Hjäjp vilka fiskar ska jag välja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norgren

    Hjäjp vilka fiskar ska jag välja

    Hej jag har bar ägt malavi och tanganika tidigare jag vill ha råd om vilka fiskar jag kan ha "Texas ciklid" är ett måste. Burken är ganska stor 1460 l. Jag har ganska många Guld ansictrus i karet går det bra med tanke på romen.
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Ursprungligen postat av Norgren
    Hej jag har bar ägt malavi och tanganika tidigare jag vill ha råd om vilka fiskar jag kan ha "Texas ciklid" är ett måste. Burken är ganska stor 1460 l. Jag har ganska många Guld ansictrus i karet går det bra med tanke på romen.
    Hej
    Välkommen till forumet. Vilken rom? Kolla i artregistret vilka CA du vill ha.

    Kommentar

    • firefox75
      Användare
      • april 2007
      • 234

      #3
      svar på sällskap.

      texas blir ju rätt så stora...
      Jag skulle nog kanske välja splendida och kanske cintrinellum som sällskap...

      Misstänker att texasen lär smaska upp en del ancistrus yngel/rom...
      Men då får du en hyfsad bra balans....och med tanke på att ancistrusens marknad börjar bli mättad även kan sälja lite av dem och ändå veta att du får en mindre kull istället för 30st på en gång...
      Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
      16500liter odlingskar.
      3500liter vardagliga.
      6kbm tempererad damm.
      MvH
      Daniel
      0735-433428

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av Norgren
        Hej jag har bar ägt malavi och tanganika tidigare jag vill ha råd om vilka fiskar jag kan ha "Texas ciklid" är ett måste. Burken är ganska stor 1460 l. Jag har ganska många Guld ansictrus i karet går det bra med tanke på romen.
        Har framgångsrikt haft texas ihop med sebraciklider. Funkade även när båda arter ynglade samtidigt!!! Gör som Lundensis skrev och kolla artregistret, även på beskrivningen av texascikliden...
        Mvh/Andreas

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          ...På 80-talet köpte nämligen jag och mina bekanta många "texasciklider" från flera ställen, alla var Herichtys carpintis... Är det den eller H.cyanoguttatus du syftar på?
          Mvh/Andreas.

          Kommentar

          • tjornpatrik
            Användare
            • augusti 2006
            • 830

            #6
            Ursprungligen postat av Norgren
            Hej jag har bar ägt malavi och tanganika tidigare jag vill ha råd om vilka fiskar jag kan ha "Texas ciklid" är ett måste. Burken är ganska stor 1460 l. Jag har ganska många Guld ansictrus i karet går det bra med tanke på romen.
            Välkommen till CA klubben! Maffig volym på karet, Vilka mått är det? Guldansictrus eller ancistrus rent allmänt har aldrig varit något som helst problem med mina ca (om du menar ciklidernas rom).

            Sen vad det gäller fiskar är det rent allmänt ganska svårt att säga vilka som passar ihop man får prova sig fram, ett lätt överbofalkat kar kan ibland vara till fördel vad gäller att dämpa aggressioner. Din storlek på kar ökar ju definitivt chanserna att lyckas. Försök markera ut tydliga revirgränser med exempelvis stora stenar och / eller rötter så ökar chanserna ännu mer. Jag har märkt att är man inte noga med detta så stakar det gärna ut revirerna så mycket det bara går.

            Sen kan man ju även ha lite annat än ciklider i som skivtetror, diamantbarber osv om man vill ha något stimmigt / eller mer liv.

            Vill du prova växter har jag lyckas kanon med Limnophila Sessiliflora vilket är den ända som både mina texas och andra växtätare inte gillar.

            Om du menar den vanliga "texas" cikliden som brukar finnas i affärer ( ialf här med omnejd ) är det Carpinte, har bara sett Cyanogattus vid ett par-tre tillfällen i butik. Har själv haft texas 5-6 cm upp till 27-28 cm och anser att det är en av de absolut vackraste CA. Man kan ju med fördel börja med en grupp yngre individer om man vill få ut ett par.

            Finns bilder på mina gamla texas på min hemsida.

            Lycka till!

            Kommentar

            Arbetssätt...