Snäcklekare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawialex
    Användare
    • januari 2007
    • 125

    Snäcklekare?

    Hallå! jag ska starta upp mitt första T-kar med antagligen bara snäcklekare till att börja med nån som kan ge några tips på någon bra nybörjar art?
    dom ska antingen gå i ett 63 l kar eller 1 112l kar.

    tack på förhand!
    375l : malawi
    253l : tomt
    222l : yngel malawi
  • wicked1
    Användare
    • april 2007
    • 104

    #2
    Ursprungligen postat av malawialex
    Hallå! jag ska starta upp mitt första T-kar med antagligen bara snäcklekare till att börja med nån som kan ge några tips på någon bra nybörjar art?
    dom ska antingen gå i ett 63 l kar eller 1 112l kar.

    tack på förhand!

    jag hade 2+3 L.Multifasciatus i ett 63liters kar och det funkade perfa.
    www.fredd.tk

    Kommentar

    • JohanP
      Användare
      • september 2006
      • 118

      #3
      Ja, det finns väldigt många trevliga att välja på. Tre av mina egna favoriter är L. simils, L. stappersi och N. signatus. Roliga att studera och som en liten bonus kommer ynglen på köpet

      Kommentar

      • Rasmus Pedersen
        Användare
        • september 2006
        • 304

        #4
        Jag har Lamprologus brevis och Lamprologus speciosus, och vad jag tror så är speciosus för aggressiv för ett 63 l. Hade en grupp på fem st, tre hanar och två honor, i ett 133 l ensamma och numera lever bara den dominanta hanen, som tog död på de andra fyra.
        Brevisen däremot kan jag verkligen rekommendera, det är en snäll snäcklekare som inte dödar varandra. Har tre st nu, en hane och två honor i 133an tillsammans med lite annan fisk, däribland speciosushanen. När speciosushanen nån gång hackar på annan fisk brukar ibland den något större brevishanen göra ett litet utfall mot speciosusen så att han fattar att han inte är störst i karet

        Brevis är inte lika snäckskalsberoende som speciosus vad jag märkt på mina fiskar.
        MVH

        Kommentar

        • malawialex
          Användare
          • januari 2007
          • 125

          #5
          tack för alla bra svar på många fina arter!
          375l : malawi
          253l : tomt
          222l : yngel malawi

          Kommentar

          Arbetssätt...