Metriaclima Msobo Magunga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    Metriaclima Msobo Magunga

    Är riktigt sugen på denna Metriaclima msobo magunga till mitt 240 Rio kar. Någon som vet mer om den, eller hållt den? Fanns hemma hos min kontakt någon som vet hur många av varje som är lagom? Hanarna är ju lite snyggare hur många kan man ha 3+5 ???
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Ska jag vara ärlig så är den ganska tråkig för att vara en mbuna, jag har haft hundratals så det va inte bara just EN individ som vara annorlunda och tråkig, lite negativt kanske men efter att ha haft dom under flera år och i stora antal så är det min slutsatts.
    I ett så litet akvarium kommer det sannolikt inte att finnas mer än en hane efter att dom blivit stora, iaf inte om du startar med 3.
    6 par blandat med en del andra fiskar eller 2+6 eller fler honor, har du tur så får du då 2 revir och båda hanarna kommer att klara sig bra.

    Dom är även lite känsligare än många andra mbunas, nästan lite åt demasoni hållet.

    Tänk på att dom äter som grisar så dom blir lätt övergödda och sammtidigt då väldigt fula, därför får man tänka lite på hur man blandar dom så det inte är fiskar som äter långsamt i samma burk för då kommer dom bli smala snart.

    Om det är just färgkombon du är ute efter så tycker jag att Melanochromis johannii är en klart roligare mbuna men har man fastnat för en art så är det ju svårt att avstå =)
    Senast redigerad av deelay; 24 oktober 2007, 02:59.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Det där var en art som har intresserat mig, men blev riktigt tveksam nu när du skriver sådär...

      Hur som helst så är det kanonfina exemplar du visar upp på fotona. Alltså...vad är hemligheten bakom dina fiskar deelay? Jag har inte sett en enda art av tveksam kvalitet? Nästan irriterande...hahaha...nejdå...bara att gratulera.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av deelay
        Ska jag vara ärlig så är den ganska tråkig för att vara en mbuna, jag har haft hundratals så det va inte bara just EN individ som vara annorlunda och tråkig, lite negativt kanske men efter att ha haft dom under flera år och i stora antal så är det min slutsatts.
        I ett så litet akvarium kommer det sannolikt inte att finnas mer än en hane efter att dom blivit stora, iaf inte om du startar med 3.
        6 par blandat med en del andra fiskar eller 2+6 eller fler honor, har du tur så får du då 2 revir och båda hanarna kommer att klara sig bra.

        Dom är även lite känsligare än många andra mbunas, nästan lite åt demasoni hållet.

        Tänk på att dom äter som grisar så dom blir lätt övergödda och sammtidigt då väldigt fula, därför får man tänka lite på hur man blandar dom så det inte är fiskar som äter långsamt i samma burk för då kommer dom bli smala snart.

        Om det är just färgkombon du är ute efter så tycker jag att Melanochromis johannii är en klart roligare mbuna men har man fastnat för en art så är det ju svårt att avstå =)
        Det är grymt bra bilder du tar deelay! Har också varit sugen på den här fisken länge,men blir lite tveksam nu också faktiskt..

        Kommentar

        • Cichlidaholic
          Användare
          • juni 2005
          • 1103

          #5
          Ursprungligen postat av deelay
          Ska jag vara ärlig så är den ganska tråkig för att vara en mbuna, jag har haft hundratals så det va inte bara just EN individ som vara annorlunda och tråkig, lite negativt kanske men efter att ha haft dom under flera år och i stora antal så är det min slutsatts.
          I ett så litet akvarium kommer det sannolikt inte att finnas mer än en hane efter att dom blivit stora, iaf inte om du startar med 3.
          6 par blandat med en del andra fiskar eller 2+6 eller fler honor, har du tur så får du då 2 revir och båda hanarna kommer att klara sig bra.

          Dom är även lite känsligare än många andra mbunas, nästan lite åt demasoni hållet.

          Tänk på att dom äter som grisar så dom blir lätt övergödda och sammtidigt då väldigt fula, därför får man tänka lite på hur man blandar dom så det inte är fiskar som äter långsamt i samma burk för då kommer dom bli smala snart.


          Om det är just färgkombon du är ute efter så tycker jag att Melanochromis johannii är en klart roligare mbuna men har man fastnat för en art så är det ju svårt att avstå =)

          Karet är 121cm långt där de ska gå, Tillsammans med P.Socolofi , Thropheops makokola reef , Hongi red top , Kommer inte köpa stora fiskar direkt utan ungdjur på runt 5cm. Vet inte om det har någon betydelse då de fått växa upp tillsammans. kanske köra 2+4 då ska de kunna ha 2 revir. Hur menar du med tråkig? Jämför gärna med någon art.
          Senast redigerad av Cichlidaholic; 24 oktober 2007, 13:56.
          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

          Min Hemsida
          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

          På min Zoon
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Håller med om det deelay säger om msobon, men snygg är den. Helt utfärgade hanar är kanonsnygga men oftast är ett bara en hane i karet som färgar ut helt, de andra ser mer ut som den på foto nederst här: http://www.ciklider.se/malawi/metriaclima_msobo.shtml
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Den hane som är överst är nog bland de finaste hanar jag sett på foto (tillsammans med deelays).

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                har haft Msobon och tycker oxå att den är tråkig, en ganska slö art som mest svävar runt i slowmotion (iaf de jag hade..), Men en utfärgad hanne är såklart mkt snygg men ja skulle ändå välja en annan art
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av specmats
                  har haft Msobon och tycker oxå att den är tråkig, en ganska slö art som mest svävar runt i slowmotion (iaf de jag hade..), Men en utfärgad hanne är såklart mkt snygg men ja skulle ändå välja en annan art
                  Eftersom den är lugn borde den ju passa perfekt i ett mindre kar..Borde även gå att ha tillsammans med tex. auloncara om man bortser ifrån att den är så glupsk.. Så det kanske finns fördelar med dem ändå..

                  Kommentar

                  • Cichlidaholic
                    Användare
                    • juni 2005
                    • 1103

                    #10
                    Gillar lugna fiskar,,, tröttna ganska snabbt på Golden och maingano som for runt som streck bakom rutan...
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                    Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                    På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Ursprungligen postat av Peckers
                      Gillar lugna fiskar,,, tröttna ganska snabbt på Golden och maingano som for runt som streck bakom rutan...
                      Absolut.. Hur ser Thropheops makokola reef ut? Har du någon bild eller länk?

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        lite tveksam till att blanda dessa arter,risken finns att auloncara inte kommer till sin rätt men det finns ju lite tuffare arter i släktet så kanske..(try & error),personligen gillar jag mbunas som är livliga och aggressiva, det ger arten en personlighet, lite som Tropheus
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Cichlidaholic
                          Användare
                          • juni 2005
                          • 1103

                          #13
                          Ursprungligen postat av AORFISH
                          Absolut.. Hur ser Thropheops makokola reef ut? Har du någon bild eller länk?
                          Hittade denna sida inte världens bästa bilder men men

                          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                          Min Hemsida
                          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                          På min Zoon
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Ursprungligen postat av Peckers
                            Hittade denna sida inte världens bästa bilder men men

                            http://www.malawi-dream.info/Tropheo...okola_Reef.htm
                            Är nog grymt snygg när man ser den "live" !!

                            Kommentar

                            • Cichlidaholic
                              Användare
                              • juni 2005
                              • 1103

                              #15
                              Ursprungligen postat av AORFISH
                              Är nog grymt snygg när man ser den "live" !!
                              Fotade min vuxna vanliga hane precis..



                              Film
                              Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                              Senast redigerad av Cichlidaholic; 24 oktober 2007, 17:13.
                              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                              Min Hemsida
                              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                              På min Zoon
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                              Kommentar

                              Arbetssätt...