Melanochromisarterna, var leker de helst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Melanochromisarterna, var leker de helst?

    Jag försöker få lite yngel av Syndontus multipunctatus. Jodå det har lyckats också bl.a. med M. Auratus som "gökmorsa". Jag har även andra potentiella gökmödrar i karet, men det blir mest gökungar ifrån Auratushonorna.
    Min gissning är att det beror av att M. Auratus förderar att leka direkt över sandbotten medan andra arter i karet lika gärna leker ovanpå en sten eller rot eller så, där de helst har lust heltenkelt.

    Är det så att de flesta Melanochromisarterna gärna leker direkt ovan sanden?

    Det jag speciellt undrar är om Maingano i detta hänseende kunde vara en lika bra gökmoder, direkt ovan sandlekare alltså?

    Är det ngn som kan ge några alternativ till arter som är "direkt ovan sand lekare"? Vilka arter skulle kunna passa?

    Blå Delfiner är ett alternativ men det borde ju finnas fler alternativ. Förslag önskas.
    Min zoon
  • endymion

    #2
    Viktoriaciklider funkar, jag har fått efter Lithochromis xantopherynx. Borde vara optimal för detta hänseende, denna art leker väldigt ofta och lämnar gigantiska kullar.

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      I princip fungerar nästan vilken malawiciklid som helst, moori är nog en av dom bättre tycker jag.
      Dom leker lätt och ofta och har stora munnar så det får plats en del.
      M. auratus leker var som helst i ett akvarium, dom tar det som finns i en hanes revir och sedan kör dom.

      Om du vill ha alternativ på andra fiskar så skulle jag prova nått med stor mun så det blir fler yngel som kan överleva. Stor mun och lättlekta är ju egenskaperna man kanske söker i detta sammanhang.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #4
        Ursprungligen postat av deelay
        I princip fungerar nästan vilken malawiciklid som helst, moori är nog en av dom bättre tycker jag.
        Dom leker lätt och ofta och har stora munnar så det får plats en del.
        M. auratus leker var som helst i ett akvarium, dom tar det som finns i en hanes revir och sedan kör dom.

        Om du vill ha alternativ på andra fiskar så skulle jag prova nått med stor mun så det blir fler yngel som kan överleva. Stor mun och lättlekta är ju egenskaperna man kanske söker i detta sammanhang.
        I princip vad som helst fungerar inte, anser jag. Jag har provat med en del andra arter än M. Auratus och det har inte fungerat alls hos mig. Jag har endast prövat Malawiciklider, kan jag väl tillägga, ca 15 arter på ett ungefär.

        Delfiner är ett alternativ, men jag har inte fått malyngel från mina Delfiner ännu.

        Fler specifika förslag önskas? Vilka arter har ni fått gökungar ifrån?
        Kul, om det skulle kunna bli en hel artlista med möjliga potentater.
        Senast redigerad av Havs; 27 oktober 2007, 16:35.
        Min zoon

        Kommentar

        • Havs
          Användare
          • december 2004
          • 607

          #5
          Ursprungligen postat av endymion
          Viktoriaciklider funkar, jag har fått efter Lithochromis xantopherynx. Borde vara optimal för detta hänseende, denna art leker väldigt ofta och lämnar gigantiska kullar.
          Är den ovanlig? Finns arten att fa fatt på?
          I Sthlm t.ex.?

          Där jag bor i Gävle, får vi inte se några Viktoriaciklider i våra butiker.
          Min zoon

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Ursprungligen postat av HazelCR
            I princip vad som helst fungerar inte, anser jag.
            det var ju tråkigt att du inte får det att fungera som du vill

            fiskar jag vet funkat

            C. moori
            P. spilonotus magunga
            P. spec taiwan reef
            Ps. acei
            M. auratus (enligt din egen erfarenhet

            En fisk som borde fungera är ju någon större Lethrinops eftersom dom är väldigt dåliga på att försvara sitt lekområde och blir ofta så till sig att dom inte ens verkar märka när andra fiskar äter upp romen framför ögonen på dom, det har hänt mig flera gånger när jag stått o tittat på.
            Hoppas detta gav dig mer da.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • classe
              NCS Medlem
              • april 2007
              • 1147

              #7
              ja jag tror inte den så bäst att hjälp av gökmalar så den äter upp när den är stöörrrre så klart.,. synd.. så jag tänka skall skaffa men den sa nejj så aldrig av nols ciklidhobby hos kent där så bra den meddla mig allr,.,,,
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • december 2004
                • 607

                #8
                Ursprungligen postat av deelay
                det var ju tråkigt att du inte får det att fungera som du vill

                fiskar jag vet funkat

                C. moori
                P. spilonotus magunga
                P. spec taiwan reef
                Ps. acei
                M. auratus (enligt din egen erfarenhet

                En fisk som borde fungera är ju någon större Lethrinops eftersom dom är väldigt dåliga på att försvara sitt lekområde och blir ofta så till sig att dom inte ens verkar märka när andra fiskar äter upp romen framför ögonen på dom, det har hänt mig flera gånger när jag stått o tittat på.
                Hoppas detta gav dig mer da.
                Nu har jag 4 nya arter att pröva med. De 3 i mitten av listan har jag inte testat.

                Med M. Auratus så blir det små gökmalar i mer än 50 % av tuggningarna. De låter lura sig gång på gång.

                "Dåliga på att försvara sitt lekområde", sådan arter kanske det är som man ska försöka med. Men det stämmer väl inte med M. Auratus, eller?

                Jag hoppas ju mest på Delfiner förståss iom att de har jag redan en vuxna firrar av 2+5. Mina Delfiner verkar vara så dåliga på att försvara sitt lekområde, så att det inte blir ngn lek. Jag har iakttagit flera lekförsök som inte blir av iom att Synodontisarna är där och stör. Några lekar har det blivit ändå, men inga gökmalar.

                Å det där att jag inte får fiskarna att göra som jag vill. SÅ SKA det ju bara vara. Vore allt förutsägbart, vore det lika bra att ...........
                Senast redigerad av Havs; 28 oktober 2007, 05:40.
                Min zoon

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Ursprungligen postat av HazelCR
                  Är den ovanlig? Finns arten att fa fatt på?
                  I Sthlm t.ex.?

                  Där jag bor i Gävle, får vi inte se några Viktoriaciklider i våra butiker.
                  Mig veterligen är det bara jag i Sverige som har denna art. Men jag har ett 50 tal yngel som är runt 3 cm. Men arten är extremt produktiv även med victoriamått mätt.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...