Caquetaia Myersi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    Caquetaia Myersi

    Hej

    Har fått hem 10 st Caquetaia Myersi, en för mig ny art.
    Själv vet jag inte så mycket om dem.
    Så är det någon som har personlig erfarenhet av dem eller på annat sätt kan delge lite erfarenheter så vore jag tacksam för svar.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma
  • Leopoldi
    Användare
    • februari 2004
    • 1082

    #2
    har ingen erfarenhet själv men känner folk som haft Caquetaia spectabilis däremot. Jag har fått intrycket av att det är en ganska försiktig sydamerikanare som vill ha lugn o ro för att färga ut maximalt.

    Fota den så den kommer med i artregistret!

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      En lite äldre artikel...

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • augusti 2006
        • 830

        #4
        Ursprungligen postat av jinnarparen
        Hej

        Har fått hem 10 st Caquetaia Myersi, en för mig ny art.
        Själv vet jag inte så mycket om dem.
        Så är det någon som har personlig erfarenhet av dem eller på annat sätt kan delge lite erfarenheter så vore jag tacksam för svar.
        Va roligt!!
        Har aldrig hört talas om arten innan, du måste publicera lite bilder! hur stora är dom??

        Hittade den här på nätet:

        The website you are trying to reach could be suspended, deleted or DNS could be incorrect

        Kommentar

        • xandersx
          Användare
          • september 2005
          • 72

          #5
          Nice, vart fick du tag i dem? Hade ett par för många år sen. De är rätt lugna av sig, men man får passa andra fiskar eftersom de kan käka fisk som är mer än hälften så stora som de själva. Blir riktigt snygga när de blir stora, men vill minnas att de växer rätt sakta. Riktigt coola iaf.

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #6
            Tackar för infon.
            De artiklar som ni hänvisar till verkar vara de enda som beskriver myersin mer utförligt.
            Av bilderna att döma så ser det ut som om jag har lyckats få tag på en lite mer färggrann variant. De har redan nu en mer orange färgteckning på buken.
            Skall försöka ta lite bilder inom de närmsta dagarna så ni ser hur mina ser ut.
            Än så länge är de i väldigt lugna och simmar mest omkring i karet.
            Något som jag noterat är att munnen är lika uttänjbar som hos Petenia Splendida, så det är en imponerande snabel som de visar upp.
            Detta får mig att fundera på varför inte Splendidan skulle tillhöra Caquetaia släktet om man nu tvunget skall ha in Umbriferan i detta släktet.

            Har ni mer info om denna art så skriv gärna ett inlägg.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              #7
              Ursprungligen postat av xandersx
              Nice, vart fick du tag i dem? Hade ett par för många år sen. De är rätt lugna av sig, men man får passa andra fiskar eftersom de kan käka fisk som är mer än hälften så stora som de själva. Blir riktigt snygga när de blir stora, men vill minnas att de växer rätt sakta. Riktigt coola iaf.
              Hur stora blev dina, har sett storleksangivelser från 17 till 30 cm.
              De jag har kommer från Hobby-zoo i Düisburg via en omväg i Danmark.
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • xandersx
                Användare
                • september 2005
                • 72

                #8
                Ursprungligen postat av jinnarparen
                Hur stora blev dina, har sett storleksangivelser från 17 till 30 cm.
                De jag har kommer från Hobby-zoo i Düisburg via en omväg i Danmark.
                Min hane vart väl lite drygt 30 cm skulle jag tippa på och honan kanske 25. På ett ungefär iaf. Ta gärna lite kort. skulle va kul att se.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av jinnarparen
                  Detta får mig att fundera på varför inte Splendidan skulle tillhöra Caquetaia släktet om man nu tvunget skall ha in Umbriferan i detta släktet.
                  1. Umbriferan hor inte till Caquetaia "sesu stricto" dit myersi, spectabilis och krausii hor. Umbriferan hor inte ens till samma "tribus". Den hor Herichthines. Det maste bara till en publikation som placerar den nagonannanstans. Man kan inte ga pa godtycke, da skulle vi fa lara oss nya namn hela tiden (en hiskelig mangd akvarielitteratur har gatt pa godtycke. Varst var hela nandopsistrasket).

                  2. Petenian hor hemma mitt i amphilophinitradet tillsammans med nicaraguense, urupthalmus, nigrofasciatus etc. Caquatia hor till samma grupp.

                  Att de har likadan mun kallas "konvergent evolution". Vi ser samma mun hos Cyprichromis i Tanganyikasjon (men de suger i sig plankton, inte fisk). Har inte Chaetobranchius samma mun ocksa?
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Lundensis
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 2262

                    #10
                    Ursprungligen postat av jinnarparen
                    Tackar för infon.
                    De artiklar som ni hänvisar till verkar vara de enda som beskriver myersin mer utförligt.
                    Av bilderna att döma så ser det ut som om jag har lyckats få tag på en lite mer färggrann variant. De har redan nu en mer orange färgteckning på buken.
                    Skall försöka ta lite bilder inom de närmsta dagarna så ni ser hur mina ser ut.
                    Än så länge är de i väldigt lugna och simmar mest omkring i karet.
                    Något som jag noterat är att munnen är lika uttänjbar som hos Petenia Splendida, så det är en imponerande snabel som de visar upp.
                    Detta får mig att fundera på varför inte Splendidan skulle tillhöra Caquetaia släktet om man nu tvunget skall ha in Umbriferan i detta släktet.

                    Har ni mer info om denna art så skriv gärna ett inlägg.
                    Den oranga färgen på buken låter intressant. Det har C. spectabilis.

                    Troligtvis ung: http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=5434&size=big

                    Utfärgad: http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...php?photo=5489
                    Senast redigerad av Lundensis; 22 oktober 2007, 15:31.

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      1. Umbriferan hor inte till Caquetaia "sesu stricto" dit myersi, spectabilis och krausii hor. Umbriferan hor inte ens till samma "tribus". Den hor Herichthines. Det maste bara till en publikation som placerar den nagonannanstans. Man kan inte ga pa godtycke, da skulle vi fa lara oss nya namn hela tiden (en hiskelig mangd akvarielitteratur har gatt pa godtycke. Varst var hela nandopsistrasket).

                      2. Petenian hor hemma mitt i amphilophinitradet tillsammans med nicaraguense, urupthalmus, nigrofasciatus etc. Caquatia hor till samma grupp.

                      Att de har likadan mun kallas "konvergent evolution". Vi ser samma mun hos Cyprichromis i Tanganyikasjon (men de suger i sig plankton, inte fisk). Har inte Chaetobranchius samma mun ocksa?
                      1. Att jag "vill placera" myersi tillsammans med splendida var mer på samma lösa grunder som att umbrifera har legat i Caquetaia. Har man nu lyckats flytta umbrifera ifrån detta släkte så är det bra.

                      2. Angående nigrofasciatus (Sebracikliden) så läste jag i någon artikel att denna kommer att delas upp i flera arter och ett nytt släkte kommer att bildas, det nya hette något i stil med Amatitlania.
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #12
                        Ursprungligen postat av xandersx
                        Min hane vart väl lite drygt 30 cm skulle jag tippa på och honan kanske 25. På ett ungefär iaf. Ta gärna lite kort. skulle va kul att se.
                        30 resp 25 cm låter bra, då kan man se fiskarna på lite avstånd också.
                        Är de lugna så kan splendidan vara ett lämpligt sällskap, man behöver inte variera maten för att det skall passa alla.
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lundensis
                          Den oranga färgen på buken låter intressant. Det har C. spectabilis.

                          Troligtvis ung: http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=5434&size=big

                          Utfärgad: http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...php?photo=5489
                          Någon spectabilis är det inte, som synes av detta foto.
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • jinnarparen
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 2670

                            #14
                            Ett annat, gäspande, exemplar.
                            Jag vet inte om Myersin är skyldiga, men när jag kom hem så hittade jag en regnbågsfisk utan huvud och stjärt.
                            Åter till CA

                            Det är där jag hör hemma

                            Kommentar

                            • Micke Jarhl
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2277

                              #15
                              Ursprungligen postat av jinnarparen
                              Ett annat, gäspande, exemplar.
                              Jag vet inte om Myersin är skyldiga, men när jag kom hem så hittade jag en regnbågsfisk utan huvud och stjärt.
                              Kanon fina ju kul att se!! Ser ut som att jag får åka ner hälsa på dig en dag =)
                              Micke Jarhl Med akvarium!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...