Biobollar nedsänkta i filterhörna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Penti
    Användare
    • oktober 2007
    • 14

    Biobollar nedsänkta i filterhörna?

    Hur är det med Biobollar? Fungerar dom bra även då dom inte används i droppfilter? dvs nedsänkta helt i cirkulerande vatten.

    Har en låda med biobollar sedan ett gammalt akvarium och nu har jag ett med filterhörna i bakom filten så finns ju en hel del utrymme som inte används då pumpen ligger i botten.

    Skulle biobollarna ge mig bättre vattenkvalite? eller inte mig men fiskarna *L*

    /Penti
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Det funkar utmärkt att fylla ett filterfack. Jag har ett par kar med biobollar, det ena i en btn-modul och den andra i ett specialfack limmat med glasskivor. I ett annat kar har jag ett eheim 2260 med bara biobollar (ca 20 liter).

    Som jag ser det fungerar dessa kar superbra, och det är ju underhållsfritt när bollarna väl är på plats.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Barracudan
      Användare
      • april 2005
      • 453

      #3
      Har också fyllt mina filterfack med biobollar. Har inte undersökt om det blivit någon skillnad, men skada har det ju i alla fall inte gjort.
      Frontosamarkus

      Kommentar

      • Penti
        Användare
        • oktober 2007
        • 14

        #4
        ok

        ja då slänger jag ner bollarna så e det inte tomt iallafall *L*

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Gör det låter som en bra ide. Man kan aldrig få för mycket filter.
          Mina biobollar har dock en tendens att klägga igen sig efter ett halvår eller så. Men rengör man dom i akvarievatten en eller ett par gånger om året så har du ett kanonfilter
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • februari 2005
            • 2753

            #6
            Ursprungligen postat av LN
            Gör det låter som en bra ide. Man kan aldrig få för mycket filter.
            Mina biobollar har dock en tendens att klägga igen sig efter ett halvår eller så. Men rengör man dom i akvarievatten en eller ett par gånger om året så har du ett kanonfilter
            Varför inte rengöra dom i rent kranvatten istället för gammalt akvarievatten, då blir dom ju rena???
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Ursprungligen postat av tege
              Varför inte rengöra dom i rent kranvatten istället för gammalt akvarievatten, då blir dom ju rena???
              Man vill ju inte att dom ska blir rena eftersom biofilmen förstörs då... sköljer man bara bort den synliga smutsen så är filtret i balans igen efter en dag eller två.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Hej!

                Hej!
                Jag hade ett kubakvarium en gång på 400 lit och uppe på det stod ett biofilter som vägde 15 kilo det var ett mäktigt filer men otroligt effektivit och bra jag har inte haft ett bättre filter,Mvh Ann-Mari

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Ursprungligen postat av deelay
                  Man vill ju inte att dom ska blir rena eftersom biofilmen förstörs då... sköljer man bara bort den synliga smutsen så är filtret i balans igen efter en dag eller två.
                  Exaktemente
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 2753

                    #10
                    Ursprungligen postat av deelay
                    Man vill ju inte att dom ska blir rena eftersom biofilmen förstörs då... sköljer man bara bort den synliga smutsen så är filtret i balans igen efter en dag eller två.
                    SF brukar visa biofilm på sina biografer.

                    Så om jag vispar runt dom i akvarievatten så håller den sk filmen. Men om jag sköljer dom under rinnande vatten så är det nått som blir fel med biorullen. Om man byter vatten i akvariet dryga hälften blir det fel med filmen då oxå???
                    Och varför ska man vara rädd om osynlig smuts och bara tvätta bort den synliga??
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #11
                      Ursprungligen postat av tege
                      SF brukar visa biofilm på sina biografer.

                      Så om jag vispar runt dom i akvarievatten så håller den sk filmen. Men om jag sköljer dom under rinnande vatten så är det nått som blir fel med biorullen. Om man byter vatten i akvariet dryga hälften blir det fel med filmen då oxå???
                      Och varför ska man vara rädd om osynlig smuts och bara tvätta bort den synliga??
                      Det går bra och skölja dom i rinnande vatten så länge det är akvarievatten och inte vanligt vatten direkt från kran.
                      Den osynliga smutsen är "nyttiga bakterier" som behövs i akvariumet för att bryta ner "onyttig smuts/bakterier".
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • RobbanG
                        Användare
                        • januari 2004
                        • 563

                        #12
                        Ursprungligen postat av tege
                        Så om jag vispar runt dom i akvarievatten så håller den sk filmen. Men om jag sköljer dom under rinnande vatten så är det nått som blir fel med biorullen. Om man byter vatten i akvariet dryga hälften blir det fel med filmen då oxå???
                        synliga??
                        En intressant fråga som jag också skulle vilja ha svar på. Varför och hur biofilmen försvinner av genomsköljning i kranvatten, men inte i gammalt akvarievatten?

                        Det kan uppstå bakterietillväxt i både vattenledningar och simbassänger (beroende på bla tempertur och klorhalt) så att skölja av sitt filter under kran under några minuter borde inte ha så stor inverkan... eller?
                        //Robert

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Det tar ca en månad att få en yta täck med biofilm.
                          Använder man kranvatten så int dödar man rubbet men man kan ihjäl en hel del bakterier den vägen. är man riktigt nogrann så kan man nog knäcka allt.
                          Baskar man istället bollarna i akvarievatten för att få bort klägget så minimerar man skadan betydligt o framför allt så riskerar man ingen Nitritspik p.g.av filterrengöringen.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Ursprungligen postat av RobbanG
                            Det kan uppstå bakterietillväxt i både vattenledningar och simbassänger (beroende på bla tempertur och klorhalt) så att skölja av sitt filter under kran under några minuter borde inte ha så stor inverkan... eller?
                            I simhallar så är det rackarns sällan något prov visar på bakteriell tillväxt i vattnet. Vet bara ett tillfälle de senaste åren då man har stängt en simhall p.g.a det. O i det fallet så visade det sig tillslut att stången man tog vattenprovet med var boven för att det smittade i samma ögonblick som man tog vattnet ner provet.

                            Det händer då och då att yterna ytanför vattnet har tillväxt o det beror i dom fallen på att kloret inte kommit dit.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              En lurighet med kloramin (bundet klor) som finns i kranvattnet är att koncentrationen är av mindre betydelse, men att exponeringstiden är väldigt avgörande.

                              Natriumhypoklorit (fritt klor) som finns i just simhallar där emot är helt beroende av koncentration o knappt alls av tiden.
                              För att ge ett exempel om man pissar i simhallsvattnet så är det fråga om tiondelar av en sekund innan det är desinfiserat om rätt mängd fritt klor finns i vattnet.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...