar jag har igång 5, 5, och 0!! I kranen (egen brunn) är det ca 7. Vad jag förstått är det OK med 5 men 0 är ju under all kritik - kan det ens vara det?? eller har jag mätt fel? (mätte 2 gånger!)

    Men frågan handlar mer om värdet 7 i kranen och lägre i karen - borde det inte istället vara så att det skulle klättra uppåt en del...eller?

    Kan nån kommentera dessa förvirrade och kanske korkade funderingar på ett snällt sätt så vore jag tacksam.
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    För att dina filterbakterier skall må bra och bryta ner kväve för att hålla vattnet bra så behöver de mat, de äter kh för att må bra. Ju mer fisk i akvariet desto fler bakterier som behöver mer mat, det samma gäller mer mat. Altså en förklaring till varför kh sjunker. Kan detta förklara skillnaden i burkarna?
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Hej - tack för svar (och begripligt sådant också). Men jag vet inte om det egentligen kan förklara skillnaden i burkarna. Det med 0 är ett mindre - högt åttkantigt kar (90 liter) med Lejonhuvudfamilj 20-25 yngel och föräldrar och i mina ögon är det ingen stor belastning..än..då ynglen är relativt små. Det akvariet som verkligen är belastat - med victorior - hade KH 5.

      Kan höjden/bottenyta spela roll - jag kanske inte tror det själv, men..

      Nå - imorgon får det bli en översyn och rejält vattenbyte i "nollan" så kanske det kan hantera situationen. Men pH var OK 6.5 och ingen nitrit...
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • joe
        Användare
        • juni 2006
        • 1451

        #4
        Såg nu din rad med mer mat (inte bara för bakterierna) Och det är klart, jag matar ju en del till ynglen - men inte överdrivet enligt mina mått.
        MVH - joe

        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

        Kommentar

        • tezz
          Användare
          • februari 2006
          • 1069

          #5
          Det beror mycket på bakteriekulturen i filtren det är det som är viktigast om man ska kunna hålla ph kh på en jämn nivå

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Generellt är det så att ju längre tid man har ett kar igång så sjunker KH. Fodret och de produkter som bildas vid nedbrytningen gör vattnet surare, vilket "äter" KH det också. Har man ett denitrifierande filter så kan processen vändas och KH ligga stabilt. Misstänker starkt att de flesta som är på detta forum byter tillräckligt mycket vatten för att detta knappast ska spela någon roll, men i allafall.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            Arbetssätt...