Bifångst i räkpåsen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    Bifångst i räkpåsen

    När jag öppnade en räkpåse idag och tog fram ett par nävar räkor så fanns en underlig fisk med. Det verkar som om den har varit i magen på nån fisk ett tag, då sjärtfenan var borta och bakdelen såg lite halvsmält ut.
    Nån som kan gissa vad det är? Jag har ingen aning.
    Senast redigerad av Wilhelm; 16 October 2007, 23:36.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • Lutt
    Användare
    • October 2005
    • 1919

    #2
    ja du simpor brukar ju vara poppis i räkpåsar annars. Jag kom ihåg en som fick en helt ny art för något år sedan.

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

      #3
      Det ser ut att vara en silvertorsk, Gadiculus argenteus, en liten djupvattens-torskfisk.

      Det var onekligen en rätt cool bifångst - man ser inte silvertorsk särskilt ofta pga att den är så liten och lever så djupt.
      Det coolaste jag själv hittat i ett räkpaket är en tångsjöborre, men det coolaste jag sett var ett gäng antarktiska nototenider utdragna ur mantelhålan på en bläckfisk ur ett paket frysta bläckfiskar inköpta i Fiskebäckskil...
      Nototenider är alltså de där antarktiska fiskarna som har antifrysvätska i blodet, och som lever i vatten som är under fryspunkten. Vad de gjorde i en bläckfiskmantel kan man ju fråga sig.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        När jag öppnade en räkpåse idag och tog fram ett par nävar räkor så fanns en underlig fisk med. Det verkar som om den har varit i magen på nån fisk ett tag, då sjärtfenan var borta och bakdelen såg lite halvsmält ut.
        Nån som kan gissa vad det är? Jag har ingen aning.
        Tror att det kan vara en skoläst ( Coryphaeenoides rupestrisy) vilka framförallt livnär sig på just "nordhavsräkor"!!!
        Mvh/Andreas.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Hm, är tydligen trött...Strulig stavning... Så;
          Coryphaenoides rupestris, Roundnose grenadier, , Grenadiers or rattails, maturity

          Mvh/Andreas.

          Kommentar

          Arbetssätt...