Fiskarna på botten.. Nitrit? Mat? Bakterieflora?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterP
    Användare
    • december 2002
    • 31

    Fiskarna på botten.. Nitrit? Mat? Bakterieflora?

    Köpte fler fiskar och släppte i måndags. Nu ligger alla nära eller direkt på botten, alla i samma hörn.
    Akvariet var relativt nystartat (några veckor).
    Men jag hade bytt filtret, som är ett eheim innerfilter.
    Jag har 4 Ps. msobo och 4 Mel. Auratus.
    Hanarna har tappat färg.

    Vet inte om detta kan bero på att jag inte har kunnat mata eftersom det har varit för mycket nitrit i akvariet. Eller är det kanske rent av nitriten som gjort fiskarna slöa? Är det i så fall omöjligt att rädda dem? Om de redan ligger och flämtar?

    Har precis bytt 50 % av vattnet och skall snart hälla i 30% från ett gammalt akvarium.
    Har försökt få tag på någon som ville byta mitt filer mott ett begagnat (bakterieflora) men har inte lyckats. Någon i Kristianstad som vill hjälpa?


    Tack på förhand
    /Peter


  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Det är absolut nitriten som är boven. Är det gamla akvariet som du nämner igång och friskt? Om så är fallet måste det väl ha lite filtermaterial som du kan använda? Annars innehåller sanden mer nyttig bakterieflora än vattnet men vattnet är också bra såklart.

    Byt inte för mycket vatten åt gången för då kan du avlägsna för mycket nyttiga bakterier.

    mvh,


    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • PeterP
      Användare
      • december 2002
      • 31

      #3
      Jag har fått vattnet från akvarieaffären... Men de hade inga filter som gick att ta av..... Så jag fick inte tag på filter.

      Om det inte blir bättre nu ska jag ringa akvarieföreningen i stan och se om någon kan undvara lite filter.

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • februari 2003
        • 27

        #4
        man ska ha akvariet stående utan fiskar grus växter i 2 mån (man ska ha med vatten i då).

        tja alla jag ska hjälpa er med frågor! fråga mig bara om hjälp jag svarar så fort jag bara kan då!
        Diskus fiskens naturliga miljö Amazonfloden ligger söder om ekvatorn och avvattnar ett större område... jag odlar juh discus i ett 88 liters akvarium och det ska juh vara helt omöjligt men det är det inte för mig !

        Kommentar

        • Mrsonk
          Användare
          • december 2002
          • 233

          #5
          Man ska ha lite fisk i från början annars blir det ingen bakterie kultur. Det finns Bakterie kultur att köpa på flaska i affären.

          Oscar Cederqvist
          -----------------
          310liter Malawi
          105liter Sällskaps
          42liter Kampfisk
          Oscar Cederqvist
          -----------------

          Kommentar

          • David Johansson
            Användare
            • april 2002
            • 581

            #6
            Om du har nitrit i akvariet är detta med stor säkerhet orsaken till fiskarnas tillstånd. Låter dock lite konstigt att du skulle få nitrit i ett akvarium som är nystartat och utan fisk. Som påpekas ovan är det bra om man startar med lite fisk från början så att man hinner få en bra biologisk balans utan att fiskarna skitar ned för mycket.

            Att bygga upp nitrit till skadliga nivåer i ett akvarium tar normalt några veckor under normala förhållanden. Det bästa vore kanske om du kunde släppa i fiskarna enbart det gamla nitritfria akvarievattnet. Se till att få en ordentlig rotation av vattenytan för att öka syresättningen.

            David
            David

            Kommentar

            • -Anton-
              Användare
              • januari 2003
              • 66

              #7
              Tjena jag bor kristianstad och har ett eheim 2225 filter eller två om du vill byta.

              MVH:///Anton

              Kommentar

              Arbetssätt...