"känslig" ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna-karin
    Användare
    • augusti 2006
    • 51

    "känslig" ?

    Hej hej !!

    Tänkte fråga er erfarna om en fundereing jag har....

    När man läser i olika facklitteratur om akvariefiskar står det under vissa fiskarter att dom är "känsliga". Det står inte varför utan bara "känsliga".....

    Nu skulle jag gärna vilja veta vad som menas med detta!

    Här är några exempel på fiskarter som benäms på detta vis; Fjärilscikliden, schackbrädesciklid, chokladgurami, honungsgurami, pygmépansarmal mfl mfl...

    Med vänliga hälsningar Anna-Karin PS Om ca en vecka smäller det(rio 240L)
    En glad amatör vid namn Anna-Karin
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Foderkvalitet, vattenkvalitet och akvariemiljö är faktorer som spelar in och som troligen innefattas av den beskrivningen.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      [QUOTE=anna-karin;705189]Hej hej !!

      Tänkte fråga er erfarna om en fundereing jag har....

      När man läser i olika facklitteratur om akvariefiskar står det under vissa fiskarter att dom är "känsliga". Det står inte varför utan bara "känsliga".....

      Nu skulle jag gärna vilja veta vad som menas med detta!

      Här är några exempel på fiskarter som benäms på detta vis; Fjärilscikliden, schackbrädesciklid, chokladgurami, honungsgurami, pygmépansarmal mfl mfl...

      Med vänliga hälsningar Anna-Karin PS Om ca en vecka smäller det(rio 240L)
      [/QUOTE

      Instämmer med Malawe.
      Om man alltid gör sitt bästa när det gäller alla fiskars skötsel behöver man ju inte ta så stor hänsyn till vilka fiskar som är extra kinkiga, de klarar ju sig oftast fint på köpet då!
      Mvh/Andreas.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Det betyder att de arterna har mindre "säkerhetsmarginaler" för dåliga förhållanden än vad genomsnittet av arter har.
        Ger man dem goda förhållanden är det ingen skillnad, utan det är när nånting inte är bra - höga bakteriehalter, skitigt vatten, ruttet foder, låg syrehalt, elaka grannar... - som skillnaden i tålighet kommer fram.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          En del av arterna har kortare livslängd...som t ex Fjärilscikliden. Den blir sällan speciellt gammal utan brukar leva i 2-3 år. Det kan dock vara så att jag har fel här, men enligt mina egna erfarenheter så lever en Fjärilsciklid inte längre än så. Misstänker att Apistogramma arter har liknande kort livslängd.

          Kommentar

          • Mike_Noren
            Användare
            • februari 2003
            • 2695

            #6
            Ursprungligen postat av Malawe
            En del av arterna har kortare livslängd...som t ex Fjärilscikliden. Den blir sällan speciellt gammal utan brukar leva i 2-3 år. Det kan dock vara så att jag har fel här, men enligt mina egna erfarenheter så lever en Fjärilsciklid inte längre än så. Misstänker att Apistogramma arter har liknande kort livslängd.
            Jag tror mycket få fjärilsciklider ser sin två-årsdag, och endast en handfull mycket exceptionella fjärilsciklider sin treårsdag. Den är extremt kortlivad, jag vet ingen annan ciklid som är lika kortlivad. Jag betraktar den i praktiken som en annuell art.

            Fjärilscikliden är dessutom känslig mot t.ex. andra aggressiva fiskar, har en tråkig tendens att slå ihjäl varandra, och är i stort sett alltid bärare av diverse sjukdomar som t.ex. fisktuberkulos. Jag känner inte till någon fisk som är så känslig - i betydelsen "trolig att vända buken i vädret kort tid efter inköpet" - som fjärilsciklid.

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Guppyn är ganska kortlivad och känslig...iallafall honorna...men det är ju för att de drivs så hårt av hanarna. Svärdbärarhanar är kortlivade också då de är konstant i lekhumör.

              Det är just detta som gör att Zoohandeln inriktat sig mycket på just dessa sällskapsfiskar då de får en önskad återkomst av kunder. Min egna slutsats...

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ursprungligen postat av Malawe
                Guppyn är ganska kortlivad och känslig...iallafall honorna...men det är ju för att de drivs så hårt av hanarna. Svärdbärarhanar är kortlivade också då de är konstant i lekhumör.

                Det är just detta som gör att Zoohandeln inriktat sig mycket på just dessa sällskapsfiskar då de får en önskad återkomst av kunder. Min egna slutsats...
                Nja, Guppys har alltid tillhört de tåligaste av fiskar och har tyvärr många ggr behandlats därefter!!! (t.ex ofta odlats som foder då de "aldrig" bär sjukdomar och är "onödigt" produktiva...) De senaste åren har jag dock hört att guppys många ggr ÄR känsliga!!! Antagligen beroende på att aveln är mkt omfattande bl.a borta i asien där de ofta går i dammar med en ganska hög temperatur och salthalt. Därför får man många ggr idag rådet att tillsätta salt till akvarier med ungfödare. Har nästan blivit en förutsättning för att lyckas med t.ex Mollys. Kommer du över guppys från en gammal svenskodlad stam så är det "aldrig" några problem.
                När det gäller svärdbärarhanars livslängd så är det svårt att göra en helt rättvis bedömning då "könsbyten" ibland är ett faktum... Har 12 st hemodlade vuxna gröna svärdbärare som tills för några veckor sedan var 8 "honor" och 4 hanar. Nu är de 9 hanar och 3 honor!!! Det är framförallt de största "honorna" på ca 12 cm som "utvecklat svärd" och de verkar nu vara de mest livskraftiga av svärdbärarna. En annan faktor när det gäller svärdbärarhanarnas livslängd underskattas ibland, nämligen akvariets storlek. De stridande slits ut mer när de inte kan komma undan. (Ett tag innan mina "bytte kön" flyttades de från ett 152liters till ett 310liters där de går med ciklider och bl.a äter räkmix...) Så den känsligaste svärdbäraren är den svagaste hanen såklart samt den tåligaste är nog den största/starkaste hanen (som ju inte heller behöver föda yngel som honorna)
                Mvh/Andreas.

                Kommentar

                • anna-karin
                  Användare
                  • augusti 2006
                  • 51

                  #9
                  I like...

                  Det här gillar jag, vilket drag på bara några timmar... Fortsätt, skriv om eran vetskap om alla olika arter!!!!!
                  En glad amatör vid namn Anna-Karin

                  Kommentar

                  Arbetssätt...