Dags att klassa "Golden" som sällskapsfisk ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Dags att klassa "Golden" som sällskapsfisk ?

    Lite allmänt talas det ofta om sällskapsfisk och Ciklider. Med sällskapsfisk
    menas oftast fisk som går att hålla med lite olika sällskap utan att de stör varandra. Jag har nu testat att hålla golden med svärdbärare,kejsartetror och sebrafiskar. Det går utmärkt golden bryr sig överhuvudtaget inte om de andra fiskarna. Viss revirmuckande sker ibland men enbart med andra golden.
    Mitt förslag är därför att golden klassas om från "Malawicilkid" till
    sällskapsfisk. Ja vad säger ni ????
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    En kul idé, men egentligen kan alla fiskar..eller i stort sett alla klassas som det då många är "kompatibla" med fiskarter från alla andra platser i världen. Du kan mixa ihop fiskar från alla världens hörn i ett akvarium.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av HåkanM
      Lite allmänt talas det ofta om sällskapsfisk och Ciklider. Med sällskapsfisk
      menas oftast fisk som går att hålla med lite olika sällskap utan att de stör varandra. Jag har nu testat att hålla golden med svärdbärare,kejsartetror och sebrafiskar. Det går utmärkt golden bryr sig överhuvudtaget inte om de andra fiskarna. Viss revirmuckande sker ibland men enbart med andra golden.
      Mitt förslag är därför att golden klassas om från "Malawicilkid" till
      sällskapsfisk. Ja vad säger ni ????
      Antar att dina golden ej är vuxna? Då lär det bli lite annorlunda..

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #4
        De är vuxna, 8-12 cm uppskattat, den här kombinationen har jag haft i
        4 år

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #5
          Menar du på fullt allvar att "Golden" skulle sluta vara en ciklid från Malawisjön, bara för att den går att ha ihop med svärdbärare?
          För mig kommer tex Scalaren alltid att vara en sydamerikansk ciklid oavsett om den går i ett 45-liters kar med Guppy eller ett biotopinrett 720. Som tidigare personer skrivit kan man mixa fiskar hur som helst så länge vattenparametrarna inte är helt åt helsike, men att ändra klassifikationen på fisken för det verkar ju lite kostigt.
          Jag hade förresten en A. calvus i mitt sydamerikakar ett tag eftersom den var för elak mot de andra Tanganyikorna så den får väl oxå klassas som sällskapsfisk hädanefter..........
          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • HenrikV
            Användare
            • februari 2007
            • 697

            #6
            Håller med Bilbo. Golden är fortfarande en Ciklid. (En fin sådan) Bara för att den är fredlig, ska den väl inte "degraderas" till en sällskapsfisk för det.
            Hade du inte en lagom butter Fryeri i karet också? Vad säger den om att bli ensam ciklid i karet???

            PS: pm:a mig gärna om du ville att jag skulle ta upp nåt. Malawi kan också gå.
            Senast redigerad av HenrikV; 27 oktober 2007, 05:09.

            Kommentar

            • matereo
              Användare
              • januari 2006
              • 169

              #7
              Jo dom är ju samma sak som,(nästan) fast snyggare än Egyptisk munruvare... är inte alla mbunas det?

              Kommentar

              • RobbanG
                Användare
                • januari 2004
                • 563

                #8
                Vad är definitionen på en sällskapsfisk? Alla fiskar tillhör ett släkte eller familj (eller vad det heter) oavsett om de fungerar bra med andra firrar.
                //Robert

                Kommentar

                • classe
                  NCS Medlem
                  • april 2007
                  • 1147

                  #9
                  nejj ingen sällskap den fiskar för golden själv den tycker bra om rödzebror o socolofi mm så klart.. fint färg där tre kant..
                  375 LITER Malawi arter..
                  74 Liter Malawi yngel...

                  Kommentar

                  • HåkanM
                    NCS Medlem
                    • november 2005
                    • 1294

                    #10
                    Suck. här försöker man få igång en debatt genom att driva lite med
                    begeppen. Tyvärr nappar ingen. Men fundera lite över varför
                    tex scalaren bara kallas för cilkid lämplig för sällskapsakvarier och inte
                    Amazonascilkid eller nåt sånt. Apistogrammor kallas oftast dvärgcilkider
                    men allt från Malawisjön kallas Malawicilkider.....
                    Man stöter ofta på åsikter att tex paletter går att blanda med div fisk
                    men ej Malawi, Malawi bör hållas med Malawi punkt slut.
                    Det är denna fråga jag skulle vilja ha en debatt om.

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2695

                      #11
                      Vill du kalla Golden för sällskapsakvarie-fisk så är det väl bara att göra det. Mitt intryck är dock att långt ifrån alla golden är sådär jättesnälla eller jättelämpliga att kombinera med slöjguppies och skalarer.

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • juli 2002
                        • 5395

                        #12
                        Sällskapsfisk är ett av utrycken vi borde försöka fasa bort ur hobbyn, för det är helt vilseledande. Alla "sällskapsfiskar" går inte bra ihop och hur kommer det sig att exempelvis skalarer och palettciklider hamnar under kategori? Det är rent ut sagt ett idiotiskt begrepp som inte betyder någonting. Alla mina fiskar är för övrigt sällskap till mig
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Gabbi
                          Användare
                          • april 2002
                          • 897

                          #13
                          Ursprungligen postat av HåkanM
                          Man stöter ofta på åsikter att tex paletter går att blanda med div fisk
                          men ej Malawi, Malawi bör hållas med Malawi punkt slut.
                          Det är denna fråga jag skulle vilja ha en debatt om.
                          Ja, plättlätt. Västafrikaner som paletten går i ett surt till neutralt vatten såsom alla sydamerikaner och en stor del av asien + oceanien gör. Alltså går det bra att blanda (med hänsyn tagen till beteenden.) Riftlakeciklider går i ett vatten med högt pHvärde som inte särskilt många andra fiskar vill ha, bland annat därför är den olämplig att blanda med "sällskapsfiskar."
                          www.akvarielagret.se/akvarieboken

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #14
                            Fast malawi har inte hårt vatten eller högt pH.
                            Hyfsad alkalinitet, pH cirka 7.7, ledningsförmåga 300uS/cm. Mellansvenskt sjövatten.

                            Tanganyika har däremot stenhårt vatten, ett pH på cirka 9, och på gränsen till bräckt med en ledningsförmåga på 600uS/cm. Så det är tur att inte tanganyikacikliderna bryr sig om att de aldrig får sånt vatten i våra kar.

                            Kommentar

                            • HåkanM
                              NCS Medlem
                              • november 2005
                              • 1294

                              #15
                              Ja, plättlätt. Västafrikaner som paletten går i ett surt till neutralt vatten såsom alla sydamerikaner och en stor del av asien + oceanien gör. Alltså går det bra att blanda (med hänsyn tagen till beteenden.) Riftlakeciklider går i ett vatten med högt pHvärde som inte särskilt många andra fiskar vill ha, bland annat därför är den olämplig att blanda med "sällskapsfiskar."
                              2007-10-29 23:05


                              Jo men hur många "mixtrar" med vattnet. Alla orter i Sverige har akvarieaffärer
                              som säljer allt ( fisk från Afrika,Sydamerika osv) och hålls i det lokala
                              kranvattnet ( varierar i hårdhet en del över landet).
                              Men om vi är lite "puritaner" så borde väl många levandefödare passa i hårt vatten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...