Vattnets betydelse för sjukdomar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Vattnets betydelse för sjukdomar?

    Jag har mer och mer börjat tro att det är vattnet från våra kranar som fiskarna reagerar negativt på än den mat vi matar dom med. Det är säkert så att båda har inverkan, men vattnet har jag hittills inte berört på samma noggranna sätt av någon anledning.

    För oss människor är skillnader kanske inte mätbara i vårt dricksvatten, men för fiskarna kan små utfällningar skapa ett vatten som är dåligt för fiskarna att vistas. Jag tycker det ofta sker underliga förändringar i akvarierna runt höst/vår perioderna medans det ofta känns stabilt under vinter/sommar.

    Är det fler än jag som misstänker liknande?

    Anledningen att jag tar upp denna fråga är för att jag gått och tänkt en stund på vattnets betydelse (dels pga ett besök hos en akvarievän) mer och mer samt att det varit lite av en diskussion här på forumet.

    Jag har kollat igenom efter kolfilter som man kan sätta på slang med kopplingar för vattnet att passera genom innan det når ut till akvariet. Jag har dock inte funnit något passande, men någon kanske vet ett bättre alternativ?

    Jag funderar på att göra en egen av t ex petflaska där jag kan fylla på aktivt kol inuti en nylonstrumpa och koppla samman med gardenakopplingar i var ände. Riktig DIY stuk på det men så länge som jag inte vet något som redan är tillverkat och användbart så får det duga.
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Det finns en mängd olika filter som ska förbättra dricksvattnet och som man enkelt kopplar till vattenkran.
    Du kan ju begära en analys av ditt vatten hos kommun. Men det visste du redan. Då vet man vad som finns i vattnet och utgå därifrån vad som behöver göras, om man måste filtrera bort något, eller hur man nu ska bära sig åt.

    Vattnet jag har i kran kommer direkt ur en sjö. Går tydligen bara genom ett sandfilter. Inga tillägg och inga avdrag. Tjänligt med anmärkning står det i rapporten.

    Denna diskussion kan bli väldigt intressant.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Håller med föregående talare att kranvattnet är pudelns kärna.
      Mina firrar mår mycket bättre om man filtererar kranvattnet eller tillsätter vattenberedningsmedel. Allra bäst kanske är att ha en vattenberdningstunna. Där man kan låta kloret oxidera med t.e.x askorbinsyra, uv-filter, vattneberdningsmedel, Aktivt kolfilter.
      Jag är helt insöad på att det är kloraminer som är boven.
      Jag är dessutom helt insöad på att försöka minska tillförseln av bös (kranvatten) så mycket det går. O där finns det massor att utveckla.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag hoppas verkligen få igång en diskussion.

        Problemet är att jag vill ha funktionen enbart på slangen som jag kopplar samman med duschkopplingen när jag ska fylla på vattnet. Vet du någon länk till en bra filteranordning som man kan montera permanent på krankonstruktionen så vore ju det att föredra...både jag och firrarna drar nytta av det.

        Saken är den att även om vattnet är perfekt för mig så innebär det inte alls att det är bra för fiskarna periodvis och det är det som är huvudfrågan här. När jag sätter igång mitt kar med nya fiskar så vill jag försäkra mig om att det inte blir några dödsfall pga vattnet. Personligen så kan jag tycka att vattnet luktar aningen mysko ur kran ibland (nästan som det kan lukta en varm sommardag när regnet ligger och gassar i solen...och man får en sådan där "maskdoft"). Jag har väldigt känslighet för doft och smak då jag känner skillnad på dricksvattnet från dag till dag men där min förra sambo knappt kände någon skillnad. Gamla rör till lägenheter ger ibland utfällningar så att det missfärgar vattnet en aning stundtals..vad har det för inverkan på fiskarna om de råkar få det ut i karet vid ett vattenbyte?

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #5
          HIttade dessa rackare i ett kar i Singapore. Helt förstörda fenor de ser ut som enhörningar.
          Vet att kortet är kasst o de ville helst inte att de fotades eller beskådades överhuvud taget. Men då jag ville vet orsaken och varför de behöll sådan fisk.
          Svaret var att eftersom det inte var något genetisk gick de ff att avla på.
          Skadorna är kloraminskador som drabbat fisken som yngel, med bortfrätta fenstrålar som resultat.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Här finns lite att förkovra sig i.





            Finns hur mycket som helst

            Denna http://www.jms-vattenrening.se/ finns i Skövde
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jomen då handlar det om att pytsa ut en del pengar på riktiga anordningar och det är inte aktuellt. Ska försöka finna en bra "DIY"-variant där jag filtrerar genom aktivt kol och brunnskalk. Finns PVC prylar som man kan göra en tub av och fästa Gardenakopplingar i var ände och låta påfyllnadsvattnet fara igenom den filtreringen innan det går ut i karet. Skulle nog ta bort en del oönskat...

              Tack för länkarna dock...en del läsvärt där.
              Senast redigerad av StefanL; 25 oktober 2007, 15:36.

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av Malawe
                Jomen då handlar det om att pytsa ut en del pengar på riktiga anordningar och det är inte aktuellt. Ska försöka finna en bra "DIY"-variant där jag filtrerar genom aktivt kol och brunnskalk. Finns PVC prylar som man kan göra en tub av och fästa Gardenakopplingar i var ände och låta påfyllnadsvattnet fara igenom den filtreringen innan det går ut i karet. Skulle nog ta bort en del oönskat...

                Tack för länkarna dock...en del läsvärt där.
                kanske ett sådant här filter.janne

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  kanske ett sådant här filter.janne
                  eller ett sånt här.janne

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Hej!

                    Hej!
                    Kan säga att i vår kommun har vi fint och mjukt vatten;Mvh Ann-Mari

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Annmari: Mestadels ja...men det är just de avvikande värdena jag vill åt.

                      Janne: Visst vore det bra med sådana där prylar, men det känns ändå som "overkill" om man inte har en lokal. Jag bor i en lägenhet och kommer köra en eller två 720L kar.

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av Malawe
                        Visst vore det bra med sådana där prylar, men det känns ändå som "overkill" om man inte har en lokal. Jag bor i en lägenhet och kommer köra en eller två 720L kar.
                        *SKaffa en tunna pa ett par hundra liter.
                        *Hall i vatten samt syra.
                        *Du kan aven lufta ett par dygn.
                        *Neutralisera med bikarbonat.
                        *Pumpa vatten fran tunnan med lanspump.
                        *Skaffa UV filter.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Malawe...variationerna du beskriver vår/höst (TROR...) jag kan bero på hydrologiska förändringar!
                          På hösten vissnar växter och markens fuktighet ökar. Med höstregnen fylls grundvattnet på ganska avsevärt. På våren sker snösmältningen och summan av vårflödet och vårregnen fyller åter på grundvattnet. Ser du sammanhanget? Dessa variationer borde påverka vattnets beskaffenhet.
                          Mvh/Andreas.

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            *SKaffa en tunna pa ett par hundra liter.
                            *Hall i vatten samt syra.
                            *Du kan aven lufta ett par dygn.
                            *Neutralisera med bikarbonat.
                            *Pumpa vatten fran tunnan med lanspump.
                            *Skaffa UV filter.
                            Räcker det verkligen inte med att vattnet filtreras genom en egenkonstruktion som den jag beskrivit? Det där ser ut som *hua*... Säkert ett mycket bra sätt att minimera risker...men i en lägenhet? Känns som om 1-2 720L akvarium är maximerat för min del.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Ursprungligen postat av A C-son
                              Malawe...variationerna du beskriver vår/höst (TROR...) jag kan bero på hydrologiska förändringar!
                              På hösten vissnar växter och markens fuktighet ökar. Med höstregnen fylls grundvattnet på ganska avsevärt. På våren sker snösmältningen och summan av vårflödet och vårregnen fyller åter på grundvattnet. Ser du sammanhanget? Dessa variationer borde påverka vattnets beskaffenhet.
                              Mvh/Andreas.
                              Jag förstår att det sker förändringar under de tidsperioderna och frågan är vad det gör för fiskarna? Är det en "trigger" till bukvattensot och att det bryter ut genom försämringar i vattnet? Får fiskarna problem med fenor och annat så kan man ju misstänka vattenförhållanden...men då mäter man oftast vattnet i karet. Vid fel gör man ett vattenbyte...och kanske inte alls reflekterar över att man återigen öser in dåligt vatten till fiskarna. Vi människor märker kanske ingen skillnad, men fiskarna gör det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...