Discus-fans .Ge mig råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zebra
    Användare
    • december 2002
    • 15

    Discus-fans .Ge mig råd

    Hej.Jag har haft kvarium i 50 år,men en sak blir jag inte klok på.Kan man ha rel.små Discus i 27 -gradigt vatten.Förr gick det iaf inte.Men det kanske har blivit annat med alla nya "förädlingar o korsningar" ell.???.De jag är intresserade av går i 26gradigt vatten.Går det i längden ,så att de äter o växer? Tacksam för svar snarast!
  • Gäst

    #2
    Hej!

    Hej!
    Du kan ha smodiskus i 27 gr vatten men vill du dra upp dom snabbt so har du 28-30 grader men ha du lugnt 27 om du inte tänkt dig annat,Mvh Ann-Mari

    Kommentar

    • matereo
      Användare
      • januari 2006
      • 169

      #3
      Ursprungligen postat av zebra
      Hej.Jag har haft kvarium i 50 år,men en sak blir jag inte klok på.Kan man ha rel.små Discus i 27 -gradigt vatten.Förr gick det iaf inte.Men det kanske har blivit annat med alla nya "förädlingar o korsningar" ell.???.De jag är intresserade av går i 26gradigt vatten.Går det i längden ,så att de äter o växer? Tacksam för svar snarast!
      Visst går det i 26 gradigt vatten, ja tom 25 gradigt har jag haft snygg redig brun-discus simmat i förr utan problem. Hade ett av mina akvarium där doppvärmaren var ett h-e att ställa temperatuen på. Antingen hamnade den under 20 grader eller på 33 grader eller mer.. typ, så när jag äntligen lyckades få den att ge 25grader cirkus så fick det bli det, utan varken matvägran eller annat knussel som konsekvens. Discus är inte några prinsessan på ärten fiskar alls är min mening, utan möjligen så skapar överdriven ägar och odlar paranoia överdriven kinkighet och problem. Vad tror ni?

      Frågan/orna är, håller somliga discus i steril akvariemiljö (som laboratoriedjur nästan) för att fisken knappt tål något alls? Eller gör man det därför att de kostat massa att köpa? Kanske för att man om man odlar vill dra upp så stora kullar som möjligt? Vad gör de mycket speciella förhållandena hos många odlare med fiskens immunförsvar?

      Om man har högre temperatur i akvariumet så kan tex. discus växa snabbare, det är sant, livspannet hos de flesta fiskar kortas om de hålls i temperatur extremer(extremer för sin art). Man kan ju förstå att odlare vill ha fisken i sälj storlek så snabbt som möjligt, men för mig som inte odlat något direkt på många år är det inte särskilt viktigt att fisken går på raketdiet. Hur pass snabbväxande är discus i naturen? Någon som vet? Varför är det annars viktigt att dom växer snabbt?

      -------

      E inte discus numera lite som guldfisk deluxe med sina skumma och lustiga odlingsvarianter? Att papegojciklider är osunt vet jag att många med mig anser, men vart är discusen på väg? Kanske har vi i sinnom tid även glosögda slöjfenta varianter... inte bara som nu bil-metallic färgade och snudd på albino varianter med olika problem.

      Sötvattens akvariets kung igår! idag? Sötvattenakvariets clown imorgon?

      Lite tankar bara...
      Senast redigerad av matereo; 20 oktober 2007, 03:25.

      Kommentar

      • Lutt
        Användare
        • oktober 2005
        • 1919

        #4
        Ursprungligen postat av matereo
        Visst går det i 26 gradigt vatten, ja tom 25 gradigt har jag haft snygg redig brun-discus simmat i förr utan problem. Hade ett av mina akvarium där doppvärmaren var ett h-e att ställa temperatuen på. Antingen hamnade den under 20 grader eller på 33 grader eller mer.. typ, så när jag äntligen lyckades få den att ge 25grader cirkus så fick det bli det, utan varken matvägran eller annat knussel som konsekvens. Discus är inte några prinsessan på ärten fiskar alls är min mening, utan möjligen så skapar överdriven ägar och odlar paranoia överdriven kinkighet och problem. Vad tror ni?

        Frågan/orna är, håller somliga discus i steril akvariemiljö (som laboratoriedjur nästan) för att fisken knappt tål något alls? Eller gör man det därför att de kostat massa att köpa? Kanske för att man om man odlar vill dra upp så stora kullar som möjligt? Vad gör de mycket speciella förhållandena hos många odlare med fiskens immunförsvar?

        Om man har lägre temperatur i akvariumet så kan tex. discus växa snabbare, det är sant, livspannet hos de flesta fiskar kortas om de hålls i temperatur extremer(extremer för sin art). Man kan ju förstå att odlare vill ha fisken i sälj storlek så snabbt som möjligt, men för mig som inte odlat något direkt på många år är det inte särskilt viktigt att fisken går på raketdiet. Hur pass snabbväxande är discus i naturen? Någon som vet? Varför är det annars viktigt att dom växer snabbt?
        -------

        E inte discus numera lite som guldfisk deluxe med sina skumma och lustiga odlingsvarianter? Papegojciklider är ju osunt vet jag att många med mig anser, men vart är discusen på väg? Kanske har vi i sinnom tid även glosögda slöjfenta varianter... inte bara som nu bil-metallic färgade och snudd på albino varianter med olika problem.

        Sötvattens akvariets kung igår! idag? Sötvattenakvariets clown imorgon?

        Lite tankar bara...
        Svar på dina frågor som jag markerat i fetstil.

        Visst kan de växa snabbare men oftast är det de omvända, håller du fisk i varmare vatten så växer de fortare + att de lever ett kortare liv än en fisk som lever i kallt vatten, bör tilläggas att om en fisk lever i för kallt vatten uppnår inte sin fulla längd, men en grad +- är inte något att skrika över.

        En Diskus växer mycket mer långsammare i naturen än vad den gör i ett akvarium.

        Definera osunt.
        Papegojciklider är en helt annan fisk som inte har med Diskus att göra, det krånliga med papegojciklider är att få tag på en fertil hane.

        Kung och kung det är vi människor som sätter gränsen till vad som är rätt och fel men jag tycker att det är fel när vissa odlare döper sin färgvariant till ett oerhört krångligt namn som redan är godkänt av odlare fast med ett lättare namn.

        Kommentar

        • matereo
          Användare
          • januari 2006
          • 169

          #5
          Ursprungligen postat av Lutt
          Svar på dina frågor som jag markerat i fetstil.

          Visst kan de växa snabbare men oftast är det de omvända, håller du fisk i varmare vatten så växer de fortare + att de lever ett kortare liv än en fisk som lever i kallt vatten, bör tilläggas att om en fisk lever i för kallt vatten uppnår inte sin fulla längd, men en grad +- är inte något att skrika över.

          En Diskus växer mycket mer långsammare i naturen än vad den gör i ett akvarium.
          Jo visst växer en massa fisk ofta både snabbare och blir större i akvarium.

          Ursprungligen postat av Lutt
          Definera osunt.
          Papegojciklider är en helt annan fisk som inte har med Diskus att göra, det krånliga med papegojciklider är att få tag på en fertil hane.
          Varför har inte sällskapsfisksavel på olika defekter som tex. påverkar reproduktion och andra kanske ännu mera väsentliga livsfunktioner, med varann att göra arter emellan? Jag personligen ogillar hadikappmoden innom djuravel, även när det gäller hundar katter eller boskap, så är det.

          Ursprungligen postat av Lutt
          Kung och kung det är vi människor som sätter gränsen till vad som är rätt och fel men jag tycker att det är fel när vissa odlare döper sin färgvariant till ett oerhört krångligt namn som redan är godkänt av odlare fast med ett lättare namn.
          Man kanske inte ska försöka sig på lite ironi och en dos uppmanande till personlig eftertanke kring det som berör i detta fallet mig, eller nästa gång någon annan, det kan vara svårt att se i textform kanske!? Det där med Kung och kejsare är ett löjeväckande epitet som Discusen fick i uppsjöar av akvarie böcker och magasin under 70-talet och 80-talet som jag (kanske lika) löjeväckande försökte spinna vidare på här och nu där discusen som akvariefisk står idag, statusmässigt osv. Jaja, vi får se var Discussionen slutar!
          Senast redigerad av matereo; 20 oktober 2007, 01:27.

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • april 2002
            • 2294

            #6
            Om du nu är så anti discus. Varför lägga energi på frågan?
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • matereo
              Användare
              • januari 2006
              • 169

              #7
              Ursprungligen postat av kaj.p
              Om du nu är så anti discus. Varför lägga energi på frågan?
              Anti Discus? Jag? Nähä det är jag verkligen inte.

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                #8
                Tycker ditt inlägg är patetiskt. Hur stort är akvariesverige??? Akvariets dag fick lägga ner för lite anmälningar. Skall vi fortsätta att ställa folk mot varandra enbart för att de håller olika arter av fisk.
                I min utopi frodas både NCs, SARf, Goc, killie etc föreningarna
                Och det optimal vore en gemensam happenins weekend
                Kaj.p mitt inatten
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Ursprungligen postat av kaj.p
                  Tycker ditt inlägg är patetiskt. Hur stort är akvariesverige??? Akvariets dag fick lägga ner för lite anmälningar. Skall vi fortsätta att ställa folk mot varandra enbart för att de håller olika arter av fisk.
                  I min utopi frodas både NCs, SARf, Goc, killie etc föreningarna
                  Och det optimal vore en gemensam happenins weekend
                  Kaj.p mitt inatten
                  Som de säger i kyrkan; Amen!

                  Det finns aldrig någon anledning att förkasta något "annorlunda" inom vår relativt snäva hobby. Jag är malawinörd, men har all respekt för all annan akvariefisk.
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • matereo
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 169

                    #10
                    Ursprungligen postat av kaj.p
                    Tycker ditt inlägg är patetiskt. Hur stort är akvariesverige??? Akvariets dag fick lägga ner för lite anmälningar. Skall vi fortsätta att ställa folk mot varandra enbart för att de håller olika arter av fisk.
                    I min utopi frodas både NCs, SARf, Goc, killie etc föreningarna
                    Och det optimal vore en gemensam happenins weekend
                    Kaj.p mitt inatten
                    Inte behöver du bli arg eller less! Jag tycker också det är fel att "ställa någon person eller nån grupp akvarister mot väggen", jag ställde ju bara frågor som intresserar mig och delvis har med discus att göra i en discus tråd i ett ciklidforum. Själv har jag haft flera vildformer av discus och tycker fisken är både en av de vackraste (även utan makeup) och intressantaste cikliderna.

                    Mitt patetiska funderande till trots så håller jag(kanske lika patetiskt?) med dig om att det är trist att akvarie intresset verkar ha dalat på senare år.




                    I mitt första inlägg så skrev jag fel ska erkännas ... menade givetvis växa snabbare om man håller dem i högre temperatur... stor skillnad!
                    Senast redigerad av matereo; 20 oktober 2007, 03:28.

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2294

                      #11
                      Hängde upp mig på benämningen laboritoriedjur, men nu är det ändrat
                      Har fått hem några sådana här idag Därav mitt nattvak.
                      Det finns inte många o de kostar multum De gula är hannar o de röda honor.Går allt bra kommer mer bilder.
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Kul diskussion
                        Zebra till din fråga. Det går att hålla discus i 26 grader. Men då kan du undvika att köra med fryst oxhjärta. För att fisken kan inte tillgodose sig den maten fullt förrän över 28 grader. Håller du fisken vid 26 så finns det risk att fisken inte växer till.
                        En annan risk är att kan få stirriga fiskar. Ja har vid några tillfälle glömt att plugga in doppvärmare och när tempen sjunker så blir mina firrar betydligt nervösare och har med full kraft dragit in i akvarieglaset.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • zebra
                          Användare
                          • december 2002
                          • 15

                          #13
                          Tack till alla fans.

                          Tack till alla fans för tips.P.g.a. att Ann-mari svarade så fort,så går det nu 6st.gul-röda discusar i 26,5 gr.vatten.(har nyss köpt dem)Tack även till "Lutt",Matereo m.fl.

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Hej!

                            Hej!
                            Lycka till Zebra har själv hämtat ett odlingskar på leasing,Mvh Ann-Mari

                            Kommentar

                            Arbetssätt...