Ansistrus dör som flugor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aqualux Frontosa
    Användare
    • september 2005
    • 48

    Ansistrus dör som flugor

    Hej, jag vet inte om nån egentligen kan hjälpa mig för jag har snackat med de flesta kunniga i branchen om mitt ansitrus problem, men jag hoppas de andra har missat nått som ni kanske vet om.

    Problemet är att nästan alla mina ansistrus malar dör på en vecka efter jag släppt i dom, endel klarar sig 2 dygn , andra 2 veckor.

    Dom blir tjocka över magen är ett syndrom jag har reflerkerat över, som en hanne som jag har i nu...den ligger oftast "klämd" mellan btn å en "Grotta" å bara tok chippar efter syre...(utan anledning...ingen fisk andas häftigt å jag har bra cirk).

    Han jag köper malarna av har samma vatten som jag, har gjort vatten test å det skilde inte mkt....han hade 7,5 PH å jag 8,0 typ....KH nästan samma...jag hade lite hårdare men inget som bör spela roll, Nitrat 40- å jag 40-60 mg

    Samma mat...dom får räkmix vilket jag köper av samma snubbe så räkmixen e inte fel på,

    det enda jag inte ver som folk frågar mig e om dom får i sig mitt ciklidgrus, som gör att dom sväller upp, men jag tror inte på de heller med tanke på att endel dör redan efter nån dag å andra mindre exemplar på typ 5 cm åså dör utan svullen mage.

    Jag trodde ansistrusen va stryktålig , men där bedrog jag mig....har testat allt mellan vanliga å albino 5-11 cm....ofta 11

    Kan nån hjälpa mig? Jag e lite trött på att skubba bakgrunden från brunalger
    Söker AQUALUX!!
  • Thor
    Användare
    • januari 2007
    • 106

    #2
    hej

    har du mer info om ditt akvarium andra invånare pumpar mm häller du i medel/tillsatser
    att ge så kan folk lättare hjälpa dig

    jag undrar själv om dina malar som dör o du får dom ifrån samma snubbe
    dåliga gener på dom kanske testa köp i butik långt bort om du inte gjort det redan
    sen är ju Ancistrus stryktåligt oftast den som dör sist i karet
    bra syre har du men dom andas fort endån låter som förgiftning detta ju

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Låter som en bakteriell infektion. Behandlas med Metronidazole samt salt.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        Hej.

        ditt problem är relativt vanligt för de som odlar ancistrus, jag hade en del sådana problem förut, men nu är de i princip borta och jag är övertygad om att det beror på brist på något i maten, vanlig räkmix duger inte enbart, köp en påse maltabletter och ge dom när du släcker förslagsvis hikari. Sen tror jag oxå det kan bero på brist på cellulosa så lägg i ett par rötter om du inte har det, eller mal ner något som innehåller det i räkmixen.

        att de som dör ganska snabbt gör det hos dig beror nog på att bristen finns redan bär du köper dem, eller så har du nitrit i vattnet de är jävligt känsliga mot det
        Senast redigerad av cichlids4fun; 27 oktober 2007, 12:24.
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Suck tradigt när sånt händer.
          Kan vara något med miljön på botten.
          Försök att öka vattenströmningen över botten. Ett sätt kan vara att sätta dina pumpar på samma kortsida en bit ner i karet o rikta utblåsen uppåt. Detta gör att man kan fåigång en vattenvirvel i karet som är många gånger större än den pumpade mängden vatten. kör så en vecka eller två så att bottenmatrialet blir väl syresatt ett tag, sen hade ja provat igen med en ny liten anc.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Svullen mage & död på l-malar är typiskt för tarminfektioner av något slag. Med stor sannolikhet tål de inte ditt foder. Testa något annat ett tag.

            Kommentar

            • Markus_A
              Användare
              • december 2005
              • 418

              #7
              Har även jag problem med att få Ancistrus att överleva där jag bor nu. Jag har tyvärr en del koppar i mitt vatten, misstänker att det har att göra med det. Min Ancistrusblir dock inte anmärkningsvärt svullna över magen.Har du mätt kopparhalten i ditt vatten? En del av mina malawi gillar heller inte när jag byter för mycket vatten, då står de vid ytan och flåsar.

              Är skeptisk till att det är foderrelaterat om du använder samma foder som han som odlar dom och han inte får samma problem som du. Du är säker på att han inte ger något tillskott som du inte gör. Är det samma omgång räkmix du använder, i så fall kanske det är värt att slänga just den och köpa nytt för att utesluta den faktorn.

              Kommentar

              • Hagge
                Användare
                • januari 2003
                • 432

                #8
                Har du kommunalt vatten, eller egen brunn? Har du kommunalt kan du få ganska exakta uppgifter på ditt vatten... Det finns flertalet orsaker till de symptom du beskriver, försök utesluta faktorer en efter en, bra att börja med ex. vattnets beskaffenhet...

                Ancistrus brukar ju inte vara något problem, de tål en del variation vattenmässigt och födomässigt. Har själv odlat dem, senast för typ fem år sedan och jag har fått intrycket av att de är relativt tåliga krabater. Räkmixen/eller annat födomässigt relaterat problem tror jag inte ett dugg på! Dina problem uppstår uppenbarligen efter ganska kort tid i "burken" och detta tyder på att vattnet/miljön är problemet, leta där först! Någo var inne på födomässiga problem/brister som framträder efter viss tid hos dig, vore ju mäkta underligt om den du köper dem av ej haft liknande problem i sådana fall!? Det håller jag för osannolikt!

                Någon nämnde koppar, Malawi är känsliga för det... andra fiskar likaså i skiftande grad"

                pH 8 är i överkant för Ancistrus, de gillar ej för alkaliskt vatten. God genomströmmning är bra samt tillräckligt med goda gömställen -annars blir de stressade!
                Senast redigerad av Hagge; 27 oktober 2007, 21:47.
                /Fredrik

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1338

                  #9
                  Ursprungligen postat av Markus_A
                  Är skeptisk till att det är foderrelaterat om du använder samma foder som han som odlar dom och han inte får samma problem som du. Du är säker på att han inte ger något tillskott som du inte gör. Är det samma omgång räkmix du använder, i så fall kanske det är värt att slänga just den och köpa nytt för att utesluta den faktorn.
                  Har odlaren möjligtvis mer alger eller rötter i sitt akvarium? Fibrer är viktigt för algätande malars magar.
                  Tjugofem år med ciklider.
                  http://www.malmoakvarieforening.se
                  Centralamerika 2006
                  Svart kaffe och drömmeri...

                  Kommentar

                  • classe
                    NCS Medlem
                    • april 2007
                    • 1147

                    #10
                    jag vet inte varför den ancitus malar så där.. men min gibbleceos lever den än 12år där så har bra ihop med där så ingen problem med malawiciklider.. så hur så den gammal mal är min hos akvariet karen.. den ingen biter där eller samma praktbotier där oxåå så bra fungerar dom tillsammans.. hur två år rakt det dåå.,.??? ingen fel på den heller. byter vatten varje vecka dåå dåå.. ingen krångla hos mig hemma karet..
                    375 LITER Malawi arter..
                    74 Liter Malawi yngel...

                    Kommentar

                    • colinthecorgi
                      Användare
                      • juli 2007
                      • 31

                      #11
                      Jag är också inne på generna.

                      Har haft två hanar i mitt Malawikar, inhandlade hos en akvarieaffär X. Jag har ciklidsand. Jag har PH 8-8.5 men har även en rot för cellulosan.
                      Hanarna ser väldigt fina ut, vacker teckning och en frisk färg.

                      Jag inhandlade en hona från akvarieaffär Y, hon blev blekgrå först, sedan rödaktig med fenskador, sedan död.
                      Jag inhandlade en ny hona från affär Y. Hon är också lite ofräschare i färgen, med något ofräscha fenor, men har inte de där nitrit/bakterieaktiga (nitritnivåerna är naturligtvis låga i karet) röda tonerna som den förra, och hon har levt ett bra tag i karet nu.

                      Hanarna har blivit riktigt präktiga sedan den senaste honan kom, med enorma borstformationer, och de spänner gärna upp sig och ser mäktiga ut i hennes närhet. Honan ser emellertid ut som om hon helst vill ligga och trycka i en grop, men sjuk är hon inte.

                      Min enda slutsats är att hon inte har samma tålighet för just min akvariemiljö som hanarna. Vid tillfälle skall jag införskaffa en hona från leverantör X och jämföra.

                      Kommentar

                      • Thor
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 106

                        #12
                        ehh hanarna

                        du vet att flera leksugna hanar oavsätt art kan bli så fustrerade att dom istället har ihjäl den ensamma stackars honan

                        så ha i mer honor än hanar

                        *edit :
                        som annan sa fodra lite med alg waffers oxå
                        sen gillar dom zucchini/squash och brysselkål
                        bara räkmix duger inte
                        Senast redigerad av Thor; 29 oktober 2007, 22:11.

                        Kommentar

                        • colinthecorgi
                          Användare
                          • juli 2007
                          • 31

                          #13
                          Intressant iakttagelse.
                          Det ska bli kul att se vad som händer när jag utökar med en hona till. Om då bägge ser fina ut så stärker det ju din teori.

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Har odlat en del Ancistrus och märkt av samma problem - i en viss size så dör nästan hela kullarna. En del har dock lyckats ta sig ner i sumpen och där överlever de finfint. Enda skillnaden mellan sumpen och karen jag odlat dem i är vattengenomströmningen. I sumpen är det en jäkla vattenrörelse, men jag tycker den är hyfsad även i odlingskaret - men testa att sätta mer snurr på vattnet enligt LN:s tips. Jag ska själv dra i fler pumpar i odlingskaret, det hjälpte en del med en pump.

                            Annars är fodertipsen tidigare i tråden värda att undersöka de med.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Hagge
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 432

                              #15
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Har odlat en del Ancistrus och märkt av samma problem - i en viss size så dör nästan hela kullarna. En del har dock lyckats ta sig ner i sumpen och där överlever de finfint. Enda skillnaden mellan sumpen och karen jag odlat dem i är vattengenomströmningen. I sumpen är det en jäkla vattenrörelse, men jag tycker den är hyfsad även i odlingskaret - men testa att sätta mer snurr på vattnet enligt LN:s tips. Jag ska själv dra i fler pumpar i odlingskaret, det hjälpte en del med en pump.

                              Annars är fodertipsen tidigare i tråden värda att undersöka de med.

                              Hilsen,

                              P

                              Precis...! God genomströmmning är viktigt för deras välbefinnande, samt att man ej glömmer bort att ge dem möjligheter till att gömma sig, detta för att inte stressas. Stressade fiskar mår inte bra!

                              Det kanske inte enskilt är orsaken/orakerna till dina problem, men kan absolut vara faktorer som bidrar negativt och gör att det "tippar över"... Enkla saker att åtgärda dessutom!
                              Senast redigerad av Hagge; 30 oktober 2007, 08:38.
                              /Fredrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...