Diskus i 530

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • J-O Carlsson
    Användare
    • oktober 2006
    • 19

    Diskus i 530

    Skulle några diskus passa med följande sällskap i ett 530
    5-6 Biotodoma, 5-6 Schackbräden, 7-10 Stänktetror, ev några pennfiskar.
    Om så är fallet, hur många är rekomenderas?
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #2
    Ursprungligen postat av J-O Carlsson
    Skulle några diskus passa med följande sällskap i ett 530
    5-6 Biotodoma, 5-6 Schackbräden, 7-10 Stänktetror, ev några pennfiskar.
    Om så är fallet, hur många är rekomenderas?
    Ser väl trevligt ut, en 6-8 smådiskus får säkert plats.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • J-O Carlsson
      Användare
      • oktober 2006
      • 19

      #3
      Med små diskus avses storlek ca 7 cm eller?
      (Om jag börjar med kan jag räkna med att behålla 4 vuxna?
      Vilken storlek kan man normalt förvänta sig att de uppnår under ovanstående förhållanden(kommer inte att broiler mata dem för att få frisbee storlek)?

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #4
        Ursprungligen postat av J-O Carlsson
        Med små diskus avses storlek ca 7 cm eller?
        (Om jag börjar med kan jag räkna med att behålla 4 vuxna?
        Vilken storlek kan man normalt förvänta sig att de uppnår under ovanstående förhållanden(kommer inte att broiler mata dem för att få frisbee storlek)?

        Beror helt på linje o ursprung. Könsmognad följer dock ofta tillväxt. Så även om du inte skall "övermata" så satsa på en av de snabba.
        Könsmognad
        Brun discus: 12 - 14 månader
        Ghost discus: 16 - 18 månader
        Turkos discus: 12 - 14 månader
        Snakeskin: 9 - 11 månader
        Pigeon discus: 12 - 15 månader
        Golden discus: 12 - 14 månader
        Diamond Blue discus: 18 - 24 månader
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hej!

          Hej!
          Ja du kan ha en 10-15 diskus i dtt akvarium.fiskbesättningen för övrigt verkar okej,sitter pü Estlandsbõten och skriver detta,Mvh Ann-Mari

          Kommentar

          • matereo
            Användare
            • januari 2006
            • 169

            #6
            Jag skulle nog tagit bort schackbrädescikliderna och haft nåt annat snyggt i det lägre skikten istället... klart du ska ha lite Corydoras i akvariet med!? Och varför inte lite snygga kejsartetror eller liknande? Biotodomor och Discus må växa långsamt, men dom blir ju rätt stora i slutändan. Vuxen Discus är rätt tuff, och lär kunna skrämma skiten ur de flesta dvärgcikliderna från samma kontinent, och sägs av bittert erfaren källa även (trots liten mun) när de blivit större kunna glufsa i sig tex. apistogrammor, inte minst honor.

            10-15 Discus tillsammans med övriga fiskar, eller ens ensamma (ensamma är trist) i ett sällskapskar skulle jag inte rekommendera, om du inte vill hålla på och larva dig med vattenbyten och vatten beredning en massa.
            Senast redigerad av matereo; 20 oktober 2007, 00:45.

            Kommentar

            • J-O Carlsson
              Användare
              • oktober 2006
              • 19

              #7
              Tyckte också 10-15 diskus lät lite väl många.

              Att flytta schackbrädena till förmån för ett gäng Corydoras är en intressant tanke som jag inte tänkt tidigare. Jag tycker de flesta corydoras blir för stora för att gå och böka i botten med schjackbrädena.
              Om jag börjar med 6-8 stycken små diskus är det realistiskt att på sikt behålla 4 stycken i akvariet.

              Ett större akvarium är inget alternativ, det tog ett år av inte särskilt intensiva diskussioner med hyresvärden innan vi var överens om vad som gällde.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                I detta 540 har ja 8 discus ihop med Jordätare L-malar och tetror. o ja tycker att "hela" karet är fyllt.http://www.ciklid.org/forum/showthre...=53949&page=13

                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • J-O Carlsson
                  Användare
                  • oktober 2006
                  • 19

                  #9
                  Hur stora är diskusarna och jordätarna?
                  Det är just det där med "fyllt" akvarium som gör att jag är lite tveksam.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Hej!

                    Hej!
                    Jag sa att man kan ha så¨många givetvist även mindre,Mvh Ann-Mari

                    Kommentar

                    • J-O Carlsson
                      Användare
                      • oktober 2006
                      • 19

                      #11
                      Det var inget påhopp angående antalet, har lite svårt överfulla akvarier. Jag tycker egentligen att diskusen blir väl stor, 10-15 cm, hade varit perfekt. Det återstår att se hur jag gör.

                      Kommentar

                      • matereo
                        Användare
                        • januari 2006
                        • 169

                        #12
                        Ursprungligen postat av J-O Carlsson
                        Det var inget påhopp angående antalet, har lite svårt överfulla akvarier. Jag tycker egentligen att diskusen blir väl stor, 10-15 cm, hade varit perfekt. Det återstår att se hur jag gör.
                        Jag har samma känslosvårighet med hög fisktäthet. Sen är det när man bor på vissjan ju det där med passning vid kortare tripper på en vecka eller ev. i värsta fall två. Det är skönt att känna att man har en hyggligt stabil bio balans i burkarna så att man slipper instruera utsedd får, katt, växt och akvariepassare med en halvdags kurs, samt skrämma bort mer än hälften av kandidaterna genom att bara börja snacka vattenbyten.

                        Det är klart att du inte hoppade på nån... klart att alla måste få säga vad de anser, och hur de resonerar kring sitt hobbyutövande om detta ska kunna vara ett givande forum. Vissa föredrar si och andra så, och förhoppningsvis blir ingen kränkt bara för att någon annan akvarist frågar varför du, jag eller annan akvarist gör just som vi gör.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Hej!

                          Hej!
                          Helt rätt, ställer man upp 20 diskusodlare framför sig och ställer samma fråga till alla får man kanske 20 olika svar kanske tom samma,Mvh Ann-Mari

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Hej!

                            Hej!
                            Matereo ditt inlägg var jättebra mycket bra kamrat,det är så det ska vara,Mvh Ann-Mari PS Vad gör ni ikväll förresten jag ska se på tv lite action

                            Kommentar

                            Arbetssätt...