Urvalsodling....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Är det lika enkelt att få fram den gula "aulonocara"-honorna till Fire Fish?
    Nu kan jag minnas fel men "O" ar ibland OB i dubbel uppsattning dvs en OB gen = OB, tva OB gener = O. Men detta skulle ju synas pa hanarna ocksa tycker jag dvs de skulle ocksa vara O. Men det ar kanske precis vad de ar? Om jag tittar pa den har bilden sa saknas ju de svarta pigmenten helt http://www.sugerfold.hu/halak/firemale3.jpg

    Sedan har inte alla "O" med OB systemet att gora. Hos rodzebran ar det nagot helt annat. Fire fish kan vara nagon slags "halvalbino". T ex ar hanar av albino Metriaclima emmiltos ar gula medan honorna ar rosagula.


    Detta skulle man kunna testa genom att korsa den med en vanlig aulonocara. Om det ar nagon form av albino sa blir all avkomma normalfargad men om det ar OB systemet sa blir all avkomma OB eller O dvs inte normalfargad.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 18 oktober 2007, 11:32.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • endymion

      #17
      Ursprungligen postat av Malawe
      Om arten nu skulle vara en hybrid..vilken art har den då korsats med?

      Jag skulle gissa att det är Någon Alounocara ex röd rubin, som som korsats med zebra Mbenji OB. Mbenji kan vara fruktansvärt lika firefish i teckning, kan försöka ta nått kort.

      Kommentar

      • Mattias777
        Användare
        • november 2006
        • 1493

        #18
        Ursprungligen postat av malawijanne
        ja var den gul så tycker jag att det är en av en del sämre firefishen.
        En firefish ska vara röd tycker jag.
        lägger upp lite bilder på mina bastarder.
        bild ett är en Auloncara dragonblood.
        bild två är en Auloncara firefish.
        Bild tre är en också en Auloncara dragonblood.janne
        Förstår vad du menar men den hade en verkligt snygg gul färg.... Vad är A.dragonblood för variant?


        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Är det lika enkelt att få fram den gula "aulonocara"-honorna till Fire Fish?
          Lägger ut en bild på en av mina dragonblood honor, som jag tycker får bättre färg en firefish honor blir.
          Dragonblood honor får en djup orangefärg, när dom blir lite större.janne

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Är det lika enkelt att få fram den gula "aulonocara"-honorna till Fire Fish?
            Jag ger ett enklare svar ocksa: Om honorna ar gula "under" det bruna sa ar det ratt enkelt. Man korsar bara in gener som "tar bort" det bruna pigmentet.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #21
              Ursprungligen postat av Mattias777
              Förstår vad du menar men den hade en verkligt snygg gul färg.... Vad är A.dragonblood för variant?
              här har du en annan firefishhanne med skaplig färg.janne

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #22
                Jo men Janne det intressanta är ju hur de fått honorna att bli gula/röda istället för bruna. Om de är gula eller röda har väl mest med utvaslodling att göra.
                Har du testat med att korsa testa den med en vanlig aulonocara som Ola skriver - det vore intressant att se vad resultatet blir då.

                Sedan det där med dragoonblod, fire fish, red dragon, strawberry red - det är väl mest en försäljningsgrej eftersom det sannolikt är samma "att" som har urvalsodlats åt lite olika håll. Har någon lyckats utveckla en egen "variant" av denna hybrid - så är det ju smart att hitta på ett nytt namn för att kunna ta ut ett högre pris. Det finns inga vattentäta skott mellan de olika "varianterna". Detta är väl för övrigt lite av samma utveckling som det är på diskussidan.
                För övrigt så tycker jag att "Fire fish" är förbaskat snygga och jag förstår verkligen de som vill ha dom och vill odla på dom, men själv föredrar jag ändå naturformerna.

                PS. Janne: DEt är lite svårt att se vilken färg fiskarna har på dina foton eftersom det är ett så kraftigt rödstick i fotona.

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1493

                  #23
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  här har du en annan firefishhanne med skaplig färg.janne
                  Ja. Den är röd.... Var köpte du dina ex? Andvänder du grolux i dina akvarier eller blandar du med nåt annat rör? Frågar ännu en gång : Vad är A Dragon Blood för variant???


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Jo men Janne det intressanta är ju hur de fått honorna att bli gula/röda istället för bruna. Om de är gula eller röda har väl mest med utvaslodling att göra.
                    Har du testat med att korsa testa den med en vanlig aulonocara som Ola skriver - det vore intressant att se vad resultatet blir då.

                    Sedan det där med dragoonblod, fire fish, red dragon, strawberry red - det är väl mest en försäljningsgrej eftersom det sannolikt är samma "att" som har urvalsodlats åt lite olika håll. Har någon lyckats utveckla en egen "variant" av denna hybrid - så är det ju smart att hitta på ett nytt namn för att kunna ta ut ett högre pris. Det finns inga vattentäta skott mellan de olika "varianterna". Detta är väl för övrigt lite av samma utveckling som det är på diskussidan.
                    För övrigt så tycker jag att "Fire fish" är förbaskat snygga och jag förstår verkligen de som vill ha dom och vill odla på dom, men själv föredrar jag ändå naturformerna.

                    PS. Janne: DEt är lite svårt att se vilken färg fiskarna har på dina foton eftersom det är ett så kraftigt rödstick i fotona.
                    ja kjell firefish och dragonblood är inte samma fisk, som så många tror,det är stor skillnad på dom. Det är framförallt kroppsformen som skiljer sig åt, och det ser man framförallt på honorna men man kan se det även på hannarna.
                    kroppsformen är mycket högre på dragonblood och även ränderna som firefishhonorna har, saknas på dragonblood.
                    Jag har faktiskt blandat mina bästa dragonbloodhonor med den rödaste firefishhannen, så det ska bli skoj att se vad det blir av det.
                    Ja tyvärr är jag inte så bra på att fota.
                    Men mina firefish är grymt röda även utan, vad kallar du det? Färgstick janne

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #25
                      Det jag har hört eller läst om "Firefish" är att den är urvalsodlad och där man enbart plockat de mest röda ur yngelskaran för att sedan fortsätta och odla på. Jag tycker som du att det är skumt att honorna blir rödgula.

                      Men..OM man ponerar att det är en hybrid..så är det faktiskt svårt att binda någon art till det projektet som skulle generera "Firefish".

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #26
                        Ursprungligen postat av Mattias777
                        Ja. Den är röd.... Var köpte du dina ex? Andvänder du grolux i dina akvarier eller blandar du med nåt annat rör? Frågar ännu en gång : Vad är A Dragon Blood för variant???
                        Ja jag har faktiskt ingen aning hur dom har fått fram dragonblood eller var den kommer från.
                        Jag vet bara att jag köpte mina dragonblood förra året,
                        det var när vi var nere Tyskland, med cildvännernas från malmö, i duisberg.
                        Då köpte jag dom ifrån en odlare, och han sa inte var dom var ifrån.
                        Men det är samma sak som med firefishen, många spekulerar var dom kommer ifrån men det är få som vet hur det gick till.janne

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #27
                          Ursprungligen postat av Malawe
                          Det jag har hört eller läst om "Firefish" är att den är urvalsodlad och där man enbart plockat de mest röda ur yngelskaran för att sedan fortsätta och odla på. Jag tycker som du att det är skumt att honorna blir rödgula.
                          Det ar helt uppenbart att det inte ar ren urvalsodling pa rod fisk. Firrarna saknar det bruna pigmentet som aulonocara har. Detta ar sakert forklaringen till att honorna ar gula. Om man odlar hart pa att hanarna ska bli roda sa blir aven honorna rodare och nar det bruna pigmentet inte finns sa syns detta direkt. Jmf t ex gula guppy: brunt pigment saknas = gula honor.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #28
                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Det jag har hört eller läst om "Firefish" är att den är urvalsodlad och där man enbart plockat de mest röda ur yngelskaran för att sedan fortsätta och odla på. Jag tycker som du att det är skumt att honorna blir rödgula.

                            Men..OM man ponerar att det är en hybrid..så är det faktiskt svårt att binda någon art till det projektet som skulle generera "Firefish".
                            ja det skrev Kjell i början av tråden att självklart så är firefishen urvalsodlad genom inavel, får väl jag lägga till då, och det mest sannolika är att det är en hybrid från början.
                            Jag har själv sysslat en del med att inavla fram dom rödaste av mina hongie genom urvalsodling.
                            Och jag fick fram rätt så röda hongie, framförallt så har mina honor blivit röda det ser man sällan. Och mina hannar har nästan blivit helt röda nu.janne

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #29
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Det ar helt uppenbart att det inte ar ren urvalsodling pa rod fisk. Firrarna saknar det bruna pigmentet som aulonocara har. Detta ar sakert forklaringen till att honorna ar gula. Om man odlar hart pa att hanarna ska bli roda sa blir aven honorna rodare och nar det bruna pigmentet inte finns sa syns detta direkt. Jmf t ex gula guppy: brunt pigment saknas = gula honor.
                              ja nu tycker jag att firefishens honor går mot det rosa hållet.
                              Men det är alltid svårt att avgöra en färg på en fisk.
                              För att det beror på vad man matar med och vilket ljus den går i.janne

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #30
                                Jag gjorde en sokning pa "albino aulonocara" pa google och fick foljande http://images.google.co.uk/images?hl...h+Images&gbv=2

                                Ganska lika fire fish etc faktiskt.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...