Eviga problem med växter i malawi-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #16
    Tjo!

    Efter alla svar jag fick på frågan har jag testat att helt sluta med salt i karen. Efter denna åtgärd fungerar växterna betydligt bättre. Javaormbunkarna har utvecklat mängder med nya blad och crinum-lökarna har fin grön färg till skillnad från den gulbruna färgen de fick tidigare.

    Slutsats för min del är alltså att saltet tar död på växterna och jag har heller inte märkt några problem med fiskarna.



    mvh

    Tony Lejvell
    Tony Englund

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #17
      Hej!

      Jag skulle tippa att din hårdhet i akvariet var alldeles för hög innan, testa och mät vad du har nu?

      Både bikarbonat och salt låter överdrivet, det är rejäla ph och kh höjare.

      De flesta malwiciklider klarar sig utmäkt i kranvatten med lite tillstas av kalksten eller om man väljer annan sten gärna bikarbonat, med salt i har jag alltid haft sämre vatten än med bikarbonat, dessutom så innehåller de flesta gödningsmedel en hel del salt.

      Vid vattenbyte så brukar jag tillsätta 1dl bikarbonat/100 liter bytt vatten, om man har växter i kan man med fördel halvera det.

      don´t drink water-fish`s ..... in it!
      Mvh
      Peter
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • Akvarium Ronneby
        Användare
        • april 2002
        • 56

        #18
        Vill man ta död på sina Tangisar då ska man tillsätta järn för att få växterna att må fint. Järnbrist är ett välkänt fenomen i ett växtakvarium ..
        Tangisar och ciklider från Malawisjön tål inte metaller i vattnet.
        Tillsätter man mycket salter som medelhavssalt och bikarbonat då trivs inte växterna helt enkelt..så är det bara.
        Att ha eller inte ha salt....!!!
        Jovisst ska du ha det till dessa afrikaner, dom håller ser helt enket fräschare då..har för mej att Tanganyikasjön har ganska hög salthalt...
        Peter
        Akvarium Ronneby



        Kommentar

        Arbetssätt...